Gå til innhold
Arkivverket

[#40981] Jørgen Friedrich Capler på Lillehammer i Fåberg på 1600-1700 tallet


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Er det noen som har kommet noen vei med Jørgen Friedrich Capler? Hvem var han og hva drev han med. han hadde to døtre som delte gården Lillehammer seg imellom (disse to gårdene ble da hetende Lillehammer og Sorgendal). Min slekt fortsatte på Sorgendal.Jeg har sett Jørgen Friedrich Capler etterspurt flere ganger på nettet så jeg tenkte kanskje noen etterhvert har funnet noe om han.Jeg vet vel egentlig omtrent ingenting om denne mannen men, jeg tror han bodde på Hamar før han kom til Fåberg. Han var fadder bl.a. til en annen av mine aner nemlig Mester Johans barn (Regimentfeltskjær Johan Rudolph Dornich?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Mange takk for tipset Mona. Jeg får prøve det. Regner med at det etterhvert har dukket opp informasjon om hva Jørgen Friedrich Caplers profesjon var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Torkild Knudsen

Hvem var det som ble døpt, og hvem var de andre fadderne?Jeg har ikke noe kart for hånden, så jeg vet ikke om Furnes ligger nær Hamar. Som tidligere nevnt mener jeg at Jørgen Friedrich var fadder også i Vang ( Hamar) på Hedemarken på slutten av 1600 tallet. Det jeg skulle likt å vite er hva slags profesjon han hadde. Det kunne kanskje forklare at familien er nevnt etterhvert både i Vang Furnes og Fåberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

I kirkeboka for Vang 1691 folio 74 finner jeg, som døpt, noe som ser ut som (Boel?) Jørgen Friedricsdatter. Ingen faddere er nevnt. Dette tror jeg faktisk må være Jørgen Friedric Caplers datter Boel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Her er enda ett barn av Jørgen Friedrich, hans navn er Hendrich. Faddere er Hendric Pape, mester Johan Dornecker, Lisbeth ....?, Margret .....?, Else Sverdrup.Håper at navnet Capler dukker opp for å få verifisert om dette er Jørgen Friedric Capler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Nils Klokkers barn Michel døpt 2juli 1688. Faddere Henrik Pape, Jørgen Friedrich Kapler, Lars (Gillum?), Ane Cathrine (Sehm eller Suhm?), .... Lars Mon(sens?).Da er det vel ikke noen tvil om at Jørgen Friedrich Capler (Kapler) bodde i Vang på Hedemarken på slutten av 1600 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Jørgen Friedrich har også barn til dåpen 1683 og 1685. Ett av disse er sikkert Anne Lisbeth som ble gårdbrukerkone på Sorgendal i Fåberg og gift med Christen Larsen (Nyhus?). Hun skulle etter alderen ved begravelsen være født ca.1685.Tidligere nevnte Boel Jørgen Friedrichdatter ble gårdbrukerkone på Lillehammer gård.Lillehammer gård ble vel delt i to slik at disse to døtrene fikk hver sin halvpart. Den ene halvparten ble visstnok hetende Sorgendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Friedrich Jørgensen Capler ba om hjelp på tinget etter husbrann i 1739, og ble da omtalt som Forhenværende armekaptein. Er det sønnen til Jørgen Capler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Det ville jo være nærliggende å tro. Hvilket ting er det forresten snakk om og hvor brente det.Uttrykket Armekaptein kjenner jeg ikke til. Var han forhenværende kaptein i hæren eller var han benevnt captein des armes som vel var en underoffiserstilling?Jeg har ikke sjekket etter 1691. Kanskje han hadde flere barn født før 1683 og eventuelt etter 1691.Jeg trodde egentlig det var slik at Jørgen Fridrich hadde to døtre som arvet Lillehammer gård og delte denne seg imellom. Jeg husker ikke lengre hvor jeg hadde dette fra. Hvis det var andre barn som også vokste opp, må vel disse muligens også ha arvet jordegods ett sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Capitain des Armes. I moderne tid har det jo vært to Sorgendalsgårder, øvre og nedre. Var de begge utskilt fra den gamle markedsplassen Hammer? Jeg skal se om jeg har noe materiale hjemme, men tror egentlig ikke det. Fredrik Jørgensen bodde på en plass under Hammer da det brant. Han mistet visstnok alt tøy og innbo. Hvor han så ble av vet jeg desverre ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Synnøve Fagerli

