Gå til innhold
Arkivverket

[#40947] Til orientering for personer med slektstilknytning til Sunndal og omegn.


Gjest Jan O.K. Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan O.K. Johnsen

Mange med slektstilknytning til Sunndal og omegn studerer Sunndalsboka bind 1-5 av Ivar Seljedal. Knut Sæther har utarbeidet et supplement til verket. Hans arbeid vil nok være til stor nytte for mange. Her omtales mange som av forskjellige årsaker ikke er omtalt av Seljedal. I Seljedals bøker er mange anført med foreldre ”ukjent”. I tillegg er utelatt mange ”uekte fødte” og andre.Fra forfatterens innledning:”Med ”nye” personar meinest først og fremst slike som vart fødde – eller rettare sagt døypte – i Sunndal i den perioden det her er tale om, men som ikkje er kome med i Sunndalsboka. Ei grov oppteljing viser at det er funne nærare 1800 slike personar.”…..”Gards- og slektshistorier inneheld store mengder med namn og tal. Og det er nesten ikkje til å unngå at ukorrekte opplysningar kjem med. Sunndalsboka er ikkje noko unntak slik sett. Feila kan gjelda namn, årstal, slektskapsforhold og skjebnen til personar. Dei fleste rettingane som blir lagt fram i denne boka byggjer på funn i primærkjeldene.”Sæther har lagt ned et beundringsverdig og tidkrevende arbeide i dette prosjektet. Dessverre er boken ikke til salgs, men Sunndal folkebibliotek har eksemplar til utlån. Jeg er også så heldig å ha et eksemplar og kan gjøre oppslag ved forespørsel på dette innlegget.Tittel: Meir om befolkinga i Sunndal på 1800-talet. Eit supplement til Sunndalsboka bind 1-5.Utarbeidd av Knut sæther (572 sider).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Jeg har et spørsmål til deg, som bygdeboka ikke gir svar på. Det gjelder bind 5 side 204 under Storbråten bruk 9 - Lorens Walset, født 1888 i Kristiansund og hans foreldre, Erik og Anne Walset. Lenke til familien i Kristiansund i 1900: LenkeJeg har funnet ut gjennom bygdeboka hvem faren var: Erik Larsen Valset 12 år, på Mo i Ålvundeid i 1865. Men hvem var mora Anne født 1862 i Oppdal? Hva var hennes farsnavn, og hvilken gård kom hun fra?Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Hvilke deler av Sunndal omtales av bind 5? Jeg veit jeg stammer fra gårder øverst i Sunndalen, og har funnet navn i kirkebøkene, men ikke i Sunndalsboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brit Høiland Fjellberg

Vites det hvorfor supplementsboka til Sunndalsbøkene ikke er for salg? Er det mulig å fjernlåne boka fra mitt lokale bibliotek?Hilsen Brit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan O.K. Johnsen

Til Astrid - innlegg 2: Jeg fant ikke løsningen i farten, men skal lete litt grundigere.Til Johan - innlegg 3: Da må du nok se i bind 1 og 2.Til Brit - innlegg 5: Det hele er et økonomisk spørsmål. Forfatteren fikk trykket opp noen titalls bøker, men alle ble revet bort da de ble lagt ut til salgs hos bokhandelen på Sunndalsøra. Jeg vil tro at Sunndal folkebibliotek (tlf. 71 69 91 80) har eksemplar til fjernlån. Forfatteren har opplyst at biblioteket har 5 bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Bind 1 og 2 pløyde jeg gjennom for mange år siden, men anene mine er nokså usynlige der. Ut fra innleggene her tolker jeg det slik at sjansene for ei supplementsbok for området Musgjerd-Liahjell og nabogårdene oppe i dalen er temmelig små, i hvert fall på kort sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Jan O.K. Johnsen

Et nytt opplag av boka blir lagt ut for salg igjen. Den kan kjøpes hos Notabene Sunndal og trolig i slutten av november, men kan også bestilles direkte fra forfatteren (adresse: Knut Sæther, Nedre Fossheim 19 A, 6800 Førde). Boka er et ”must” for alle som er interessert i og kan ha nytte av opplysninger utover de som er å finne i Sunndalsboka bind 1-5. I brukerforumet har forfatteren den siste tiden bidratt til oppklaring av mange saker, og dette sier vel alt om prosjektets nytteverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei! Har sett i boka til Sæther, men fant desverre ikke min tippoldemor der heller, som i bøkene til Seljedal. Min tippoldemor ble født utenfor ekteskap av foreldre John Pedersen Hovenøyen og piken Anne Furu. Hun het altså Anne Johnsdatter Hoven og var født i 1813. Hun ble gift og bosatt på Smøla og har en stor etterslekt etter seg, også en sunndaling stammer fra henne, Jon Kristian Schnell.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sæther

Til Kjell Fredly.Her kom det for meg fram ei viktig opplysning (fekk ei 'aha-oppleving'...). Anne Jonsdotter f. 1813 er presentert i boka mi, men eg har tolka namnet til faren hennar (slik dette stod oppført i kyrkjeboka) til å vere Jon Siver(t)sen, og dermed antyda at ho kom frå Tøftin (Tøfte) i Sunndalen. Namnet på den rette faren (Jon Pedersson på Hovenøyan) vil no bli med i det nye opplaget gjennom eit vedlegg i bøkene, saman med noko anna informasjon som har kome til sidan det første opplaget.Kanskje veit du også kven mora til Anne, Anne Furu, var? Eg opprettar no eit nytt tema om dette, så send meg gjerne tilbakemelding der dersom du har informasjon om bakgrunnen hennar.Helsing Knut Sæther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Knut: Er det mulig å få vedlegget med tilføyelser til 2.opplag pr mail?Jeg var så heldig at jeg fikk sikret meg et eksemplar fra 1. opplag. Siden jeg fant svært mye slekt (Steingrim Gunnarsen (Gunnersen) Røhjell 1794-1854 er tippoldefar) er jeg svært interessert i om det dukker opp mer om aner og slekt i Sunndal.Mvh Osvald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Hei Knut! Nei det er ikke så enkelt å lese i kirkebøkene alltid, det er sikkert og visst! Det er mange kråketær, og lett er det å lese feil, det gjør vi vel alle vil jeg tro. Jeg skriver selv siste boka for Smøla så jeg vet hva jeg snakker om! Flott at det er noen som tar på seg jobben å rette opp alt som ikke er med i Sunndalsbøkene, det tar jeg hatten av for. I 1980 besøkte vi Sunndalen, og var på besøk til Valborg og Torvald Hoven. Maken til gjestfrihet har ikke jeg opplevd. Han var søskenbarn til min oldemor! Slå den! Hans far Jon ('Blind-Jo') var altså bror til Anne Jonsdatter. Lykke til med arbeidet videre. Har du e-post-adresse som du kan legge inn her, så kan jeg sende deg mere om forfedrene til Anne, som i hvert fall ikke står i Sunndalsbøkene, men som skulle ha vært med der.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sæther

Til Osvald.Eg kan sende deg vedlegget med oppdateringar om tre-fire veker. Send meg berre e-postadressa di. Skulle det kome til meir informasjon seinare, kan eg halde deg oppdatert. Håpar på fleire tilbakemeldingar frå lesarar om slektskapsforhold når boka no igjen blir lagt ut for sal. Berre gjennom ein kollektiv innsats kan slektshistoria for Sunndal bli stadig meir utfyllande og korrekt!Helsing Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.