Gå til innhold
Arkivverket

[#40995] Berthe Christophersdtr g. 1806 i Aker, Akershus m. Peder Larsen


Gjest Arne Kjetil Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Kjetil Andersen

Begge døde i 1860 på Bjørnebråten i Kråkstad Jeg er usikker på om hun er den Berthe Christophersdtr Groroe som ble konfirmert i Aker 1801 og tjenestepige på Bredtvedt 14 år i 1801 og da sannsynligvis døpt 1786 med foreldre Christopher Andersen og Ragnil Christophersdtr Nordtvedt eller om hun er den Berte Christophersdtr 15 år i 1801 på Skullerud med foreldre Christopher Pedersen 48 og Anne Larsdtr 49. Er det noen som vet noe eller har noen råd ?Mvh Arne Kjetil Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Ved vielsen I 1806 står det: Ungk. Peder Larsen og Pige Berthe Christophersdatter Schullerud. Menes det da at begge oppholdt seg på Schullerud eller bare en av dem ? Ved FT 1801 finner jeg Peder Larsen tiener 23 ugivt på Skulerud og Berthe 15 ugivt også på¨ Skullerud hos sine foreldre. Kan jeg da være rimelig sikker på at det er de samme personer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Arne Kjell.Jeg tenker alltid bosted/opholdssted ved vielse som Adresse når ingenting er spesifisert som fødested eller opholdssted - spesielt så tidlig på 1800 tallet og et godt stykke utover. I dette tilfellet hvor du finner ei ved samme navn og alder på samme sted i FT1801 er det jo store muligheter for at det er samme person. Når bare et Bosted/Adresse er oppgitt har nok begge tilhold der.Har sett på orginalen i mine Microkort og det står kun det du skriver!Andre kan tenke anderledes enn meg, men det er slik jeg forholder meg til det!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Takk skal du ha Lillian. Det er fint å få andres erfaring og kunnskap også. Du har nok rett.Jeg kan ikke finne hvor Berthe og hennes familie kommer fra. Ikke i Aker. Der har jeg bare funnet en aktuell Berthe med samme alder, men med andre foreldre, og de bor på Grorud.Hennes bror Peder som er nevnt som født i Solør ved konfirmasjonen i 1810, men der finnes han ikke i de aktuelle sogn for Solør.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg bare lurer på hvordan du vet at de som vies i Aker i 1806 er identiske med paret på Bjørnebråten i Kråkstad ? Dette er jo vanlige navn, folketellingen 1801 kan vel neppe brukes, så den opplysningen virker viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Godt spørsmål. Det jeg har er: Alderen på begge to ved deres død i 1860 på Bjørnebråten stemmer med Ft 1801 i Aker på Skullerud og personer med samme navn bodde på Skullerud ved vielsen i 1806 i Aker. Barna født i Ski (Kråkstad) ble født 1807 Lars og 1809 Anders. Jeg arbeidet meg bakover fra Kråkstad og fant dem ikke viet der og sannsynligvis er det samme paret som ble viet i Aker.Men det er som du antyder ikke sikkert.Siden jeg begynte å melde meg inn i dette forumet har jeg måttet bytte ut flere av mine 'forfedre' med nye riktige forfedre fordi det har vært feil i bygdebøker som har blitt påpekt her og at jeg har 'jumped to conclusions'.Det er jeg evig takknemlig for.Mvh Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Arne Kjetil (Beklager at jeg har brukt Kjell før).Du må ikke glemme å stole på deg selv heller da!! Du har sikkert hatt utgangspunkt i nyere tid før du kom så langt bakover. Husk å notere Faddere i dåp - det kan i mange tilfeller gi gode holdepunkter - min oppfatning/mening!! Andre mener noe annet!!Det varierer selvfølgelig på om om folk har flyttet langt hjemmefra, men i 'VISSE' tilfeller er det slekt blandt fadderne da også!!Står det absolutt ingenting i ekteparets begravelsesprotokoller om fødested? Bare alder og opholdssted ved død?Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Takk for tipset Lillian !Jeg fant som fadder for ett av barna til Peder Larsen og Berthe Christophersdtrs dåp:Jonn Larsen Nordlie af Agger Sogn. Kan være en bror av Peder. Dersom han finnes i Aker med samme foreldre som Peder er det vel ham. Jeg har ved Ft 1801 Jon Larsen på Ryen 22 år og Jon Larsen Ulsrud 16 år konfirmert 1797.Arne K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Arne Kjetil.Vet du navnet på faren til Peder Larsen?Den Jon Larsen Nordlie af Agger Sogn som i FT1801 kan være Jon Larsen på Ryen 22 år er muligens denne:Aker Mini 9 1765 - 1785 s.201 Døpt 12/3 1780 Joën for: Lars Pedersen og Maria Martinusdtr. paa ?Langerud/Langesund?.