Gå til innhold
Arkivverket

[#40992] Skifte i Eiker


Gjest Håvard Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Håvard Olsen

Har noen skiftet for Ole Amundsen gm. Kirsten Halvorsdatter? De bodde på Haugs prestegård og levde rundt 1750. Har ingen annen info om dem.Trenger særlig å få vite om barna.Søker også skiftet etter Ole Amundsen gm Kirsten Kristensdatter. De bodde på Hougsund omtrent på samme tid som de ovenfor.Særlig er det barna jeg trenger.På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Det er skifte paa Sundbakken u/Eker pr.g. 15/8 1782. Ole Amundsen er død. Enke Kirsti Halvorsd. 1.Sønn Hans Olsen, myndig og gift.2.Datter Ingeborg Olsd., 27 år, hos moren.mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Spør deg om enda en ting i samme slengen:Amund Amundsen er gammel enkemann på Haug pr.g. i 1765-skatten. Har du noe skifte etter ham? Lurer nemlig på om han er faren til ovennevnte Ole Amundsen...På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Skifte på plassen Sundbachen under Houg Pr.g. 9/12 1770.Amund Amundsen er død. Hans kone Inge borg Willumsd. er død for lenge siden.(Skifte 11/9 1745).1.Søn Willum Amundsen, død, var g.m. Aase Olsd. a.Søn Mads Willumsen, 20 år b.Søn Ole Willumsen, 14 år 2.Søn Børger Amundsen (Langebroe), død, enke Johanne Pedersd. a.Søn Christopher Børgersen, myndig, Kongsberg 3.Søn Ole Amundsen, myndig, Sundbachen 4.Søn Amund Amundsen, myndig, Sundbachen 5.Datter Maria Amundsd. g.m.Ole Olsen på plassen Langebroe u/Houg pr.g.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Tusen takk, Arnt!Amund Amundsen er 80 år når han dør 1770, dvs han er født ca 1690. Men jeg finner ingen passende kandidat på kirkeboksøk på nettet.Kan det være at kirkebøkene for døpte er ukomplette?Finner du skifter etter en Amund på Sundbakken som kan være far til Amund Amundsen f. 1690?Er svært takknemlig for hjelpen!mvhHåvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Skiftet som du nevner i nr 6: Ole Amundsen skulle ha født et barn for nesten 20 år siden. Kan det være at dette barnet er utelatt eller ville barn stått der hvis Ole hadde hatt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,For å svare på det siste først. Det er vanligvis bare arvinger som nevnes i skifte. Så lenge Ole Amundsen er i live nevnes ikke hans barn i skifte.Skifte på Teige 24/5 1732:Amund Pedersen Teige er død. Enke Gunild Biørnsd/Børgesd. (De er viet 2/6 1696)1.Søn Amund Amundsen2.Søn Erich Amundsen (født 1702)3.Søn Jens/Joen Amundsen (født 1705)4.Søn Peder Amundsen (født 1707)5.Søn Biørn/Børge Amundsen, 20 år (født 1710)6.Datter Olaug Amundsd. 15 år Amon Amonsen blir gift med Ingeborre Villomsd. fra Hougsund 12/6 1718. Når deres første barn Villum døpes i 1718 er Amon Teye en av faddrene.De fleste av barna er født på Rolfsrud som er like i nærheten av Teige.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Takker for hjelp, Arnt!Altså at Amon Teye som er fadder er identisk med Amons far?Finner ikke Teige i boka 'Norske gardsbruk'.Er den nedlagt idag?Amund Amundsen skulle vært født ca 1690. Kan det senere giftemålet mellom moren og faren være grunn til at Amund ikke finnes i kirkeboka for døpte? Altså fordi han var uekte? MvhHåvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Teige er gårdsnr. 9 i Øvre Eiker.Det er vel mest sannsynlig at Amunds alder som er oppgitt ved dødsfallet er feil. Jeg ville anta at han er født mellom 1696 og 1702.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Takk igjen!Siden de fleste barn til Amunds Pedersen fødes på Rolfsrud så hadde vel Amund tilhold på Rolfsrud for han kom til Teige? Finner du noe til å bekrefte dette med. Evt. avkrefte. Eksempelvis skifte etter Peder. Og denne Peder burde vel stå oppført i 1666-manntallet.Vet du om Gunnhild Børgesdatter kan være datter av Børge Hansen Lo? Har ingen kilder til å bekrefte dette med. 'Loe-Hoen' av Gundelach kan evt. bekrefte dette, hvis du har artikkelen...mvhHåvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

