Gå til innhold
Arkivverket

[#40952] Hvor lå Mossegata på Sagene?


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

På begge sider av 1900 er denne gaten å finne, men kan ikke se den i moderne adressebøker, og finner den merkelig nok heller ikke i registeret som Oslo byarkiv har laget over branntakster. Har gaten skiftet navn, eller har den blitt borte i forbindelse med bygningssanering/gateutvidelser? I det siste tilfellet burde den likevel ha vært nevnt i de gamle branntakstprotokollene.Har noen Oslo byleksikon for hånden og kan se om det står nevnt noe om Mossegatas skjebne der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

På dette kartet fra 1911:Lenkekan det se ut som om Mossegata krysset Hortengata (ikke navnsatt på kartet her) og gikk ned til Arendalsgata omtrent der hvor Sagene samfunnshus er i dag, og var parallellgate til Kristiansandsgata. Det pussige er at det ser ut som om Mossegata går helt opp til Mogata, men det kan den ikke ha gjort, for det virker som om Drøbakgata har startet i hvert fall ved Hortengata, hvor gateløpet i hvert fall går i dag. Drøbakgata og Mossegata eksisterte til samme tid. Kanskje en større del av gateeløpet har fått navnet Drøbakgata etter at Mossegata forsvant? Det var ikke mange hus i Drøbakgata i 1900, bare 6 stk., som må ha ligget ganske spredt på hver side av veien (nr. 1,5,10,12,14 og 16). Til gjengjeld lå det 13 hus i Mossegata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Jeg har Oslo byleksikon, utgave 1966. Det nevnes ikke noe under Mossegata her. Det eneste jeg finner, er under Hortensgata, hvor det nevnes at denne gaten går fra Mossegt. til Sandefjordsgt. Gaten nevnes kanskje i noen av de andre utgavene ? Den eneste henvisningen til Mossegata jeg fant på nett var denne. Lenke Mvh Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk! Selv om Mossegata ikke er nevnt spesielt i 1966, må den faktisk ha eksistert så sent, skulle jeg tro, ellers ville det jo vært rart å stedfeste Hortensgata på den måten som er gjort. Det må også bety at Mossegata minimum gikk fra Arendalsgata og opp til Hortensgata i 1966 - og så gikk kanskje Drøbaksgata videre derfra til Mogata? I hvert fall er det slik Drøbaksgata går i dag.Jeg har også sett lenken du viser til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Før OBOS bygget sitt kompleks i Mogata/Kristiansandsgata i slutten av 1979, ble den gamle bebyggelsen i kvartalet revet, og en eller flere gater 'forsvant'. Bebyggelsen består av to blokker i vinkel (den ene mot Mogata, den andre mot Kristiansandsgata) med grøntanlegg, lekeplass osv. mellom blokkene. Da jeg flyttet dit i 1980, var det på tale å stenge atkomsten utenfra til dette grøntanlegget, men det fikk borettslaget ikke lov til. Siden det tidligere hadde vært gate® der, var det ikke anledning til å stenge gjennomgangen, ble det sagt. Det er mye som tyder på at nettopp Mossegata var en av de gatene som 'ble borte' i denne forbindelse. Kanskje kan byplankontoret i Oslo - eller for den saks skyld - OBOS' plankontor, gi nøyaktige opplysninger om hvor den kan ha vært? Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Oslo Byarkiv kan nok svare på detteFikk opplysninger der for mange år siden om att Mossegaten var omdøpt til Skiensgaten (men nå finner jeg ikke den heller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Skiensgata lå mellom Drøbakgata og Kristiansandsgata, den gikk fra Arendalsgata opp til Mogata. Hortensgata munnet dengang ut i Skiensgata. Så hvis Skiensgata er den gamle Mossegata så har du svaret. Det ligger nå et stort boligkompleks der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

I tidligere nevnte byleksikon står å lese under Sagene: I april 1965 ble det offentliggjort en plan for sanering av den del av Sagene som begrenses av Kristiansandsgate, Gråbeinssletta, Uelandsgate og Mogata. I alt skal 17 eiendommer eksproprieres og all saneringsmoden eldre bebyggelse rives. Her vil da komme ny, moderne bebyggelse. Skiensgata og deler av Arendalsgate skal oppheves. Hortensgata skal forlenges frem til Kristiansandsgata og det skal reguleres en felles innkjørsel fra Hortensgata frem til eiendommene Arendalsgt. 4 og 6.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

