Gå til innhold
Arkivverket

[#40963] Ole Olsen f.1824. Fra Lesja til Folldal til Leka


Gjest Jostein Riseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Riseth

I kirkeboka for Leka finner jeg en familie med husfar Ole Olsen f.1824 og hustru Mille Olsdatter f.1830 og deres tre barn , Kari ( f1865) , Andreas ( f1871) og Trond ( f.1874) som innvandrere til Rossvik i Leka. De kommer fra Lillelvdal i Folldal. I anmerkningene kan det tydes at Ole Olsen var konfirmert i Lesja , men flyttet til Folldal i 1865.I Rossvika i Leka har jeg en Ole Hoel f.27.07.1856. Han kom fra Lillelvdal. Det jeg lurer på er om Ole Olsen og Mille Olsd. kan være foreldre til denne Ole Hoel i Rossvika . Kom de flyttende etter sønnen sin dit ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Fra family search. Trenger ikke være korrekt!!Ole Olsen.Far:Ole olsen gifter seg 9/10 1856 Folldal med Mille Olsdtr.Far:Ole Olsen.Forslag:Fra Lesja kirkebok.Mille Olsen f.7/6 dpt.20/6 1830. Foreldre:Ole Olsen og Kari Larsdtr.Stadsbuøyen gardmann.Barn?Ole 1856,Ole 1859,Peder 1861, Trond 1864,Kari 1865, Andreas 1871,Trond 1874, Alle født i Folldal.Forslag Ole; Ole Olsen f.24/9 dpt.3/10 1824 Lesja.Foreldre:Ole Olsen og Ingeborg Olsdtr.På husom.Husmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Fra Telling 1865 ser det ut som at Stadsboøyen ligger under komune Alvdal.Og de som er født der,står under lilleelvdal pr.gjeld.MEN i Lesja kirkebok på nett.Ole og Mille er telt på Holen.Alvdal i 1865.Så da bor de vel i samme komune som der de var født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Dette ser ut til å stemme bra. Det som forundrer meg litt er at de har to barn kalt Ole og to barn Trond. Dette var jo vanlig hvis den eldste døde, men min Ole Olsen Hoel er født 27.07.1856. Derimot er det sannsynlig at den yngste av de to som het Trond døde før den andre ble født. Hvis noen har anledning til å sjekke fødsel for Ole 27.07.1856 i Folldal ( ev. Lesja) og funnet at Ole og Mille er foreldrene så ville alt vært i boks.Tusen takk for god innsats Nina.Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Ja det må være deres Ole. Han skal være født 27/7 dpt.3/8 1856.I 1875 er familien telt på Gaashovdet nedre.Komune Alvdal,men nå står alle der som født under Folldal. Ole er nå ikke telt med foreldrene.Faren Ole er Gaardbruker og skogvokter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Jeg fant Mille Olsdatter i FT 1900 , bosatt på Smedhaugen i Lille-Elvdal hos inderst og gårdsarbeider Jens Pedersen Smedhaug. Hun er da enke, Hvor mannen , Ole Olsen , døde vet jeg ikke , men de har sannsynligvis ikke vært så lenge i Leka kommune og returnert sørover. Hvor søsknene til Ole Olsen Hoel f.1856 ble av har jeg heller ikke funnet ut enda,Men hovedsaken var å konstatere at Ole og Mille var hans foreldre.Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Jostein! Jeg vet ikke hvordan det var med navn i Alvdal, men på Tynset var det ikke uvanlig at flere barn hadde samme navn og levde samtidig. Det var overraskende, for vanligvis er det 1. barnet død, når et annet barn får samme navn, men ikke der. Og avstanden mellom Tynset og Alvdal er ikke så stor at de ikke kunne ha hatt samme navneskikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Det er riktig familie som er nevnt. Ola den eldre, f.27.07.1856, ble konfirmert på Ytterøy 1871.Folldals bygdebøker fra 2000/2001 anbefales, der finnes det aner i bøtter og spann. Start med Bind II, 140-1 Dalholen (Hol’n), familen og ungene nevnt.Blant annet står det: Ola og kona Mille gjekk også frå gården, budde to år på Gåshovde, selte alt sitt ved auksjon 4. september 1877 som ga kr. 233,90, og reiste til Bindalen. …….. (også avskrift fra reiseattesten 1877) .Det var ikke bare to barn ved navn Trond paret fikk, men 3 stykker. Trond 25.02.1864-10.03.1864, Trond 1867-16.01.1874 og Trond 15.03.1874-.Når det gjelder navnet Ola (Ole), hadde det vært et unntak hvis paret ikke kalte de to eldsteguttene for Ola. Altå eldste oppkalt etter farfar og nesteldste etter morfar. Dette gjalt vel hele landet.Før 1863 lå Øvre Foldal, der dette folket holdt til, under Lesja Prestegjeld. Nedre Folldal lå under Lilleelvdalen sogn i Tynset prestegjeld. Etter dette ble hele Folldal slått sammen med Lillelvedalen til Lilleelvdal prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Takk til dere begge for nyttig informasjon. Greit å få fastslått dette med oppkalling og at flere hadde samme navn , samt sogne- og kommunetilhørighet. Jeg får vel prøve å låne disse bygdebøkene når biblioteket åpner etter sommerferien. Dere skulle ikke tilfeldigvis vite om Mille kom tilbake til Lilleelvdal som enke , eller om mannen fremdeles levde da hun returnerte. Var noen av barna med , eller slo de seg ned nordafor ?Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.