Gå til innhold
Arkivverket

[#41001] Bine Jonsdatter


Gjest Else-A. J. Lillefuhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Else-A. J. Lillefuhr

Bine Jonsdatter får et barn, Sivert Larsen født 04.02.1805, Falstad, Nord-Trøndelag med Lars Sivertsen,født 17.05.1784, Verdal, Nord-Trøndelag.Lars Sivertsen gifter seg med Anna Johannesdatter, født 1787 Holtet, Skogn 06.09.1810.Hvem var Bine Jonsdatter?? Ved dåpen står det Finsvigen....Kan noen hjelpe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har prøvd å se i bygdeboka for Ekne etter 1801, og det er ingen Bine Jonsdatter ført Falstad eller Finsvik i passende alder for å få barn i 1805. Hvis du får tak i bygdeboka for før 1801, så kanskje hun kan være nevnt der. Det er bind 2 a eller 2b av Skogn Historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Kan det være at Bine bare er en forkortelse av hennes egentlige navn, og at hun het noe som f.eks. Jakobine, Tobine, Sabine..? Finner også navn som Rabine og Urbine i 1801-tellingen (stakkars jenter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg tenkte på det samme da jeg så i bygdeboka for Ekne, men det var ingen Tobine, Sabine, Jacobine osv. som passet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Kanskje opplysninger om hvem som var faddere kan være til hjelp for identifisering av Bine - har du navn på dem?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else-A. J. Lillefuhr

Ja... Her kommer de Beret Pedersd. Westnesvaldet. Tosten Andersen ib Jens Larsen ib Gulløv Jacobsd. Finsvigen, Jon Larsen ibElse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jon Larsen Finsvik kan være den Jon Larsen som var i Finsvik vestre i 1801 ifølge Skogn Historie band 6. Han var 27 år i 1801. Han var gift med Guri Pedersdatter.Jons far Lars Jonsen var 81 år og gift med Sigrid Larsdatter på 55 år. De hadde også sønnen Lars som var 23 år.I Finsvik østre finner jeg Golla Jacobsdatter 24 år i 1801, og det kan være den Gullov Jacobsdatter som var fadder i 1801. Hennes mor var Marithe Larsdatter som var 57 år i 1801. Westnesvald finner jeg ikke hverken på Ekne eller i Markabygda. Golla hadde en bror som het Lars Jacobsen. og var 23 år i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Bygdeboka som omfatter Ekne og Markabygda fra 1801 og utover er band 8 av Skogn Historie, og ikke band 6 som jeg skrev tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Her er nok ekteparet som var faddere med oppgitt adresse Westnesvaldet (skulle kanskje være Westrumsvaldet?)i 1801 tellingen for Skogn LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Her er nok dåpen til Sivert - morens navn er oppgitt til Anne Jonsdr :Sivert MaleEvent(s): Birth: Christening: 24 FEB 1805 Skogn, Nord Trondelag, NorwayParents: Father: Lars Sivertsen Mother: Anne JonsdrMessages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else-A. J. Lillefuhr

Var ikke det det stod i kirkeboka... Får ta meg en tur opp på arkivet for å sjekke en gang til.. Takk til alle..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Hei, Else! Send meg en mail på randihag@hotmail.com Jeg prøvde å sende mail til deg i dag, men fikk den i retur pga gammel adresse. Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Else Lillefuhr

Det må være en feil i FamilySearch. Anna Johannesdatter er ikke moren til Sivert Larsen.Lars giftet seg med Anne 06,09,1810.Så jeg leter fortsatt etter Bine Jonsdatter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Else Lillefuhr

Jeg prøver meg igjen. Som sagt er ikke Anne mor til Sivert. Her er linken til dåpen. (Høyre side)Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A02 /1 (1783-1809), Fødte og døpte 1805, side 167. Hvem er moren til Sivert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Else Lillefuhr

Jeg kan også, hvis jeg legger godviljen til, lese Anne... Men, det er jo ikke den A-en presten bruker ellers. Jeg kan heller ikke se at det er 2 n-er. Er det bare meg som ikke ser at det står Anne der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg tror det er fordi den første svingen på A'en er veldig svak, men du ser nederst at han har begynt å skrive bokstaven slik som i Alstahaug kirke lenger ned på siden. (Jeg legger inn bilde.)Streken tversover A'en er laget i en bue ned til starten på den første n'en, (og ser ut som en S som lener seg bakover)Jeg håper dette hjelper. :-)

bilete10911.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Lurer på om det kan stå Syne Jonsdtr. der. Syne = Synne.At første bokstav er Stor S og en svakt skrevet y bokstav nr 2 og så n og e.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Etter å ha lest (21) er jeg enig i Anne- Lise si tyding. Anne ser rett ut. Se bort ifra det andre jeg skrev tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.