Gå til innhold
Arkivverket

[#40974] Ekteskapsløyve, Bergen Stift 23/8 1782


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Er det noen som vet hva slags slektskap det var mellom Arne Larsen Skylstad og Marthe Siversdtr. Bierke i Hjørundfjord (Lenke)?Det jeg har i mine notater (som ikke trenger å være helt korrekt) er at Arne (f. 1753) og Marthe (f. 1753) var barn av hhv. Lars Arneson Skylstad (ca. 1721-1806)/Anne Nilsdtr. Hole (1732-1789) og Siur Olson Bierke (ca. 1710-1784)/Marthe Johnsdtr. Øye (1725-1810). Min antakelse er at brud og brudgom kan ha vært tremenninger. Det eneste mulige slektskapsforholdet jeg finner, er nemlig at fedrene kan ha vært søskenbarn. Lars Arneson Skylstads far, Arne Olsson Aakre-Skylstad (ca. 1695-1749) kan ha vært bror til Siur Olsson Bierkes mor, Marthe Olsdtr. (død 1706), g.m. Ole Siursson Bierke (ca. 1687-1747).Kan noen bekrefte eller avkrefte denne hypotesen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå ser jeg at det er en uoverensstemmelse mellom mine notater og det som er registrert i FS-IGI. Der er nemlig Sjur Olson (1715-1778) og Arne Olson (f. 1695) oppført som søsken - med Ola Sjurson Aakre og Eli Ivarsdtr. som foreldre.I forhold til dette, har jeg antakelig registrert feil Sjur Olson som far til Marthe Siversdtr. Bjerke (i hvert fall feil mor). Det 'ulovlige' slektskapsforholdet skulle dermed bestå i at bruden var kusine til brudgommens far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er vel kilden for de opplysningene jeg refererte til i innlegg 1: http://coman.no/kjsvense/anetre.for.eva.html. Skulle imidlertid det som står her om Arne Larsen Skylstads og Marthe Siversdtr. Bjørkes aner være korrekt, kan jeg ikke se at det foreligger et så nært slektskapsforhold dem imellom at det skulle betinge kongebrev. Jf. anetreet i lenken ville de vel vært femmenninger, så vidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

For ordens skyld: Arne og Marthe har l.nr. 84 og 85 i det nevnte anetreet.Det ser imidlertid ikke ut til åvære helt enkelt å sortere ut riktige personer her. Her er en annen slektsoversikt, der Sjur Olsson Aakre er person nr. 28: Lenke. Han har ei datter Marthe, men hun er f. i 1742...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Beklager - feil lenke! Dette skulle være den rette: Lenke,%2520aner,%2520Jon%2520Andreas%2520Pederson.htm+ola+sjurson+aakre&hl=no&gl=no&ct=clnk&cd=2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er et forsøk på en liten oppsummering, samt påpeking av noen konflikter mellom de opplysningene som foreligger:Det kan se ut til at det har levd to relativt jevngamle (og beslektede) Sjur Olson i Hjørundfjord på 1700-tallet: Sjur Olson Aakre (ca. 1715-1778) og Sjur Olson Bjørke (ca. 1710-1784). Bildet kompliseres noe ved opplysningen om at førstnevnte også har bodd på Bjørke (det ser i alle fall ut til at han døde der). Sjur O. Aakre var g.m. Anne Olsdtr. Bjørke (ca. 1712-1787 - søster til Sjur O. Bjørke?). Sjur O. Bjørke var enten g.m. Marthe Jonsdtr. Øye (1725-1810) eller Marthe Olsdtr. Finnes/Skylstad (ca. 1718-1751) - eller han har vært gift to ganger. Både Sjur O. Bjørke og Sjur O. Aakre hadde døtre ved navn Marthe Sjursdtr. Førstnevntes datter ser ut til å være f. 1742, mens sistnevntes fødselsår var 1753.Dermed burde det være overveiende sannsynlig at det er sistnevnte (altså datter til Sjur Olson Aakre) som var gift med Arne Larsen Skylstad. To av lenkene til mine tidligere innlegg spriker imidlertid m.h.t. hvem som var mora: Marthe Jonsdtr. Øye eller Marthe Olsdtr. Finnes? Dersom dødsåret 1751 er korrekt for sistnevnte, må følgelig Sjur Olson Aakre ha vært gift 2 ganger, siden dattera Marthe var f. 1753 - og konklusjonen bør vel da bli at Marthe Sjursdatters mor har vært Marthe Jonsdatter Øye.La meg få føye til at både Sjur Olson Aakre var tremenning til Sjur Olson Bjørkes far, Ola Sjurson Bjørke (som var g. m. Siri Sjursdtr.!). Felles stamfar var Ola Sjurson Aakre (f. ca. 1595).Så gjenstår altså 'hovedspørsmålet': Hvordan kan slektskapet mellom ektefellene Arne Larsen Skylstad og Marthe Sjursdtr. Bjørke (Aakre) ha vært siden de måtte ha særlig tillatelse til å gifte seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her gjelder det sannelig å holde tunga rett i munnen! Jeg klarte selvsagt å blande sammen de to blad Sjur Olsson i forrige innlegg.Her er et korfattet forsøk på å rydde opp:A. Sjur Olsson Aakre (ca. 1715-1778) g.m. Anne Olsdtr. Bjørke (ca. 1712-1787 - og som IKKE var søster til Sjur Olsson Bjørke). Barn bl.a.: Marthe Sjursdtr. (f. 1742).B. Sjur Olsson Bjørke (ca. 1710-1784) g.m. Marthe Olsdtr. Finnes/Skylstad (ca. 1718-1751); g.m. Marthe Jonsdtr. Øye (1725-1810). Barn bl.a.: Marthe Sjursdtr. (f. 1753).Og det er sistnevnte Marthe som var g.m. Arne Larsen Skylstad.Og så: Jeg tror jeg har funnet det 'forbudte' slektsforholdet mellom ektefellene Arne og Marthe. Arne Larsen Skylstad var, som nevnt i innlegg 1, sønnesønn til Arne Olsson Aakre - bror til Sjur Olsson Aakre. Siden det nå er klarlagt at Marthe Sjursdtr. Bjørke må ha vært datter til Sjur Olsson Bjørke og Marthe Jonsdtr. Øye,. er det altså ikke et så nært slektskapsforhold mellom brud og brudgom at det krevde kongebrev.Der var imidlertid en annen slektskobling. Marthes mor (Sjur Olsson Bjørkes andre hustru), Marthe Jonsdtr. Øye var nemlig datter til Jon Thorsson Øye og Sylvei Olsdtr. Aakre (ca. 1700-1782. Og Sylvei Olsdtr. Aakre var søster til Arne Olsson Aakre!Konklusjon: Arne Larson Skylstad og Marte Sjursdtr. Bjørke var altså likevel tremenninger - men på en annen måte enn jeg først antok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.