Gå til innhold
Arkivverket

[#40972] Tre søsken fra Akkarfjord på Sørøya (Hammerfest)


Gjest Pia Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Pia Johansen

Har fått en mail fra Amerika, familie søker etterslekt i norge.Jeg har forsket litt rundt familien og funnet følgende:Ole Andreas Olsen født 1854 gifter seg med Elen Anna Andreasdatter født 1861 Akkarfjord Sørøya.Dette paret får følgende tre barn: 1. Agnes Marie f: 1889 hun gifter seg med Anton Dahle og de fikk sønnen Einar Dahle.2. Dagmar Oline Olsen f: 1892 hun reise til Amerika ble der. Min mail kontakt er barnebarn av Dagmar Oline.3. Karl Olsen f: 1896Dersom noen er etterkommere til noen av disse, er familie i Amerika interessert i kontakt da de skal til Norge ganske snart.Jeg formidler gjerne kontakt dersom ønskelig.Er spent på om noen slektsforskere der ute har aner til denne familien.Mvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg har litt flere barn.Olaf Alfred f.1883.Elise Andine 1891,Elida Alvilde 1894.Har to barn til på Sørøya.Men i Medfjorden.Faren heter Ole Andreas Olsen f.1856 og moren Elen Anna f.1861.Så det stemmer.Men moren kalles her Olsdtr.Tar de med iallefall. Einar Marcelius 1885 og Anna Henriette 1887.Medfjord Sørøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

