Gå til innhold
Arkivverket

[#40951] Erik Huke, f. 1879 i Leikanger ?


Gjest Bjørn Dahler
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Dahler

Hei! Jeg får besøk av en slektning fra USA som har Erik Huke som bestefar.Erik tok etternavnet Hukee som etternavn når han kom til USA. Såvidt jeg vet ble Erik født i Leikanger i 1879 og emigrerte til Albert Lee, Minnesota, USA 06.07.1907. Erik er oppført som snekker i Emigrantprotokollen for Bergen 1874-1930. Det er mulig at Erik emigrerte før denne tid, og at han i 1907 hadde vært hjemme på besøk.I 1909 giftet Erik seg med Alma Theoline Christianson og de fikk 6 barn. Alma Theoline var var datter til min oldefars bror, Ole Peter Christianson.Nå lurer jeg på om det finnes noen som kjenner til familien til Erik Huke i Leikanger eller andre steder?Hilsen Bjørn Dahler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Erik er ifølge bygdebok for Leikanger født 1879 på gården Huke. Han utvandret til Amerika i 1898. Han er sønn av Nils Sjursson Huke (1850-1932) og Brita Endresdatter Eggum (1845-1936).Vil du ha mer informasjon bakover, kan jeg finne det.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Dahler

Takk for hjelp, Astrid og Odd, så langt.Du har ikke noen opplysninger om det finnes etterkommere av Eriks søsken, Odd?Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Det er ingen på Huke i dag ser det ut til, men en søster giftet seg til Njøs og to brordøtre giftet seg også innen Leikanger. Jeg skal se hva jeg kan finne ut - etter at jeg har nytt godværet.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei igjen!Ser dårlig ut med hensyn til etterkommere. Erik sin bror Sjur overtok Huke (bruk 2). Han hadde 8 barn - ingen fortsatte på Huke - 6 var ugift. Datter Johane født 1908 ble i 1937 gift med Jens Liljedal Kristensson Hauglund - bruker av Holum. De hadde barna Audun født 1938 ugift - Solveig født 1939 ugift til Canada og Kåre født 1939 gift 1961 med Kari Halland, Leikanger - her kan det evt. være etterkommere (prøv telefon til Hauglund eller Holum i Leikanger og spør om noen her er etterkommere).Datter til bror Sjur - Turid født 1910 ble gift 1948 med Ole Ivarsson Fosse, Leikanger. Ingen info om barn.Søster til Erik - Unni ble gift me Hans Hanson Njøs. 2 av barna gift:1. Gjertrud 1905-72 gift 1941 med Nils Olsson Fletre, Voss2. Ragna 1908- gift 1940 med Olav N. Husabø, OsloIngen info om barn av disse to.Lykke til - gi gjerne tilbakemelding om det oppnås kontakt med etterkommere.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Dahler

Dette var jo storveis. Her det konkrete spor og gå etter, så dette skal nok gå bra.Tusen takk for god hjelp.Hilsen Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.