Gå til innhold
Arkivverket

[#40945] Heine Andersen og Gyri Sjursdtr Øyres barn


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

I følge skiftet etter Gyri Sjursdtr Øyre, datert 15. april 1669 Lenke hadde Heine Andersen og Gyri Sjursdtr barna:Madtz Heinesen ÆnesGotskalk HeinesenAnders HeinesenMallene Heinesdtr g.m. Dirich HandegardAstri Heinesdtr g.m. Lars Olsen EyeJohanne Heinesdtr g.m. Johannes ForhoffdeAnne Heinesdtr g.m. Iffr ØreMari Heinesdtr g.m. Askild ØreGuren Heinesdtr g.m. Aslach KaldestadJeg er spesielt interessert i opplysninger om fødselsår og vielsesår vedr Anne, og om hun var gift flere ganger, evt med hvem?..og er Gotskalk Heinesen den samme som var gift med Brite Knusdatter og som var barnløse?.. og har noen oversikt over Gyri og Heines barnebarn med fødselsår og vielser?Alt er av interesse!Mvh Arnfrid på Bierget

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Jeg ser at en nettside har Anna Heinesdtr gm en Ivar Kollson, Tveitnes, d 1699. Var Anna i tilfelle gift flere ganger? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg har også nevnte Ivar Kollson g.m Anna Heinesdtr. De hadde en sønn Jon Ivarson Furuberg som døde 75 år gammel i 1733 på Ersland på Bømlo. Kilde Bømlo II, side 255 nr. 10 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Øijorden

Under døde og beretta i Kvinnherad 1710 - 1753 er det en Anne Heinesdt Furreberg død 1725, 91 år gammel. Kan dette være den Anna du søker etter?Mvh Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det kan nok være en stor mulighet for at Iffr Øre er den samme som Iver Kollson. Det kan ellers stemme godt med alderen i nr. 9, da Anna er oppgitt å være født ca 1634. Har du opplysningene om sønnen Jon og hans etterkommere? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Kjell og Johan Arthur, da kan det se ut for at Anna Heinesdatter (datter av Gyri Sjursdatter og Heine Andersson Øyre) var gift 1) Ivar Kollson Tveitnes (nevnt Iffr Øre i skifte etter Gyri) 2) Fureberg. LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det skal også være en bror til, Johannes f ca 1641 d.1710 g.m Herborg Torbjørnsdtr. fra Kolltveit i Kvinnherad. De hadde datteren Alis Johannesdtr. f 1691 i Strandebarm, d.1749. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Det er bra at noen graver i gamle vedtatte sannheter og stiller spørsmål om hvordan ting henger sammen.Men jeg faller av lasset i (13). Hvordan kan man være sikker på at Anna Heinesd var gift to ganger? Om vi finner henne på to steder trenger hun ikke være gift mer enn en gang. Hun og mannen kan ha bodd på de to stedene i tur og orden. Uten å ha noen bygdebok for Kvinnherad for hånden, mener jeg at det står i den eldste bygdeboka at Ivar Kollson bodde på Fureberg. Men kildegrunnlaget kjenner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg er vel ikke sikker, det er vel mer å betrakte som høyttenkning, men hvis du har noen opplysninger i saken så setter jeg stor pris på dem, for å få på plass bitene i dette puslespillet. Det er jo flere uavklarte forhold, i hvertfall for meg, vedr Gyri og Heines barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Den gamle Kvinnherad-boka har mye interessant stoff, faktisk mer om de eldste slektene enn de mange bind som kom på 1980-tallet.Arne Stuland: Kvinnherad, 1924:Side 87, Øyre: 'Næste mann paa garden er Heine: kona hans heitte Gyrid Sigvardsdotter (Siffuersd.) I 1650 aari styrde ho garden som ekkjekona. ...... Etter hennar tid vart det to busitjarar paa Øyre, Ivar Kollson og Askjell Knutsson. Dei var gifte med kvar si av døtrene aat Gyrid. ...... III bruk. Ivar Kollson som er nemnd ovanfyre, sit med jordi ut i 1690 aari. Han hev sonen Jon; men det er ikkje nemnt om han tok jordi etter faderen.'På Fureberg gjør Stuland Anna til datter av den Hans som bor der 1657, riktig nok under tvil:Side 118, Fureberg: 'Næste mann paa Fureberg heiter Ivar Kollson g.m. Anna Hansdotter (ogso skrivi Heinesdotter) (Fureberg?) og er fraa Tveitnes. Han hev skyldfolk - brør i Øystese og Ulvik. Aaret 1699 fær Peder Ivarson garden og er buande mann der til 1743. Ein broder, Nils, hadde 1697 vore 12 aar utanlands, og sagdest aa vera fanga i Tyrkiet og død der. Peder g.m. Anna Andersdotter, er i slekt med Godskalk Sunndal og Knut Bondhus og eig noko i sistnemnde gard.'Også under Tveitnes skriver Stuland at Kolls sønn Ivar bor på Øyre og Fureberg.Jon Ivarson Ersland på Bømlo, død 75 år gammel 1733 var gift med Mari Larsd, død 72 år gammel 1733. De døde i sotta og ble gravlagt samme dag sammen med en sønn og to sønnekoner. Barn: Anna, Alis, Heine, Kristi, Ivar, Lars, Hans, Brita og Ingeborg.Simon Steinsbø skriver kun at Jon kom fra Fureberg uten å begrunne det. Vi ser at navn som Anna, Alis, Heine og Ivar finnes blant barna, noe som passer veldig bra med slekta i Kvinnherad.Jeg tror at tingbøker og skattelister er nøkkelen til å få verifisert mer.Når det gjelder de to skiftene som synes å gi Anna og Heine et varieerende antall barn, her jeg en generell kommentar: Det finnes feil i skifter, men det er heldigvis sjelden. Jeg har sett i alle fall ett eksempel hvor kun fem av åtte barn er med i skiftet etter faren. Men ellers er det typisk at feil i skifter forekommer når det er utarvinger som arver, rett og slett på grunn av at de som oppgir arvingene ikke kjenner hele slekta til bunns.I dette tilfellet tror jeg det er snakk om samme barnekull, men jeg har ingen god forklaring på ikke alle er med i begge skiftene. Det er derfor all grunn til å gå nøye gjennom originalkilder for å kartlegge grunnlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Norodd Hagenson