6 og 7: Ser ut til at dere har rett, siden Skiensgata ikke eksisterer som navn i ft. 1900, men finnes i branntakstprotokollene fra senest 1878. Synes nok godt at de kunne ha laget en merknad på at gaten tidligere het Mossegata.Det er en viss diskrepanse mellom de gatenumrene som er ført på Mossegata i ft. 1900 og i branntaksprotokollene for Skiensgata, bl.a. har førstnevnte med et hus nr. 15 (hopp fra nr. 12) som ikke sees i branntakstprotokollene, men ellers er vel antall hus nogenlunde det samme, +- et par stykker.Men dersom Mossegata/Skiensgata gikk helt opp til Mogata, slik det også synes som utfra kartet i 1911, hvor gikk da Drøbaksgata på samme tid? Var den en svært inneklemt gatestubb inn mot Mossegata/Skiensgata, og munnet ut i Hortensgata ørlitegrann lenger vest? Jeg ser at 'Skiensgata' 2 og Arendalsgata 8 ble taksert sammen i 1878, som vel betyr at Mossegata/Skiensgata gikk oppover fra Arendalsgata akkurat der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

8: Ser ikke ut til at de gjorde alt de planla i 1965, f.eks. er vel ikke Hortensgata forlenget til Kristiansandsgata.Arendalsgata 8 eksisterer vel ikke lenger, men det morsomme er at hvis man søker på denne adressen på online kart, havner 'nålen' på riktig sted selv om adressen ikke lenger eksisterer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Knutsen

Mitt kart fra 1945 viser at Mossegaten gikk mellom Kristiansandsgaten og Drøbaksgaten fra Arendalsgaten-Hortensgaten (Gråbeinsletta) opp mot Kongsvingergaten. Hilsen fra en Sagene jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Marit: Takk for nyttig info. Men hvis Mossegata gikk helt opp til Kongsvingergata, hva da med Tønsberggata? Eller er kanskje det en omdøpt gatestump fra da Mossegata forsvant? Det må uansett ha vært svært trangt på østsiden av Drøbaksgata og vestsiden av Mossegata ovenfor Hortensgata, etter det jeg kan skjønne, hvis ikke Hortensgata gikk et stykke lenger mot øst enn hva den gjør nå? I så fall kunne jo Mossegata evt. ha vært en parallellgate til Tønsberggata nord for Mogata?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

I 1987-utgaven av Oslo Byleksikon, står det om Moløkken (som Mogata skal ha navn etter): 'Tilhørte opprinnelig gården Bjølsen. Utskilt omkring 1860, innlemmet i byen 1878. Regulert ved anlegg av 4 parallelle gater: Grimstadgata, Kristiansandsgate, Mossegata (senere kalt Skiensgata) og Drøbakgata'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Knutsen

Hei igjen Tønsberggata lå mellom Mogaten og Kongsvingergata, nesten som en forlengelse av Drøbaksgata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Kartet hjalp absolutt. Det ser ut som om Horten(s)gata har blitt en del amputert ved saneringen i 1979, så tomtebredden mellom gatene mellom Arendalsgata og Mogata var i utgangspunktet omtrent like store.Dette kartet tyder vel også på at Mossegata/Skiensgata aldri gikk lenger nord enn til Mogata - eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Knutsen

På mitt kart gikk Mossegaten opp til Kongsvingergata, og der står det Mossegata ikke Skiensgt. som den senere het. Hortensgata gikk fra Mossegata og vestover mot nåværende Stavangergata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg vet ikke om dette hjelper, men i bydelshistorien 'Livet langs elva' (2001?) finnes det en kort gatehistorikk helt bakerst i boka som har vist seg aa väre nyttig tidligere. Dessverre har jeg ikke boken for haanden naa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hvis Mossegata gikk helt opp til Kongsvingergata i 1945, må det da ha vært fryktelig trangt mellom Mossegata og Tønsberggata?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.