Gå til innhold
Arkivverket

[#41000] Peder Heiberg Fabricius, prost i Støren


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

Peder Fabricius levde 1729-1790 og døde som prost i Støren. Så langt så vel. Vi vet vel også at hans hustru het Johanne Margrethe Borchgrevink fra Røros.Jeg har notert at Peder Fabricius var født i Hardanger, men klarer ikke å belegge det med noen kilde. Så sant å si vet jeg ikke hvor han kom fra. Men i Hardanger levde det rundt 1700 en sorenskriver som het Jens Nilsen Fabricius (1677-1733.) Denne skriveren var gift med ei Christine Margrethe Heiberg.Var prosten i Støren sønn av sorenskriveren i 'Hardanger, Voss og Lysekloster'?Hvor kom i så fall denne Jens fra? Og hva med frk. Heiberg, hvem var hun etterkommer av?Jeg har søkt på kryss og tvers i kilder som p.t. er tilgjengelige. Men med ringe hell. Er det noen av dere som vet noe? Hilsen Torgeir.PS til Tore H. Vigerust: hva er skjedd med vigerust.net? DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Christine Marie Heiberg var datter av Oluf Larsson, fogd i Sunnhordland, og Birgitte Andersdtr. Heiberg datter av Anders Sørenson Heiberg og Maren Gjertsdtr. Morgenstierne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

G. F. Heiberg: Slekten Heiberg (1941), s. 369: Christine Marie Heiberg (død 1737), g. 1. gang 2. sept. 1723 med Jens Nilsen Fabricius, fd. ca. 1677, død 22. januar 1733, sorenskriver over Hardanger, Voss og Lysekloster 1720-1733, 7 barn. Blant disse var Peder Heiberg Fabricius, født 18. desember 1730, dimittert fra Bergen skole 1753, død i Støren 18. januar 1790.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takker og bukker. Regner med at Christine Margrethe og Christine Marie er samme person.Finner jeg mer om hennes aner i boka som Yngve nevner?Hvor kom så disse Fabricius /Fabritius fra? Er det forresten opprinnelig samme navn? Har lest et sted at de kom fra Holland. Det er formodentlig en latinifisering av et alminnelig navn el. ord.Men i første omgang er vi vel ute etter en Nils/Niels Fabricius. Og det høres kanskje litt dansk ut?Finnes det noen tilsvarende bok om Fabriciusene?Igjen takk til 'nattskiftet',hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I grevskapstidens Larvik var det her en overinspektør ved navn L. S. Fabricius (1695-1761). Larviks Historie har et bilde av inspektøren. Det vises der ellers til boka FABRICIUS av A.C.Fabricius og P.C.B Bondesen 1884.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Her står litt om våpenet til Fabricius fra Larvik: Lenke Overinspektør Lars Sørensen Fabricius sitt segl fra 1756 er forresten avtegnet i Larvik Historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...Fabricius=latin (FABER) for SMED (noe seglet også vitner om - og grevskapet i Larvik hadde jo et jernverk).Er forkjøla og sitter inne og tørker snørr og tårer - ute er det varmere enn i essen til Fabricius'ene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for tips, Arnstein, og god bedring. Dette med 'smed' fikk meg til å lure på om jeg ikke var borti Fabricius-navnvet ifm. noe Heyerdahlsstoff jeg en gang holdt på med. Men jeg kan jo huske feil. Får skylde på været;-)På den annen side skulle en jo tru at det ett eller annet sted finnes noe mer om opprinnelsen til både Jens, Nils og de andre Fabriciusene. Lurer på hvor jeg finner den boka du henviser til under (5)? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Christine Marie Heiberg (2) var altså datterdatter av Maren Gjertsdtr. Morgenstierne som kan være født omkring 1660 (?) Hvilken Gjert Morgenstierne var så hun datter av?Er det noen 'utvikling' i spørsmålet om evt. forbindelse mellom 2 x Christopher + Maren Morgenstiern og mulige foreldre Giert Christophersen Morgenstierne og Bodil Christophersd. Glad? Kfr.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=12326&sok=Morgenstierne&startnr=&antall=&spraak=&nr=4&antinnlegg=2#anker>Lenkeog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Kona er på STOR jentefest i Nevlunghavn, men jeg kan her og nå sende skannede bilder fra Larvik Historie! Da må jeg må i tilfellet ha opplyst e-mail-adresse. Den må gjerne være litt anonymisert - for å unngå dritt-reklame!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Arnstein (10), jeg var ikke helt på nett på det aktuelle tidspunkt i går kveld. Men her er uansett min adresse: torgeirpunktkvalvaag(a)broadparkpunktumno.Har derimot jobbet litt med mine egne spørsmål (!) i (9). Ved hjelp av Landmark-prosjektet[url="http://home.no.net/mikegl/fam01512.htm>http://home.no.net/mikegl/fam01512.htmfikk jeg sortert litt i enkeltpersoner og sammenhenger (håper jeg.)Christine Marie Heibergs mormor Maren Gjertsdtr. (Morgenstierne) var altså søster av Christopher d.e. og d.y. og Tage Gjertssønner (Morgenstierne.)Etter å ha lest Jo Runes innvendinger bl.a. her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Kopier av maleriet av L.S. Fabricius og seglet hans er oversendt, Torgeir.Nå ligger dette klart her, så dersom andre har interesse, så er det lett for meg å oversende. Adressen min er: eaglestone (a) online(punktum)noMå bare benyttes privat (jfr opphavsretten i forhold til Larvik Historie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.