Gå til innhold
Arkivverket

[#40983] Oppslag i bygdebok for Selje og Vågsøy


Gjest Johan Arthur Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg ønsker opplysninger om familien til Herman Hermansson f.ca 1828 g.m Anna Martine Pettersen f.1825 (far Abraham Pederson). De bodde i 1865 på garden Skram nedre på Vågsøy. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hjertelig takk for opplysningene. Brg. regner jeg med står for Bergen, der han kom fra og sk. er vel skifte etter han. Kona får et barn som blir døpt 30.9.1866 på Skram. Men hva er forkortelsen 'Br.'? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Nå står det: 'Flytta frå br.' som betyr at han flyttet fra bruket. En Hans Kylling fikk skjøte på bruket i 1878, og dette kan vel gi en pekepinn på når Herman Hermannsen 'flytta frå br.' For ordens skyld: Vi snakker om Nedre Skram, bruk nr. 1. Skram-gårdene utgjør i dag deler av sentrum i Måløy, og følgelig har det vært en betydelig bruksdeling fra rundt 1860.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hjertelig takk for opplysningene. Fantasien min var visst ikke helt på topp den dagen. Det er kanskje den samme Hermann (han var også f.1828 i Bergen)som dør 9.2.1910 på Midtgård på Sør Vågsøy og som 2.gang var gift med Johanne Olsdtr. fra Eid i Nordfjord. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Du har nok rett i dette. Vi finner Hermansen i folketellingen 1900 med kone og 2 barn på Midtgård. Midtgård er nabogård til Skram, og er vel fullt ut en del av tettstedet Måløy i dag:LenkeSiden Herman var et sjelden navn i Nordfjord, og alder m.v. er det samme, er det ganske sikkert samme person vi snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.