Gå til innhold
Arkivverket

[#40957] Karl A. Wikman


Gjest Marita Nilssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marita Nilssen

Otillia Johannesdtr f 16/3/1862 Hollerudbraaten, Hole blir iflg FT 1900, gift med Karl A. Wikman f 1859 Sverige LenkeEr det noen som kan fortelle meg hvem denne Karl A. Wikman er? Og når di ble gift?mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Er det noen sjans for at det er denne karen ?Andersson Wikman, Karl Gustaf Dräng (ogift man)f. 30/9 1859 i Svanskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 21/10 1876 från Älgtån, Sillerud, Värmlands län (Värmland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 140Emibas emigrationsakt: Sillerud S 1876 024

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Individual Record FamilySearch™ Vital Records Index Sweden-------------------------------------------------------------------------------- Carl Gustaf Sex: M--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 30 Sep 1859 Place: Christening: 02 Oct 1859 Place: Svanskog, Varmland, Sweden--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Andreas WIKMAN Mother: Anna PETTERSDR--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C411282 Source Dates: 1712 - 1861 Film or Fiche Number: 82109 Collection Details: Svanskog; Svenska Kyrkan --------------------------------------------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Tusen takk skal du ha Anne Lene, Dette er nok riktig mann. Fant vielsen på FS (Karl Andersen og Otillie Johannesdtr 14/4/1884 Tyristrand, Buskerud) som bekrefter dette fordi der står også fedrenes navn.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Ja er du sikker på at det var din Wikman, så har jeg funnet flg: Egare Andreas Johannesson f 16/10-17 Svanskog. Død 4/10-1863 Svanskog.Hustru Anna Pettersdotter f 3/4-1813 Långserud.Son Johannes f 26/6-1843 LångserudDotter Sara f 3/4-1849 SvanskogSon Olle 16/2-1852 SvanskogDotter Wilhelmina f 21/12-1854 SvanskogSon Carl Gustaf 30/9-1859 Svanskog.Plassen Andreas i dette tilfelle var egare av var Skäppenäs i Svanskog. Perioden er 1851-1855 og 1856-1860. Kilden er husforhøret.I husforhøret 1851-1855 kom de flyttende fra Långserud. I husforhøret 1856-1860 er navnet Wikman føyd til på Andreas Johannesson.Håper dette bringer deg videre. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Fant søsteren hans Vilhelmina på Berga Långserud ,med mannen Karl Gustaf Olsson f. 1847 i Svanskog. Barna er Anna Maria f.1877. Gustaf Hildebrand f.1881, Karl Theodor f.1884 og Johan Vilhelm f.1888. De to elste er født i Svanskog. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Andersdotter, Sara Piga (ogift kvinna)f. 3/4 1849 i Svanskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 6/11 1871 från Svaneholms Bruk, Svanskog, Värmlands län (Värmland) till Ås, Akershus fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 346Emibas emigrationsakt: Svanskog S 1871 022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Takker så mye begge to.Jeg har forsøkt og søke litt på FS for og finne navn på besteforeldrene til Carl Gustav, uten hell. Men ser at der er en del med etternavnet Wikman. Er Wikman et vanligt svenskt etternavn?Fant på FS at Andreas J. Wikman og Anna Pettersdtr ble gift 26/12/1839 i Svanskog.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen.Først et par feil som må rettes opp:1.Den sønn Johannes som jeg skrev var født i 1843, er skrevet både som sønn og datter i husforhørene. Et oppslag i fødelsesboken sier at det er en datter JOHANNA. F.dato er riktig.2 Anna Pettersdotter som jeg skrev var f 3/4-13, der er korrekt fødselsdato 3/4-1815.Jeg har funnet noe mer.Andreas Johannesson og Anna Pettersdotter(Karl gustafs foreldre), der har jeg funnet et par barn til:Søn Carl Petter 2/1-40 Svanskog, død 3/10-43Dotter Inga Maria 31/1-1846 Långserud.Fødelsesboken for Svanskog viser (Karl Gustafs far)f 15/10-1817, døpt 16/10-1817 ANDERS. Foreldre: Bjørbyn Johannes Andersson og hustru Maria Persdotter.Jeg finner disse to i et par husforhør på Bjørbyn i Svanskog:Johannes Andersson f 5/3-84 Svanskoghustru Maria Persdotter f 22/4-88 LångserudDotter Kajsa f 11/8-14I løpet av husforhøret 1817-21 flytter de, uten at det er notert hvor, så der mister jeg dem desverre.Når det derimot gjelder Karl Gustafs mor, så finner jeg atskillig mer.Fødelsesboken viser at moren Anna f 1/4 døpt 2/4-1815 Långserud. Foreldre: Högen petter Erikson (senere brukt Erson) og Ingri Jansdotter.Petter og Ingri har jeg senere funnet på plassen Högen over flere husforhør, dvs helt til de i 1837 flytter til Svanskog. Familien blir slik:Petter Ersson 3/12-1779Ingri Jansdotter 6/10-1780D. Cajsa 5/6-1808D. Martha 22/1-1812D. Anna 1815S. Erik 1819 (dato ikke notert)Datteren flytter når hun blir litt eldre et par tre ganger, før hun i husforhøret 1831-35 flytter hjem igjen til sine foreldre med en Per Andersson f 1809. De to har da datteren Cajsa f 30/1-35 Långserud.Petter Ersson og Ingri Jansdotter er notert utflyttet fra Långserud i feb 1837. I Svanskog er de notert innflyttet 4/4-37.I Svanskog flytter de til en plass Hallanda, og er da alene. Datteren Anna er pige på samme plass som foreldrene bor.Det ser ut som det er lysning for anna i 1839, og hun vies senere samme året den 26/12.Til slutt kan jeg finne Annas bror Erik Petterson på Ødebyn i Svanskog, gift med Maria Nilsdotter f 10/8-1824 Svanskog. De hadde da en sønn Johannes f 29/10-1844 Svanskog.Håper dette var litt hjelp og at det ikke ble alt for rotete. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

