Gå til innhold
Arkivverket

[#40986] Camilla /Wergeland) Vedøe


Gjest Bjørn Herberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Herberg

Sogneprest på Biri 1848-1861 var Edvard Vedøe. Han var gift med Augusta f. Wergeland. Deres datter - Camilla - født 1843 i Jelsa utviklet seg til en av byoriginalene i Kristiania. Kan noen hjelpe meg med opplysninger rundt hennes død som visstnok skal ha skjedd i 1900. Hun bodde antagelig i Fredensborgveien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her står litt om Jelsaprest Edvard Verdøe: LenkeHar dessverre ikke funnet Camilla ( Kamilla) Verdøe i 1875 eller 1900-folketellingen. Heller ikke under gravminner i Oslo-området finner jeg Camilla gravlagt. (Gravstedsregisteret)Vet du hvilket etternavn hun brukte før hun døde?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Herberg

Hei Gunn. Takk for interesse og informasjon. Hun finnes i FT 1875 i Kristiania, men kalles feilaktig Camilla Vidø og bor i Keysers Gade 5. Hun dør våren 1900, altså f ø r FT 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da legger jeg en lenke til Camilla i 1875, hadde oversett denne damen med feil i etternavn: LenkeHåper du finner flere opplysninger om hennes liv til hun dør i 1900.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Herberg

Jeg arbeider eg med en artikkel om hennes mor - Augusta Wergeland, men finner noen svar hos hennes datter når det gjelder det 'Werglandske sinn'. Det gir kanskje en forklaring på alt det merkelige som skjedde i hennes tid på Biri. 'Ingen vet noe særlig om Augusta Wergeland' - men jeg vet... Og vil vite mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det høres spennende ut med en artikkel om Augusta Wergeland. Har lest at hun ble giftet bort mot sin vilje og levde et ulykkelig liv. Hun mistet et barn som broren skrev et minnedikt om, om jeg ikke husker feil?Jeg vet ingen ting om Augustas liv ellers på Biri.Lykke til med letingen og artikkelen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Bjørn - du vil kanskje ha interesse (og nytte?) av å lese lektor Eirik Sundlis hovedoppgave, 'Wergeland og Eidsvoll', som for en stor del handler om familieforhold. Oppgaven vil bli utgitt som særtrykk av Eidsvoll Historielag med det første. Opplysninger om dette vil du sikkert få ved å henvende deg til professor Strømnes i Eidsvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Litt pirk, du skriver Edvard Vedøe. Strengt tatt var han vel døpt Edward Wilhelm ( av foreldre Andreas Jensen Wedøe og Randi Maria Gundersdatter Berg ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.