Skiftet etter Ivar Kollson bør ha en viss interesse: Det er fra 26. feb. 1697. Det er gjort på Fureberg i Strandebarm, men står feilregistrert på Furenes. I tillegg står det Strandvik i protokollen, men det er feil.Enken er kalt Anne Hansd og barna er Joen Eritzland, Peder, myndig, Niels, utenlands i 12 år, skal være død i Tyrkiet, Hans 21 år, Ingebor g.m. Hagtor Øye, Ragnilde 25 år. Enkens laugverge er Ifuer Braatun.Selv om enken er kalt Anna Hansd, finner jeg det likevel rimelig at det er Heinesd som er det riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Hollund

Vil anbefale NST nr. 16 K.S. Kleppe: Nils Christensen på Gjersvik ætt og etterslekt.Nils Christensen hadde en datter Alis som var gift med Koll Arneson Tveitnes. De hadde bl.a. sønnen Ivar Kollson.Nils var sønn av Christen Jenssen (ant. dansk) fogd bosatt i Kaupanger, moren var en datter av Nils Jonson Haard og Adelus Johansdt. Kruckow.Nils Christensen var gift med Anna Johannesdt. som var datter av Johannes Lauritson (Galt) og Herborg Torbjørnsdt. Sandven, begge med mange velkjente forfedre.Koll Arneson var sønn av Arne Torkjellson Øye som igjen var sønn av Torkjell Arneson Hjortland. Den samme Kleppe spekulerer i en annen NST-artikkel i at Arne Torkjellson var gift med Ingeborg Jonsdt. Hovland som skulle være datter av Jon Ivarson Hovland Dall og Katarina Torbjørnsdt. Måge. Spekulasjonen bygger på Koll Arnesons eindommer samt navnebruk (jfr. Jon Ivarson Ersland).MVH Bjarne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.