Gå til innhold
Arkivverket

[#40987] Fra Sverige til Norge, oppslag.


Gjest Thore Bakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Thore Bakk

I et tidligere innlegg etterlyste jeg en Johan Olsen f. 1864. Lenke Jeg har nå fått flere opplysninger vedrørende denne Johan Olsen. Han er født 27 mai 1864 i Holmedal, Värmland av foreldrene Per Olsson og hustru Ingeborg Olsson. Han hadde også trolig en søster som het Elisabeth Olsen f. 9 januar 1872. Moren og søsteren skal ha kommet til Norge senere. Er det noen som kan gjøre et oppslag i Emibas på disse for meg ? Mvh Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei ThoreHar dessverre ikke tilgang til EMIBAS men jeg har funnet familien i 1890 telling for SverigePost 3428644 Olsson, Per Eg f. 1821 i Stavnäs (Värmlands län, Värmland) Gift man, far i familjen Sundsbyn Västra Fågelvik (Värmlands län, Värmland) Födelseort i källan: StafnäsPost 3428645 Olsdotter, Ingeborg f. 1832 i Holmedal (Värmlands län, Värmland) Gift kvinna, mor i familjen Sundsbyn Västra Fågelvik (Värmlands län, Värmland) Födelseort i källan: HolmedalPost 3428648 Johan f. 1864 i Holmedal (Värmlands län, Värmland) Ogift man, barn i familjen Sundsbyn Västra Fågelvik (Värmlands län, Värmland) Födelseort i källan: HolmedalPost 3428647 Elisabeth f. 1872 i Holmedal (Värmlands län, Värmland) Ogift kvinna, barn i familjen Sundsbyn Västra Fågelvik (Värmlands län, Värmland) Födelseort i källan: HolmedalPost 3428646 Kristina f. 1876 i Holmedal (Värmlands län, Värmland) Flicka, barn i familjen Sundsbyn Västra Fågelvik (Värmlands län, Värmland) Födelseort i källan: HolmedalFamilien bor her i Sundsbyn Västra Fågelvik Flyttingen til Norge må ha vært mellom 1891 og 1898.Utflutningsprotokoller for området vil også si noe om når Johan og familien reiste fra Sverige til Norge.Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Hei, dette er vel den Johan Olsson du leter etter. Finnes ikke i Emibas, men i Emigranten populär finnes han med Namn: JOHAN OLSSON Kön: M Född: 1870-02-22 Församling: HOLMEDAL Län: S Yrke/Titel: DRÄNG Civilstånd: OG Hemförsaml: HOLMEDAL Län: S Bosatt: BERGERUD Utvandrdag: 1888-11-24 Ålder: 18 Ensam/Familj: ENSAM Destland: NORGE Landskod: NO Destort: OSLO Sida i husförhörslängd: 29 Huvudakt: Aktnr: 031 Löpnummer: 55 Källhänvisn: HOLMEDAL HFL 1881-1890Kan gjøre et oppslag i Genline om du er intressert.Ann KristinAnn Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

