Gå til innhold
Arkivverket

[#40968] 'Kongebrev'.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

I tidligere tider leser man om at nærskydte slektninger som skulle inngå ekteskap, måtte ha sk. Kongebrev -eller offentlig tillatelse til å gifte seg. - Dette hører man lite om i nyere tid. - Vet noen om dette påbudet blev opphevet ved noe tidspunkt og evt. når ? - Vet noen om det er mulighet å få tilgang til disse sk. Kongebrevene noe sted, f. eks på Statsarkivet ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

I dokumentasjonen til denne databasen er det en del opplysninger som forteller om kongebrevene: LenkeDe strengeste reglene ble endret i 1800, men det var fortsatt slik at man måtte søke dispensasjon for eksempel for å få gifte seg med sin brors enke el. lign.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk skal du ha. - Det eneste jeg nu trenger er et lynkurs i å bruke denne søketjenesten. Faktisk begriper jeg ingenting av hva som skal føres inn i de forskjellige blokkene. - Kanskje dette er ment for 'internt bruk' ? Det burde ikke være umulig å lage en søketjeneste som helt vanlige mennesker kunne skjønne og bruke. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Alv!De har jo noen bøker med kongebrev på biblioteket. Noe har jeg funnet der, men ikke alt som jeg har lett etter.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Wilhelmsen

Er enig med Alv - i førstningen var jeg meget langt 'ute på jordet' da jeg så alle forvirrende uttrykk. Mye av skylden får nok den tungvinte nynorske språkbruken ta. Jeg vet at det er ikke lett å finne de smarteste, lettest forståelige og forklarende stikkordene, men noe kunne nok forbedres! Jo, absolutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hva er egentlig problemet? Søking i Ekteskapsløyve-basen er jo ikke prinsipielt annerledes enn søking i de øvrige basene her i Digitalarkivet (selv om noen av søkeordene er litt 'avvikende'). Jeg skjønner heller ikke at 'den tungvinte nynorsken' skulle være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Problemet i sammenhengen er at jeg ikke begriper hva jeg skal føre opp hvor. - Så enkelt. -- Fikk overført en slik 'lenke' for noen dager siden vedr. mantall. - Uansett hva jeg førte opp av faktiske personer for å teste systemet, så fikk jeg konsekvent O treff. - Altså må det være noe som blir gjort feil. - Eller så må systemet være feil.-- Her må det skorte litt på måten å tenke formidling. - Jeg går da ut ifra, at intensjonen med disse databasene skulle være at de skulle kunne brukes også av pesoner som ikke har gått på 'søkekurs' ? - Så når jeg da spør om noen kan si meg hva jeg skal 'putte' inn hvor, kan ingen si det engang. - Snålt, spør man meg.-- Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Tja. Om du vil finne en Peder Hansen (for eksempel):I første blokk: Velg 'mann førenamn'I andre blokk: Velg 'børjar på (vis)'I tredje blokk: skriv PNår du har trykket søk får du opp en liste med alle menns fornavn som begynner på P. Du bør krysse av både Peder, Peer, Peter, Petter for å være sikker på å finne vedkommende.Når du har valgt deg videre kan du gjenta det samme med 'manns farsnavn', 'børjar på (vis)' - HHer velger du både Hansen og Hanssen.Om du også har et gårdsnavn bør du kunne søke videre på det, eller bla deg gjennom de du nå har (i databasen for ekteskapsløyve Bergen burde du nå ha funnet fem personer).Forøvrig er disse databasene rimelig lettfattelige, om man bare forsøker. Jeg kan ikke helt forstå hva som er så vanskelig med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei Kennet.-- Sikkert greit det. - Uansett, så er jeg nu over det stadium der man ler så tårene triller. -- Uansett hva jeg prøver, så er det 'ingen menn i Norge', enten de begynner på P eller noe annet.- Nu har jeg også tellet til ti flere ganger, for ikke å si noe jeg ikke burde.--Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Da foreslår jeg at du tar turen de få milene over brua jeg Alv, for som Solveig sier her så er det flere bøker med Kongebrev på bibliotket i Sandnessjøen. De står en av hyllene der det er lokalhistorie der oppe på biblioteket. Jeg har ikke hatt bruk for dem og ikke sett noe særlig på dem, men jeg vet de er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Alv. Jeg skal på biblioteket i morgen og torsdag, og kan slå opp for deg en av dagene. Så du kan jo si hvilke navn du er ute etter, så skal jeg se hva jeg kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bare en liten test. Etter et prøvesøk i Ekteskapsløyve-basen ('Mann førenamn', børjar på (vis)' og 'P') ble resultatet hele 233 navn. Her er et av den (nr. 40): Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Sikkert korrekt det. - Men; Først skulle jeg vel da klare å finne denne 'ekteskapsløyvebasen'. - Så kanskje prestegjeld (?)- eller Fylke. - Så angjeldende tidsrom. - Så anjeldende person. - Det er bare det, at å søke etter dette i disse spaltene gir '0'. - Problem som kan løses med vanlig logisk tenkning er vel ikke noe problem. -Eller er det meg det er noe feil på, som ikke klarer å tenke ulogisk ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

For å finne ekteskapsløyvebasen kan man gå til 'databaseveljaren'. Skriv ekteskap og trykk 'utfør søket'. Da bør den komme. Den ligger under Hordaland-Bergen-Geistlege arkiv om man vil klikke seg fram til den.mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Den ekteskapsløyve-basen som det her er linket til er for Bergen stift. Jeg tror ikke det finnes databaser med ekteskapsløyver for andre prestegjeld/fylker her på DA. Kanskje det er det som er problemet ditt, Alv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jeg skal nu forsøke litt til senere og se om jeg finner denne databasen. - Ellers var jeg innom biblioteket i dag. Der hadde man bøker med 'Kongebrev' frem til 1725. - Hva jeg forstod, så var det ikke utgitt noe senere heller. - Nu vel; Det er nu ikke all verden, men det kunne jo vært artig å få løst det egentlige problemet, å evt. finne navnet på denne konen. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.