I 1666-manntallet er det en Peder Amundsen på Borge med en bror som heter Jens. Jens heter en av sønnene til Amund Amundsen. Med utgangspunkt i navneoppkallinger så spør jeg om det kan være en tilknytning. Men det er kanskje litt for søktmvhHåvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Kanskje så er det Peder Nesthorne som er faren til Amund?Halvor Pedersen kan nemlig være broren til Amund(er fadder til et av Amunds barn). Og Halvor døper en Peder i 1705 der Peder Nesthorne er fadder... mvhHåvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei igjen,Når jeg skrev i innlegg 9 at de fleste av barna er født på Rolfsrud, så gjelder det Erich, Jens, Peder og Børge, mens Olaug er født på Teige.Peder Clausen Nesthorne har ingen sønn som heter Amund. (Skifte etter Mari Jensd. 11/10 1700)Børge Hansen Loe har ingen datter som heter Gunnhild.Det har derimot Børge Børgersen på øvre Skistad. Men fra skifte etter ham 25/7 1709 har jeg at datteren Gunild er g.m. Amund Wolstad.Det kan muligens være en skrive/lesefeil.De øvrige søskene er 1.Haagen Børgersen, myndig, 2.Kari Børgersd. g.m. Erik Tvetten, 3 Margrette Børgersd. g.m. Peder Skiestad, 5.Malene Børgersd., ugift. Flere av disse finner jeg som faddere for Amund og Gunilds barn.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Takk for informasjonen.Merkelig dette med Woldstad. Ligger denne gården langt fra Teige og Rolfsrud?Woldstad kan vel ved svært utydelig kirkeboksskrift likne på Rolfsrud, men synes det lyder merkelig.Evt. Så er ikke Gunnhild til Amund Rolfsrud datter av Børge Skistad, men dette er vel lite trolig...mvhHåvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Arnt: Hva er sannsynligheten for at Amund faktisk kan ha bodd på Voldstad i 1709 og så flyttet tilbake til Rolfsrud i 1710 når Børge fødes?Spør om dette fordi jeg har forstått det slik av mine kildematerialer at Voldstad ligger like ved Rolfsrud.Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Dette blir bare ren gjetting. Jeg har mest tro på at Amund bor på Rolfsrud frem til han flytter til Teige, og at Wolstad er feilskrift.Skifteprotokollen finnes på Statsarkivet på Kongsberg og jeg vil ved leilighet ta en titt på skifte, men det blir ikke nå i ferien.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Vedrørende innlegg 13. 06.11.1719 skifte på en husmannsplass under søndre Eknes på (Nedre) Eiker etter Peder Amundsen. Med hans første kone Marte Amundsdatter har han blandt annet sønnen Amund Pedersen, nå på Teie som det står i skifte. Hvis jeg ikke husker feil så er Peder fra Borge og Marte fra Solberg, begge i Nedre Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Takk for opplysningene, Jan!Altså er Peder Amundsen som det skiftes etter 1719 identisk med Peder Amundsen som er 16 år i 1665-manntallet på Borge?Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

21: Jeg ser ikke bort i fra at han er identisk med den Peder Amonsøn Borgeeje som døde 82 år gammel og ble begravet 21.05.1719. Aldren stemmer ikke, men det er ikke uvanelig. For sikkerhetsskyld bør du sjekke kildene nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Nå falt jeg litt ut: Peder Amundsen i innlegg 20 er vel altså ganske sikkert far til Amund Teige som er nevnt ovenfor.Mener du altså at Peder Amundsen i innlegg 22 er identisk med Peder Amundsen på Borge i 1665? Og at denne Peder på Borge ikke er identisk med Peder Amundsen på husmannsplass under Eknes.Håvard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

23: Jeg vet ikke sikkert, men jeg tror de to Pederene er samme person. Det er ikke uvanelig at bosted i kirkebøkene (og andre steder for den saks skyld) ikke er helt oppdatert. Det er ikke utenkelig at han nettop hadde flyttet til Eknes. Eller at han akkurat hadde flyttet ut. Hvis du ser på skifte så vil du se at gårdeieren ville han ham vekk fra Eknes. Hvis jeg ikke husker feil så inngikk de en kontrakt om gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.