Gå til innhold
Arkivverket

[#40994] Eli Johannesdatter, f. 1792 Hole, Buskerud


Gjest Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjetil Andersen

Eli ble uægte døpt 19/2-1792 i Hole iflg. Hole kb 1766-1814 - Dorthe Hansdatter Storøens datter - barnets fader Johannes Andersen Evje. Eli bodde hos sin morbror Alv Hansen Storøen og hans familie i 1801. Eli står nevnt som enke ved sin død i 1862, men jeg kan ikke finne at hun noen gang ble gift. Håper på hjelp til å finne Johannes Andersens dåp og/eller herkomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

En kommentar til at Eli står som enke: Jeg har selv vært borti noe av det samme, og tror kanskje det var en måte å sosialt kamuflere den tidligere utenomekteskapelige forbindelsen på. Selv som fadder i kirkebøkene står den damen jeg tenker på, omtalt som 'hustru' eller 'kone', som er enda merkeligere. Men hun bodde sammen med sin bror, så for en uinnviet gikk de kanskje for ektefolk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Det var interessant uansett. Jeg har surret litt. Det er moren Dorthe Hansdatter jeg ikke kan finne ble gift. Eli ser ut til å ha vokst opp hos morbroren Alv og hans kone på Storøen. Hennes far står oppført som Johannes Andersen Evje. Han finner jeg ikke i Ft 1801 for Hole eller Evje, Aust-Agder. Kb for Vegusdal (Evje)på det aktuelle tidsrom er skannet, men det er en møysommelig sak når man ikke kjenner hans alder - annet enn at han ble far i 1792.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.