Gå til innhold
Arkivverket

[#41003] Odels skattemantallet 1624


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Jeg har sett odels skattemantallet 1624 nevnt flere ganger i det siste. Hva kan en regne med å finne der og hvor finner en mantallet? Er mantallet landsomfattende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Ja, materialet er landsomfattende. Det befinner seg i Stattholderarkivet i Riksarkivet. Det ble opprettet av en militær kommisjon (det senere Krigskommissariatet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Odd Arne Helleberg har utgitt odelsjordeboka for Bratsberg len ('Stattholderskapets jordebok over Telemark 1624, Kongsberg 2004). Jordeboka for Hedemarken er utgitt i Hedmark slektshistorielags tidsskrift I hefte 7 og 9, 1943-44, mens kapitlet om Elverum er utgitt av Tor Weidling i et hefte undertegnede har forlagt. Flere har bearbeidet de øvrige jordebøkene for Sør-Norge (eller de fleste av dem), med tanke på utgivelse. Jeg antar derfor at en del flere odelsjordebøker 1624 vil utgis de neste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Takk til alle sammen. Jeg er mest interessert i Trøndelag, Nordmøre og Romsdal da jeg har jobbet endel med slekter i disse områdene. Er det sannsynlig at det er på gang utgivelser der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Dataregistrerte odelsskattemanntallet for Nordmøre for mange år siden, men klarer neppe å hente det ut fra min gamle 'antikke' datamaskin. Har også noen papirutskrifter, men har dessverre ikke tid til å gjøre noe med dette nå. Det burde vel også ha vært lest korrektur.Mvh Finn Oldervik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Torkild Knudsen

Er det noen som har har mulighet til å legge ut her på forumet de mest interessante jordeierne blant bondestanden på Nordmøre og i Romsdalen når det gjelder odelsskatten 1624. Er denne odelsskatten ganske omfattende, eller er den en liste, som enkelt kunne legges ut her på forumet? Jeg er litt nysgjerrig fordi det no og da dukker opp interessante opplysninger fra mantallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Torkild Knudsen

Er det noen som kjenner til eksempler på at odelsskatten 1624 er kommet på trykk i seinere tid. Kanskje noe er trykt i tidskrifter, på nettet eller i bygdebøker? For min egen del er jeg svært interessert i områdene Møre og Romsdal og Trøndelagsfylkene.Kanskje noen vet om det jobbes med å få utgitt mantallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg har jo ein kopi av originalen av dette odelsskattemanntalet, og eg har som nemnd tidlegare også dataregistrert det ein gong for mange år sida.Kan i det minste gje deg ein liten oversikt over dei som eigde mest:Erich Odensenn Quallwog m.s. sødsc. 2850 m.l.De Rantzowers av Fische (Surndalen) 432 m.l.Erich Odensenn Quallwog p.s.e. weg. 369 m.l.Niels Nielsen Sundfiord 360 m.l.De Rantzowers av Skodenn m.b. 288 m.l.De Rantzowers av Scheye m.b. 288 m.l.Hafftuor Woelluig 264 m.l.Olluff Løngsta 252 m.l.Olluff Kregeuig 252 m.l.De Rantzowers av Stanguigh m. b. 216 m.l.De Rantzowers av Øye m.b. 216 m.l.Thaares Strand 216 m.l.Oluff Garmuo Flemmen p.h. st.b. weg. 212 m.l.Odenn Boxaspen 210 m.l.Anders Hegem 204 m.l.Hofflich Hoffde 198 m.l.Zindewed Løngwerd i Rumsdall 192 m.l.Dette får halda som ein start

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.