Gå til innhold
Arkivverket

[#40982] Christen Nielsen Runckel-foged i Jæderen og Dalerne=skriver ved Kvikne gruve?


Gjest Olav Sletvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Sletvold

Er det noen som kjenner til herkomst og skjebne for Christen Nielsen Runckel som hadde bestalling som foged i 'Jæderen og Dalene' i perioden 1670-1674?Er det mulig at denne Christen Nielsen er alias Christen Nielsen Brun som var gruveskriver ved Kvikne-gruva fra 1677-1682, forvalter samme sted fra 1682-1692, og direktør ved Lesja verk etter det?Dette innlegget må sees i sammenheng med innlegg 39945, etter som det kan dreie seg om samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Litt på siden, men i forrige uke satt jeg i noen sene nattetimer (stille og måneskinn) på Ramsøy ved Mandal og kikka ut på Runkelholmen, som eies av en svoger av meg. Vi filosoferte over opphavet til navnet (hadde mange fantasifulle løsninger). Men kanskje har navnet sammenheng med denne Runckel-slekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg har ingen opplysninger om Christen Nielsen Runchels opphav, men i NST XXXII, hefte III er Runchel nevnt:'I begynnelsen av 1680 årene, samt noe før, ble Michel Gundersen beskyldt for å være far til et pikebarn født i 1776. Det var Annike Johannesdatter, enken etter den tidligere fogden over Jæren og Dalane, Christen Nilsen Runchel, som beskyldte Michel Gundersen for dette'.C.N.Runchel var altså gift med Annike Johannesdatter og døde før 1676. Dette hadde du kanskje fra før.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sletvold

KJære Inger Eide: Tusen takk! Dette var helt nye opplysniger for meg, og det legger egentlig hele diskusjonen død! Dersom CN Ruchel var død før 1676, kan han umulig være den samme Christen Nielsen som var skriver ved Kvikne-gruva fra 1677-1682.Hvis da ikke samme Christen Nielsen hadde skilt seg fra Anniken Johannesdatter, skiftet patronymikon fra Ruchel til Brun, og deretter flyttet til Kvikne?Vet noen helt sikkert at Anniken Johannesdatter var enke?Til Arnfinn: Kveldsstemning ved sjøen høres forlokkende ut! Jeg kjenner ellers svært lite til Runchel-familiens tilknytning til dette området og kan ikke bidra ift opphavet til navnet Runkelholmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Olav. Jeg har tilfeldigvis heftet foran meg.'På Stavanger byting 29.mars 1680 fastholder Annike sin beskyldning...'Videre: 'senere hadde så Michel Gundersen ved tallrike anledninger kommet til Annike og tiltvunget 'sin vilje med henne'. Toppen var kanskje da han en gang kom i følgre med sin kone, og under foregivende av at han skulle se gjennom Annikes avdøde manns regnskaper hadde han efterlatt konen i husets ene stue, mens han og Annike gikk inn på kontoret hvor han derpå 'gjorde der sin Vilje med mig'.Ut fra dette utdraget å dømme må jo Annikes mann være død før 1680 og helst før 1676 da dette barnet blir født. Barnet er ikke nevnt ved navn. Ja, det står en god del mer som refererer seg til rettssaken som Annike tapte.Videre noe som kan være til hjelp: 'Sophia Jacobsdatter Rasch ble gift i Stavanger domkirke 21. februar 1669 med Michel Gundersen som var sorenskriver over Jæren og Dalane. Han var født i Ålborg....1630 og ble begravet i Stavanger 3. januar 1706, 76 år gammel.Vennlig hilsen Inger Eide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sletvold

Dette bekrefter vel igjen at CN Runchel var 'ute av verden'. Det er lite trolig at han 'bare' har forsvunnet til Kvikne og skaffet seg nytt navn. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.