I 1900 ser det ut som alle barna er bortsatt i Hammerfest.Kansje hos disse:Elida f.1894 hos smedmester Anton Edvard Holmgren m/fam...Agnes f.1889 hos Anna Simonsen...Dagmar f.1892 hos Johan og Antone Møller...Karl Johan f.1896 hos Lærer Nordmo m/kone fra Målselv.Einar?1885 Visergutt.Bor hos Jakob og Johanna Johanss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Hei Nina ! Ole Andreas Olsen døde 1899, så jeg fann at barna var bortplasserte i 1900 tellingen.Har sett et eller flere av de barna som du nevner men ikke sjekket de opp i forhold til konfirmasjon om det er fra samme familie. Regnet med at det var snakk om to forskjellige familier da moren er omtalt som Olsdatter.Skal prøve å få sjekket opp konfirmasjoner til de du nevner å se om det kan være en å samme familie.Har du noe slektskap til denne familien eller var det av hjelpsomhet du har slått opp å funnet de andre barna ?Mvh Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei PiaNei er ikke i familie,bare hjelpsom hehe.Jeg tror alle barna kan høre til samme familie.Passer inn i rekkefølgen med årstall.Og foreldrene har rett navn og fødselsår stemmer.Feil etternavn kan forekomme. Den eldste Olaf Alfred er født i Hammerfest.Så de to i Medfjord på Sørøya.De siste barna Akkarfjord Sørøya.Så familien flytta kansje litt rundt før de til sist slo seg ned i Akkarfjord? Har ikke funnet en familie til med samme navn i telling derfra.På Olaf Alfred,sto det at faren reiste til sjøss.Finner ikke personer som faddere til barna jeg kan se er ut av slekta til foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Konfirmasjon!Olaf Alfred f.1883.Konf. 26/6 1898 H.fest.landdistr.?Einar Marcelius? f.1885 Konf.24/6 1900. Meland.H.fest landdistr.Agnes Marie f.1889 Konf.10/4 1904 Hammerfest.Dagmar Oline f.1892.Konf.7/4 1907 Hammerfest. Elida Alvilde f.1894 Konf.18/4 1909 H.fest. Karl Johan Nordmo f.1896 Konf.12/5 1912 H.fest.Adoptert av Nordmo.OBS!!!!Finner ikke Elise Andine f.1891 Akkarfjord.Som satt bort 1900 eller konf.Så kansje død som lita.Heller ikke Anna Henriette f.1887 Medfjord Sørøya om hun og Einar hører hjemme her.Da vet vi at barna var i Hammerfest iallefall til de ble konfirmert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Jeg vet ikke hvor mye disse i Amerika vet om sin familie i Norge.Elen Anna f.20/12 1861 dpt.28/9 1862 Akkarfjordbunnen.Foreldre:Andreas Ellingsen og Henrikke Hansdtr.(Kan være disse som er foreldrene)Kone Henrikke Margrethe Hansdtr.34 år.Død 7/2 1866 i Koldfeber.Akkarfjord.Fisker Andreas Ellingsen f.1824 Værdalen.D.2/3 1886 i kreft. Akkarfjorden.Telling 1875. Hammerfest.Moen.Hos gardeier Mads Myhre og kone Elen.Elen Anna Andreasdtr.f.1861.Pleiedatter.Så faren til Elen Anna var kansje trønder sjø...0))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Om ingen her kjenner til denne familien i Hammerfest,kan du prøve ringe bibloteket der oppe.De kan ha noen tips på kilder videre fram i tid.Ser av telefonkatalogen at det bor en familie Nordmo i Hammerfest nå.Du kan kansje også ringe kirkekontoret der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Du verden så effektivt du jobbe da Nina, har letet opp fire av konfirmasjonene til nå. Er litt i ferie modus i denne varmen vi har her sør (25 grader og full sol) Så det blir litt til å fra pc,n innimellom:)Du har jammen mæ stått på :) Tusen takk for ditt engasjement:)Har tidligere kommet fram til Ellingsen da jeg hadde kontakt med Amerika folket i februar og jobbet endel da med denne slekten. Men så har jeg ikke hørt fra dem vedr mine funn og eventuelle suppleringer fra dem på mine funn.Før plutselig i går kom en mail at nå er de på tur til Norge å de lurte på om jeg hade klart å finne slektninger.Fann også ut det med Verdal, så alt tyder på trønderslekt:) Men av mailen i går kom en ny ledetrå eller annen forbindelse de har, de skriver Siverhus i Bo area, etter litt sjekking kommer jeg fram til at der er gårdsnavn med Siverhus i Bø i Vesterålen. Har ikke ennå fått svar fra dem om hvem de er i familie derfra feks kan det være han som ble gift med Dagmar Oline.Har som sagt ikke hørt fra dem siden febr da jeg prøvde å spørre hvem Dagmar ble gift med, om han var Norsk eller om hun giftet seg med en Amerikaner. Men ingen svar.Er ikke så greit når folk ikke gir lyd fra seg eller tilbake melding på om det lyder kjent noen av funnene. Men plutselig står de på trappa å lurer på hvor de kan finne slekten:)Har vært borti lignende tilfeller ved andre amerika folk som kom nord over så muligens er det vanlig å gjøre det på den måten der borte :)Skal prøve å finne ut av Nordmo i morgen:)Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei PiaJa det er forskjell på folk.Her jeg sitter siler det ned og iskaldt.Da kan man jobbe litt effektivt inne hehe.De har kansje en annen stil i Amerika høres det ut som.Så de har kommet alt da? Elise Aldine levde visst likevel opp.Fant henne gift 20/9 1910 H.fest.Sto hun var konf.i 1906.Mannen het visst Johan Benjamin Nikolaisen og ett navn til.F i Herø 1884. Sto hva han jobba med og oppholdsted.Men kunne ikke tyde det.Kansje du kan?nr.22 i kirkeboka.Forlover var Einar M.Olsen.Samme som til søstra Agnes gift i 1911 med Anton Dahle.Findkorgkilen? Einar M. kan vel være broren Einar Marcelius f.1885.Har ikke funnet flere av de gift i Hammerfest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