Boel Capler er en av mine aner og jeg mener jeg fant endel på Richard Fauskruds hjemmeside og anbefaler deg å se der. Jeg har ikke notert meg noe annet enn at Boel var datter av Jørgen Friedrich. M.v.h Liv Synnøve

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Uten at jeg har noen kilder for hånden så mener jeg å huske at hun også er omtalt som Boel Lillehammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

I Fåberg Tingbok er pr 7. juni 1720 gitt Bøxelsedddel til Boel Lillehammer, Christen Sorgendal og Ole Christensen Langset til rydding av en Sæterløkke på Nordsæter. Det må vel være henne. Se Lenke side 18.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Hun bodde vel da på Hammer gård. Slik så den ut før nykirka ble bygget i 1882. Tror ikke det finnes noem bilder av stavkirka, som ble revet rundt 1730 og erstattet av korskirka fra 1733.

bilete3311.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Christen og Oluf Larsen kjøpte 20. mars 1719 gården Lillehammer med underliggende gård Sorgendal, kvern og stampemølle av oberst Reichweins arvinger for 1100 rdl. (tingbok nr.6, 1717-1719)24. juli samme år låner Christen Larsen Lillehammer og Boel Jørgen Fredrichsdatter 900 rdl. av sognepresten i Gausdal med pant i gården. (tingbok nr.7, 1719-1720)Det tyder på at Boel ble inngiftet på Lillehammer, og ikke arvet gården.Hammer eller Lille Hammer (for å skille fra Hamar) var gjestgivergård og skysstasjon, og Boel Lillehammer kan vi finne stevnet for gjeld og ubetalte varer sammen med mannen Christian Møller i tingbøkene for 1722 og 1726. Han er vel den samme som andre steder kalles Christen Larsen.For ytterligere informasjon om Hammer gård, se Fåberg historielags årbok for 1985. Her fortelles bl.a. om gjestgiver Fredrik Jørgensen Lillehammer som i 1850 går konkurs og må selge gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Synnøve Fagerli

Christian Møller har jeg registrert som Christian Pedersen Møller (eller Pettersen), står litt forskjellig, men jeg har ikke funnet hans far. Tror hele navnet står da den ene datteren gifter seg og bostedet har jeg notert som Lillehammer gård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Jan Engedahl

En brikke til puslespillet. Død 01.03.1749 Friderich Jørgensen Capler, 66 1/2 år gammel. Begravet Fåberg 06.03.1749. Fåberg Mini 1 1727-1775 folio 115.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Torkild skriver i (9) 'Jørgen Friedrich har også barn til dåpen 1683 og 1685. Ett av disse er sikkert Anne Lisbeth'. Som også nevnes samme sted tilsier alderen at det er Anne Lisbeth som er identisk med barnet døpt 1685.1683 kan vi nok se bort fra, for den 12.05.1690 begraves Jørgen Fredrichs barn Elias 6 1/2 år gammel. Jørgen Fredrich har og et barn til dåpen 23.10.1687. Et barn begraves 30.04.1690. Elias døpes 11.10.1694 barnets far skrives da Jørgen Fredrich Kapler, han er trolig identisk med Jørgen Fredrichs sønn som dør 4 år gammel og begraves 05.05.1699. Alt dette i 'Vang'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Det er mulig det ikke er en variant av samme navn, men en ''Jørgen Capell'' var i alle fall fadder til Nils Antonisens sønn Svein i Korskirken, Bergen, i 1704.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Grete Singstad Paulsen

Til 18 og 19: Her er det snakk om to forskjellige personer, Boel Jørgensdatter Capler var nemlig gift 2 ganger:1. gang med Christen Larsen Lillehammer2. gang med Christian Pedersen Møller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.