Gå til innhold
Arkivverket

[#40980] Rasmus Paludan Michelsen


Gjest Thor Atle Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Atle Olsen

Er det noen der ute som har forfedre til Rasmus Paludan Michelsen, f.ca. 1600 i Skedsmo og hans hustru Kirsten Simonsdatter. f. 1615. Hvor kommer disse 'Paludaner' fra. Og finnes det eventuelt noe litteratur vedr. familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Thor Atle Olsen!Jeg har forsket litt rundt Paludan-navnet. Paludan finner man to steder i slektsforum, hvorav et tema er laget av meg.Paludan-slekten kommer fra Danmark. Det er 4 grener i Danmark slik jeg husker det. En på Fyn (nord-fynske) tilhørende Rasmus Michelsen Paludan. Fant det i litteratur (Norsk Slektshistorisk tidsskrift- NST (på Riksarkivet) hvor det var lenker til andre kilder). Er på ferie, så litteraturen (kopier) er hjemme.Lenker:[url="http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=26050>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Rasmus Michelsen Paludan og Kirsten Simensdatter og deres datter og svigersønn - Maren Rasmusdatter Paludan og Jørgen Andersen Brochmann skjenket i 1666 en lysekrone til Ski kirke. Den henger - såvidt jeg vet - fortsatt i Ski kirke og er avbildet i Kråkstad en bygdebok side 255. I bygdeboka gjengis også Paludans våbenskjold slik det vises på lysekrona. Fra Jørgen Andersen og hans kone nr 2 (Maren Andersdatter) stammer den norske Brochmann-familien (H.J. Huitfeldt-Kaas: Om familien Brochmann i Norge. i Personalhistorisk Tidsskrift 1895.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Takk for disse to innlegg. Til innlegg 2: Ja, via slekt i Sømna, Vik i Helgeland. Dersom du har noe du kan dele med meg når du er fra ferie, vil jeg være takknmelig.Innlegg 3: Heter boka Kråkstad bygdebok e.l., kunne ikke finne den i søk på sambok/biblioteket.Mvh Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Thor Atle O.!Du spør om Kråkstad bygdebok. www.skislekt.no har fine lenker, bl.a. lenke til Kråkstad bygdebok.[url="http://www.ski.no/Article.aspx?ID=2856>http://www.ski.no/Article.aspx?ID=2856http://www.skislekt.no/Er også Brochmann-etterkommer, hvor mine aner (husker ikke alle navnene nå) kom bl.a. til Aker. Vi har noe som heter Akerslekter. Hjemmesiden heter www.ager.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Boka heter Kråkstad med undertittel en bygdebok. Forfatter er M. Østlid og ble utgitt i 1929. Bind II ligger ganske rktig på nettet, men bildet og tegningene av lysekronen finnes i bind I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Får takke for tipsene og lenker. Har bestilt bind I av Kråkstad, en bygdebok, fant den nå og har kontaktet vårt bibliotek. Håper Kristin har noe om event. tidligere aner og kanskje hvor de kommer fra.Mvh Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kristin S. Aasen

Hei Thor Atle!Som jeg nevnte tidligere, så kommer jeg med mer opplysninger.Jeg har sett etter i papirene. Og jeg har tre forskjellige kopier av artikler om Paludan: 'Slægtsnavnet i Paludan i Danmark og Norge','En sorenskrivers trængsler under Hannibal-feiden'.Begge skrevet av Edvard Bull Paludan og i tillegg artikkelen 'Familien Paludan' skrevet av Schjelderup i 1915.Som nevnt tidligere nevnte jeg at Rasmus Michelsen Paludan kom fra Nord-Fyn. I artikkelen 'Slægtsnavnet...' blir det nevnt at stamfar (1.generasjon som er kjent) kom fra Holland (Gent) og het Johannes Paludanus (læge og dro senere til Lubeck hvor han fortsatte å utøve sitt legeyrke), f. ca. 1497. Rasmus M. Paludan er 4. generasjon. Men forfatteren sier at forbindelsen mellom Johannes og Rasmus er ikke bekreftet.Jeg har funnet mailadressen din og adressen din der du har bidratt med persondata om Paludan. Så jeg kan sende deg kopier hvis du ønsker det.Så har jeg nylig for noen dgr. siden oppdaget at jeg er etterkommer etter Rasmus Michelsen Paludans to døtre, Maren (gift med Brochmann) og Anne Cathrine (gift med Landby). Så Rasmus M.P. er min dobbelte stamfar. Begge døtrene er på mors-linje og fars-linje gjennom Ellertsen-familien der min formoder Sara Marie Brochmann (3x tippoldemor) ble gift med en som het Ellertsen.Er du også etterkommer etter begge jentene? Hvis kun den ene av dem, hvilken jente da?Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Atle Olsen

Hei Kristin og takk for svaret, håper selvsagt at du kan sende meg de kopier du nevner. Ellers kan jeg nevne at det er etter datteren Maren jeg event. er etterkommer av.Mvh. Thor Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Navnet Paludan er iflg artikkel i Hardsyssel Årbog, ff. Green en latinisering av navnet Kjær. Presten Hans Kjær Paludan som overtok sogneprestembedet i Ringkjøbing kirke etter Jens Iversen Borch giftet seg med hans enke Karen Jensdatter Olufsen ca 1620. Dette ekteparet fikk mange barn og slekter i Norge er bl Bull, Müller, Thaulow etc.Mvh Dagny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.