I 1900 er Elise fosterdatter hos en ung landhandler på Sørø Skibnes.m.fam og tjenestefolk.Gerhard Olsen Kvalsvig fra Herø på Møre.Altså fra samme plass som Johan Nikolaisen hennes senere mann.Søstra Agnes ble vel også gift med en derfra.Så Gerhard har kanhende hjulpet litt til?Tror de to andre også drev innen handel,butikk. Da spørs det om de ble der oppe i Finnmark,eller retunerte med koner til Møre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Har sjekket barn født i Hammerfest fram til 1916.Elise og Johan Nikolaisen Handelsmann.Skorpen,Melkfjord Hasvik?Barn:Elisabeth Johanne f,15/8 dpt.30/8 1911,Einar og Elida er faddere.Finner ikke flere fram til 1916.Anton Dahl og Agnes får da Einar i 1912.Som du fant.Finner ikke fler der heller.Handelbetjent Einar Marcelius olsen og kona Antona?f.1893 får Elsa f.25/11 1913 dpt.7/6 1914.Karl Nordmo er fadder til Elsa.Pussig det ikke var flere barn.Om jeg fant alle da.Ser ut som Einar prøver holde slekta samlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Info fram til 1915 Hammerfest.1.Olaf Alfred f.1883 og Konf.1898 Hammerfest.1900 ug.fisker Sørøysund.2.Einar Marcelius f.1885.Handelsbetjent.gm.Antona?f.1893.En datter Elsa f.1913 Hammerfest.3.Anna Henriette f.1887 Sørøya.4.Agnes Marie f.1889. I 1900 pleiebarn hos enke Anna Simonsen m/fam.Hammerfest.GM.Anton Eriksen Dahle Handelsbetjent.f.1874 Møre.En sønn Einar f.1911 Hammerfest5.Elise Andine f.1891. I 1900 pleiebarn hos Landhandler Gerhard Olsen m/fam på Skibnes Sørø.GM. Handelsmann Johan Benjamin Nikolaisen f.1884 Møre.Barn Elisabeth Johanne f.1911 Hammerfest.6.Dagmar Oline f.1892.1900 pleiebarn hos Johan og Antone Møller Hammerfest.Reiste til Amerika.Kansje denne:Dagmar Oline f.1892 ug.tjenestepige i Trondheim. Avreise 13/11 1912 Til Dawson Minnesota.Billett betalt i Amerika.Reiser til en tante.7.Elida Alvilde f.1894.Konf.1909. I 1900 pleiebarn hos Smedmester Anton Edvard Holmgren m/fam.8.Karl Johan (Olsen)Nordmo.F.1896.Konf.1912. I 1900 hos Lærer og organist Peder Nordmo m/frue.Hammerfest.De adopterte Karl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Nok engang tusen takk Nina, du har gjordt en fabelaktig jobb i denne sammenhengen, de tre søsken er nå blitt til 8:)Som du så, så er samme posten sendt inn på Finnmark slekt for å øke sjansen for å muligens finne familie før Amerika folket kommer den 1. aug i år.Er jo ikke mange dagene til nå, så vi får håpe tross ferie tid at noen skulle kjenne igjen noen navn eller familie bånd.Tusen takk, holder mail kontakt med USA og har anbefalt dem å ta kontakt med Avisa Finnmark dagblad for å muligens nå ut til flere, så vi får se om de klarer det innen ankomst.Hadde jeg kunnet skulle jeg sendt noen gode varme soldager til deg som takk for all hjelp:)Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Takk for gode ord og ønsker Pia. Har vært en spennende jakt.Haha.Synd bare ingen ser ut til å kjenne igjenn familien.Avisa er sikkert en god ide.Men er jo ferietid!!Dukka opp et barn til av Einar.Og de eller han,Bjarne, får bevilga nytt etternavn 19/6 1964,Til FROSTHAMMER:BJARNE(Frosthammer)f. 12/12 1914 dpt 28/8 1915. De får retta opp fødseldatoen i 1939.Foreldre:Handelsfullmektig Einar Marcelius Olsen og Antone født Frostmo.(ingen kjente faddere)Fortsatt god sommer Pia.Skriv gjerne noen ord her,om de finner slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Søkte Frosthammer i Tlf.katalogen på nett.Det var ikke mange.De var på Namsos,Oslo og Trondheim.Så at en av de hadde Marcelius som mellomnavn.Ei Antonette.Er nok slekta etter Bjarne.Hun i Trondheim hadde også satt sin mailadr.Amerikafolket kan jo prøve en mail dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Det blir visst enda et innlegg.Snubla over den siste. Anna Henriette Olsen f.1887, bortsatt til Rusvik Løddingen.Hos Johan B.Olsen og Olava Andreassen m/fam.1900.Konfirmasjon 27/7 1902 Løddingen.:Anna Henriette f.8/4 dpt.17/7 1887 Medfjord Hammerfest.Foreldre:Fisker Ole Andreas Olsen og Dorthea Danielsen. vaks.4/4 1891.Meget godt i karakter.Her har de fått en helt annen mor enn kirkeboka for Hammerfest.Fant Anna ikke gift på Løddingen fram til 1913.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Har du prøvd gravminner i Norge inne på dis?Har ikke prøvd den før.Testa litt. Tror jeg fant Anna Henriette gift og død i Bergen.Skrev Anna samt fødseldato og år. Var bilde av gravsteinen også.Virka som en fin plass å søke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.