Gå til innhold
Arkivverket

[#40958] Ringebu - Heidal


Gjest Kai M Kveum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai M Kveum

Engebret Knutsen f.1853 Ringebu, jernbanearbeider, gift med/barn med Marit Olsdtr f.1852 Heidal. Finner Engebret på forskjellige plasser i Heidal. Søker opplysninger om Engebret`s foreldre som kan være: Knud Hansen f.1807 Ringebu og kone Ahne Pedersdtr f.1809 Ringebu. Gjerne flere ledd bakover hvis det finnes opplysninger. Hvor kommer Marit Olsdtr f.1852 Heidal ifra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om dette ikke må være ekteskapet til Engebrets foreldre? Riktignok var det stort sprang mellom giftemål og sønnens fødsel, men det var ikke helt uvanlig i en stor barneflokk: LenkeHar står også et gårdsnavn, så det kan være noen kan slå opp dette i bygdebøker for deg?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk fant jeg følgende barn av paret døpt i Ringebu: Anne 19 jan 1834Peder 28 des 1836Hans-Jørgen f. 16 jan , dpt 24 jan 1842Knudt 25 jan 1846Anna 18 nov 1849Emgebret 20 mars 1853( Med forbehold om rett avskrift.) Ved peders dåp er nevnt Skrukkerudkleiven , samme som navn ved ekteskapsinngåelsen.Håper noen kan sjekke dette i kirkebøker for om mulig å finne flere barn, og faddere.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

For meg ser det ut til at det kan være riktig at Knud Hansen er født på Skrukkerudkleiva. I så fall har du her hans familie bakover i 2 generasjoner:( 1801-telling Ringebu) LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Med Marit Olsdotterers opphav er det ikke så enkelt. Finner ganske mange f. i Oppland med det navnet og i passende alder. Legger en lenke til en av dem her: LenkeHeidal må vel være en liten plass, for jeg finner ingen gårder med det navnet i 1801 tellingen. Om du kan få noen til å slå opp vielsen i kirkebøker for deg, så står det muligens der hvem hennes far er, og hvor hun kommer fra?Lykke til med letingen.Mvh. Gunn Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det finnes en Marit Olsdatter i passe alder i Ringebu også: LenkeMulig hun kan ha vært knyttet til en gard eller plass, Heidal da hun giftet seg, men det blir bare gjetting. Håper noen kan hjelpe deg med oppslag herfra.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Folket er nevnt på Kagrud-Lii-Buli og Brånå i Heidal. Marit Olsdtr finnes på Kagrud FT 1875 Brit Olsdtr f.1827, føderådspige, b u/e nr.1 m Ole Andersen Ellingsbøeie f.1830, se Bergdølmo nedre 194/23 og Harerusti 176/4 Se Harlaugsæteren. Barn: 1. Marit Olsdtr f.1852, gm? Imbert Knutsen Lien f.1850 Barn: 1. Bernt Imbertsen f.1880 Da gjenstår Anne (Ahne) Pedersdtr f.1809 Ringebu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her står en opplysning om at Anne Pedersdatter er født 1810 Ringebu, men kirkebokoppslag trengs vel for å finne foreldre: LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Det er to Engebret Knudsen å velge mellom. Den ene er den som dere har nevnt ovenfor. Den andre er født 12.11.1853 og døpt 20.3.1854 i Sollia. Se LenkeHvis dere går inn på Tors sin hjemmeside ser det at den Engebret Knutsen som dere har omtalt over er gift og har etterslekt i Ringebu.Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Kan dette være den rette Marit Olsdatter LenkeSønnen Bernt er født 13.10.1880 døpt 25.12.1880 Hedalen kirke. Foreldre: Ungkarl Imbert Knudsen Lien, Ringebu og Pige Marit Olsdatter Kagrud. En av fadrene er Oline Olsdatter Kagrud, alstå søster til Marit. Så dette er nok den rette Marit.Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thot Bøhmer

Jeg har notert - dersom det er samme person - at Engebret Knutsen Stamstad f 1853 og Anne Gundersdatter f 1858 fikk sønnen Anton i 1883??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Engebret Knudsen Odlolien gifter seg i 19.11.1882 (viet i Lillehammer) med Anne Gundersdatter Randkleivsdokken. Før de gifta seg fikk de datteren Anna født 13.11.1881 og det var Engebrets 2 leiemål - Annes 1. Så kanskje han hadde vært en tur oppi Heidal først på 1880 ?Har dere sjekka hva som står i kirkeboka når Bernt ble konfirmert ?Jeg skal ta en kikk i Solliboka om det står noe om Engebret Knutsen Lien der.Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Konfirmert i Heidal 21/4-1895: Bernt Imbertsen Stensrud f. 13/10-80. Foreldre: ungkarl Imbert Knutsen Lien og pige Marit Olsdtr. Kagrud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Har lett etter Bernt under konfirmerte i Heidal 1905 og 1906 uten hell. Kan du gi meg en pekepinn om hvor jeg skal se?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.