En ting til. Wikman er overhodet ikke nevnt i noe husforhør på noen av personene.Første gang det dukker opp er det som jeg skrev i innlegg 5. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Andreasson Wikman, Johannes Arbetare (ogift man)f. 26/6 1843 i Långserud, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 8/11 1874 från Näs, Svanskog, Värmlands län (Värmland) till Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Andersson f. Karlsdotter, Anna MariaViksgatan 35Död 6/9 1947.Kyrkobokförd i Arvika östra (Värmlands län, Värmland).Född 25/11 1877 i Långserud (Värmlands län, Värmland).Gift person (27/10 1900). -------------- M Hennes mann Andersson, Karl AugustViksgatan 35Död 22/10 1963.Kyrkobokförd i Arvika östra, Arvika kn (Värmlands län, Värmland).Född 13/6 1877 i Stavnäs (Värmlands län, Värmland).Änkling (6/9 1947). -------------- Födelseförsamling i källan: Stavnäs (Värmlands län)Anna er Vilhelminas datter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Her er Vilhelminas sønn Karlsson, Gustaf Hildebrand Arbetare (ogift man)f. 27/12 1881 i Svanskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 11/3 1905 från Gisslebyn, Långserud, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0821905009 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 268Emibas emigrationsakt: Långserud S 1905 009

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

En sønn til Karlsson, Karl Teodor Arbetare (ogift man)f. 1/2 1884 i Långserud, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 7/4 1906 från Gisslebyn, Långserud, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0821906011 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i Karlstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Nå noterer jeg flittig hær. Men har to spøsmål nå: Ang inl. 9 og 11; kan Johanna/ Johannes være tvillinger?inl. 9; sitat: Datteren flytter når hun blir litt eldre et par tre ganger......Er det Anna du mener da Anne Lene?mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Oppdaget selv nettop at jeg hadde glemt å skrive navnet til den som flyttet litt. Det var Martha, som flyttet ut et par ganger, for så å komme hjem med en mann og deres barn Cajsa.Johannes og Johanna er ikke tvillinger. Navnene er brukt om hverandre. Derfor slo jeg opp i fødelsesboken. Det er kun født et barn av det ekteparet på den dato. Det var altså johanna en datter. Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Må innrømme at dette er litt merkelig. Har igjen sjekket fødelsesboken og det står klart og tydelig JOHANNA.I det husforhøret som gjelder for 1841-1845, altså den forhøret som dekker Johannas fødsel, der står det Datter Johanna.Noe tvilling f.eks fremkommer hverken i fødselsesboken eller i husforhør. Så dette er jo igrunnen litt merkelig da. Har ikke noe bedre svar på dette. Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Johannes er riktig, har nok vært en Johanna også. Men dette må jo være rett. I forhold til emibas også. JOHANNES WIKMAN Male Family Event(s): Birth: 1843 ------------------------------- Parents: Father: ANDREAS WIKMAN FamilyMarriages: Spouse: SEVERINE KRISTOFFERSDR Family Marriage: 06 DEC 1885 Paulus Menighet, Oslo, Akershus, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg skal gå nøye gjennom det hele en gang til, men det blir først senere i kveld. Kanskje jeg har oversett noe her, det er jo fort gjort, i virvarret av navn og datoer. Kanskje noe som kan gi oss svar.Jeg er enig Hanne at i forhold til emibas må det jo være rett. Kan rett og slett presten ha ført inn feil i fødelsesboken tro ? Kommer tilbake når jeg har sjekket, muligens da i morgen tidlig. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Nå har jeg dobbeltsjekket info rundt Johanna/Johannes, og har nok ikke noe bedre svar.I fødelsesboken står det: f 26/6-1843 døpt 2/7. Kättelsbyn Brukskarl Andreas Johannesson og dets hustru Anna Pettersdotters barn JOHANNA.Innføringen her er klar og tydelig. Ingen andre barn med samme fødselsdato og heller ingen før/etter med samme navn.Første husforhøret etter fødselen 1841-1845 Kättilsbyn, Långserud står det: dotter Johanna.Så flytter de i løpet av samme husforhør til Backa også det i Långserud, der står det: dotter Johanna, som så er overstrøket og rettet til son Johannes.I de senere husforhør 1846-1850 Backa, 1851-55 Skäppenes i Svanskog og 1856-1860 samme sted, står alle gangene son Johannes.Rotet er altså rundt en og samme person, det finnes ikke to Johanna/Johannes hverken som tvilling eller før/senere. Fødselsdato og sted er i alle tilfellene den samme 26/6-1843 Långserud.Mulig altså at forvirringen oppstod allerede i fødelsesboken da ? Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Nilssen

Må bare si tusen takk igjen til deg Anne Lene. Rotet må jo ha oppstådt ved dåpen. Hviss ikke barnet var et medisinsk fenomen, altså tvekjønnet.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.