TilMarit. I følge egne opplysninger kom Johan Olsen til Kristiania i 1880, men har trolig vendt tilbake til Sverige i forkant av tellingen 1890. Moren Ingeborg og søsteren Elisabeth skal ha kommet til Kristiania i 1902. Vet du når på året tellingen 1890 ble foretatt ?Til Ann Kristin Min Johan Olsen er født 27/5 1864 så dette er nok ikke riktig Johan.Takk til begge to mvh Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Hei igjen.Mulig den Johan Olsson som finnes i Emigranten Populär ikke er den riktige. Men i Sveriges Befolkning 1900 finns Per, Ingeborg og Elisabeth med. Dom bor ivert fall i Sverige 1900.Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Det kan sikkert stemme bra det Ann Kristin, for i 1902 kommer som sagt Ingeborg og datteren Elisabeth til Kristiania. Ingeborg er nå enke og flytter til sønnen Johan I Kristiania. Ellers fant jeg at folketellingen 1890 ble utført 31 desember det året. Dette passer også bra for min del , da min Johan Olsen, forsvant for meg i Norge i mai 1890. Meget trolig at han da har flyttet hjem til familien i Sverige. Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Her er fra Emibas Olsson, Johan Dräng (ogift man)f. 22/2 1870 i Holmedal, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 24/11 1888 från Bergerud, Holmedal, Värmlands län (Värmland) till Oslo fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 29Emibas emigrationsakt: Holmedal S 1888 031Onormerade namnformer:Destinationsort: Oslo Destinationsland: Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Bekrefter bare at den Johan Olsson som er funnet i Emibas f. 22.2.1870 ikke er den Thore er ute etter,Johan Olsson f. 27.5.1864 er hos sine foreldre i Vestre Fågelvik i husforhør A1:18 1881-1890. Her står det ikke noe om inn&utflytting heller, noe som pleier å stå.familien ser akkurat ut slik som den er funnet i 1890-tellingen.Søstrene er født hhv.:Kristina 4/12-1878Elisabeth 7/1-1872 (kan være en annen dag - 7tallet er litt leit å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Er det slik å forstå Laila, at Johan Olsen f. 1864,i husforhøret 1881 - 1890, er oppført her hvert år fra 1881 til 1890 ? Muligens dumt spørsmål, men dette er nytt stoff for meg.I 1905 bodde Johan Olsen i Trondheimsveien 41 i Kristiania, og i den kommunale folketellingen det året, oppgir han at han flyttet til Kristiania i 1880.Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

En mer pålitelig kilde enn husforhörslängdene er vel de årlige mantalslängdene, disse danner grunnlag for 'bevillningsafgiften' av inntekt og eiendom i den aktuelle tidsperioden. Her skal absolutt alle være oppført (på den adresse de bodde) inkl. barn, dränger,pigor osv. - uansett om de skattet eller ikke - og uansett tro.Om du ikke finner dem straks, let under det lokale Drätselkammare.(Hva som er på nettet, har jeg ikke sett etter)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Takk for hjelpen Geir og Laila.Om jeg skal forstå husforhøret rett så var altså Johan bosatt sammen med foreldrene frem til 1886. Hans påskrift om at han kom til Kristiania i 1880 er vel derfor feil, med mindre han kom og dro igjen i 1880. Etter som detaljene rundt denne Johan Olsens liv begynner å samle seg, desto mer passer han inn i jakten på min forsvunnede oldefar. Han virket som murer på bl.a. Jevnaker og Modum i årene 1887 frem til mai 1890, da han forlot distriktet. Siden har han vært den berømmelige 'nålen i høystakken'. Det skal bli spennende å se hva jeg kan finne ut om denne Johan Olsen. Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

I mange tilfeller er det familysearch som gir barn patronymikon når de transkriberer kirkebøkene.Ingen av disse barna er døpt med etternavn.De står også uten etternavn i folketellingen 1890Det eneste barnet som da er hjemme er Elisabeth. (uten etternavn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Med god hjelp har jeg nå funnet ut at Johan Olsen er nevnt i Västra Fägelvik som utflyttad til Kristiania 4 Januar 1879. Det kan se ut som om han vendte tilbake til Sverige og at han igjen reiste til Kristiania rundt 1887.I Norge ble han gift i 1898 med Anna Mathilde f. Guttormsen 26/11 1870 Kristiania. Johan døde i Oslo ca. 1939 og Anna samme sted ca. 1955.De fikk barna : Ruth Ingeborg f. 15/3 1899William Nataniel f. 9/10 1903 død Oslo 1967Thomas Johannes f. 7/3 1908 Trolig død ca. 1930 OsloNanna Thora Marie f. 27/4 1910 Trolig død ca. 1956 OsloOlaf Henry f. 4/7 1913 Trolig død ca. 1962 OsloNå fortsetter jakten på eventuelle etterkommere av disse og om mulig en endelig bekreftelse på at jeg har funnet den riktige Johan Olsen. Hjelp har også kommet på det svenska 'anbytarforum' http://genealogi.aland.net/discus/ for Värmland under Västra Fägelvik sockn.Takk for hjelpen så langt. Mvh Thore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.