(Ikke akkurat min favorittskrift hos denne skribenten - smil!)Jeg finner kun en Joen/Jonn/John med far Lars i Aker i årene 1778 - 1780.Jeg kan ikke avklare dette for deg bare ved denne dåpen!! Kan du gi meg alderen på Peder Larsen når han dør? Blir det akkurat så det stemmer med alder på han i FT1801? Da kan jeg se om jeg finner han født i Aker med samme foreldre som Jonn!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Hei Lillian.Tusen takk ! Meget spennende.Langerud er i nærheten av Ryen og Skullerud.Peder Larsen død feb. 1860 som 80 åring og 23 år ved Ft 1801 Skullerud.Jeg har funnet en kandidat: Peder, døpt 11/10-1778 Foreldre: Lars Pedersen og Anne Larsdtr Kirkstensløkke (samme kirkebok).Mvh Arne K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei igjen.Har du kirkebøkene selv ettersom du har denne kandidaten? Jeg finner han jeg også, men da har vi jo to mødre!! Prøvde å finne den andre Jonn Larsen du nevnte i innlegg 10 uten å ha lykkes!!Jeg mener det skal ligge noen kirkebøker for Aker et annet sted enn på DA, men den linken jeg har fungerer ikke lenger!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Jeg har ikke kirkeboka. Bruker internett, men har ikke den linken du nevner. Vi har 2 mødre, men vi har vel også 2 fedre med samme navn ?Fant ovennevnte på Statsarkivet for noen år siden.Takk igjen !Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Ok. Skal se litt mere i morgen - nå er det rett og slett ALT for varmt!! (skal ikke klage, men ei regnskur hadde gjort seg)Det er mulig vi har to fedre også, men de giftet seg raskt den tiden om en av ektefellene døde!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Hei igjen Lillian.Jeg har funnet følgende på Familysearch takket være din medvirkning:Peder Larsen, chr. 2/3-1777 Bogerud, Aker Foreldre: Lars Pedersen og Maria MartinusenMaren Larsen, chr. 1/1-1776 Bogerud, Aker samme foreldre, død samme årLars Pedersen og Maria Marinusdtr viet 8/12-1775 AkerI tillegg fant jeg også Joen Larsen av samme foreldre døpt 12/3-1780 som du fant i Aker kb.Bogerud er som kjent nabogård til Skullerud.Det er dermed flere indikasjoner på at dette er den rette Peder Larsen som giftet seg med Berthe Christophersdatter i 1806.Du er en knupp.Berthes fødested er fortsatt en uløst gåte.Det kan kanskje finnes ved skifte etter foreldrene i Aker.Mvh Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Arne Kjell.Skal jeg sjekke orginale kirkebøker for deg?Tordenværet i går gjorde at jeg koblet fra alt som har med data å gjøre!! Tar ikke sjansen...Dette ser jo meget lovende ut da!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Hei igjen Lillian.Jeg må jo nevne at jeg er meget takknemlig over at du bruker av din tid på dette.Når RA/SA har lenger åpent igjen kan jeg dra dit og se etter selv.Mvh Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Arne KJETIL(at det ikke går ann å lære det navnet da!!)Tenk ikke på tiden min. Jeg synes det er morsomt og utfordrene - du kan jo ta en titt på nr.38158 og se hva Marie løste for meg tidliger i sommer - en 14 år gammel gåte - forstår enda ikke at den er løst.Her er det jeg har kopiert inn fra Word:Aker Mini 9 1765 – 85 Kort 3/9 s.952/3 1877 Peder for: Lars Pedersen og Maria Martinsdtr. Fra Langerud/Baugerud. Fadd.: Berthe Truelsdtr., Anne Persdtr., Abigael Jensdtr., Jens Villumsen, Peder Anonsen, Hans Trulsen. (Ja – det er seks faddere.)Joen Larsen sin dåp har du fått – jeg ville fortsatt sagt Langerud, men ser jo at skriften er temmelig lik – da kan det stå Baugerud med liten forbokstav.Maren finner jeg ikke døpt, det er mulig dåpen kun står i begravelsesprotokoll!! Finner henne ikke død 3/3 1776 heller – mulig jeg overser det, men…Hadde skrevet en god del på DA i dag 29 …da gikk strømmen. Nå skriver jeg i Word slik at jeg kan lagre!!På grunn av Tor med Hammeren har jeg ikke vært på Nett – tar ikke sjansen når det ruller rundt her hele tiden.Jeg finner ikke vielsen til Lars Pedersen og Maria Martinusdatter i kirkeboken – har gått helt fra 1768 og utover uten resultat. Forstår ikke hvor den vielsen er innskrevet. Den tiden ble de innskrevet ved trolovelse så mann MÅ lete noe i forkant, men det får nå være måte på til lang trolovelse også da!!På FS får jeg opp to tilslag ved søk på LP og MM sin vielse – på nr. to står det når LP døde og ca født. FS sier han døde 1782 og etter kirkeåret den gang er det rett – skifte var i November. Etter dagens årskifte er det 1881 så jeg skriver den dato til deg.Dette er i samme K.bok som du har fått – Kort 6/9 Folio 191.Jeg sammenligner også skrivemåte og kan ikke få noe annet ut av bosted enn Langerud – L er som L i Lars – på samme side står det også Bredtvedt og Berthe og da kan det ikke bli verken Bogerud eller Bougerud eller Baugerud.Begravet 6/12 1881 Lars Pedersen Langerud. Drugnet i Østensiør Vandet. 32 aar.Ta et forbehold her: Drugnet i Østensiør Vandet står mellom to menn på 30 og 32 år – det er mulig det gjelder begge eller bare den ovenfor eller Lars Pedersen. Dette er ikke mulig for meg å avgjøre slik det er skrevet inn, men jeg tror det gjelder Lars Pedersen.Vet ikke hvor FS har ca fødselsår fra, men ut fra alder ved død skulle han være født 1850 – ikke 1847!!Ettersom jeg ikke finner deres vielse i Aker vet jeg ikke hvor jeg skal lete!!Skal se om jeg finner Maren – forstår heller ikke hvilken K.bok hun skulle være innskrevet i, men det er mulig det er i ei bok jeg ikke har!!Dette kan det være andre vet bedre enn meg!! Selvom jeg ikke finner vielsen så har du da litt mere å gå på. Finner jeg mere så legger jeg det inn her.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Glemte å nevne at alder i begravelse ikke alltid er realistisk - riktig - noen ganger skulle enn tro at hverken den det gjelder eller menneskene rundt dem vet hvor gamle de er!!!!Derfor er det godt mulig at Lars er født 1747...Er for varmt i dag også for meg - jeg skriver hele tiden 1881...osv. alt er altså 1781...1750 - 1747 osv....beklager!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei igjen.Ved søk på FS finner jeg Maria Martinusen døpt 4/4 1751 Bogerud, Østre Aker, Akershus med foreldre: Martinus Torstensen og Maren Joensen.Der fikk du kanskje også en bekreftelse på Joen/Jonn Larsen - Marens far heter Joen!! Dessuten stemmer det godt med Maren - søster av Lars og Joen som døde tidlig.Kan ikke finne denne dåpen heller - forstår snart ikke dette her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Takk igjen Lillian.Du overgår deg selv nesten.Lars Pedersen Langerud 15 år konfirmert efter Mich. 1764 iflg. kirkebok AkerDet stemmer da med at det står Langerud ved dåpen og at han er født ca. 1749. Død 6. des. 1781 - 32 år.Forøvrig antagelig en bror: Ole Pedersen Langerud 16 år konfirmert Efter Nyår 1757 samme kirkebok på nettet. Han skal da være født ca. 1751.Det skulle kanskje være opptegnet et eller annet sted om drukningen i Østensjøvannet i des. 1781.Mvh Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei igjen.Jeg vet ikke hvor feilen ligger, men er Ole Pedersen konfirmert i 1757 16 år gammel vil han være født ca. 1741 - ikke 1751 - mine kirkebøker begynner 1749 så her kan jeg ikke hjelpe deg. Tok for sikkerhets skyld en titt i dåpen 1749 - 1752 i tilfellet du mente at han var konf. i 1767, men fant ingen Ole Pedersen døpt i Aker.Om det er opptegnet noe om denne drukningen utenom det som står i Begravelsesprotokollen aner jeg dessverre ikke - det er mulig noen andre har greie på slikt!! Byarkivet eller Riksarkivet!!Ja, jeg går for Langerud på alt jeg har funnet til deg...men dette kan du jo sjekke selv ved neste besøk på Statsarkivet/Riksarkivet. Da er det du som tar avgjørelsen!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Takk skal du ha Kjersti.Jeg kjøpte boken for 100 kr. på Deichmanske på Bøler. Der finner jeg mine forfedre på Bogerud, Rustad, Langerud flere generasjoner bakover til 1600-tallet (Søndre Langerud) Lars og Ole Pedersen - Peder Larsen - Lars Torstensen - Torsten Gundersen. Her er det mye å granske videre.Takk for din veiledning og søken Lillian det var det som skulle bringe meg videre.Jeg fant faktisk Berthe Christophersdatter døpt i Vestre Aker i 1786 med foreldre som nevnt i Ft 1801 på Skullerud og dessuten deres vielse i 1784 i Vestre Aker. De var nærere enn jeg hadde trodd. Deres sønn Peder finner jeg foreløpig ikke.Jeg fant også Lars Pedersens dåp i Aker kb. i 1748 og foreldrene Peder Larsen og Maren Olsdatter på Langerud.Mvh Arne Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.