Gå til innhold
Arkivverket

[#41009] Asgaut Gjermshus, Vinger - Odalen, begynnelsen av 1600-tallet


Gjest M. Nicolaisen
 Del

Recommended Posts

Gjest M. Nicolaisen

Jeg er på utkikk etter flere opplysninger om Asgaut Gjermshus/Nedre Gjermshus i Vinger.Asgaut er omtalt i Sør-Odal bygdebok bind 5; s. 283-187. I 1615 eide han 10 lpd. i Øvre Øyset. En bror av ham er nevnt; Gudmund Øyset; han eide også 10 lpd. i Øvre Øyset. Av barn er nevnt datteren Malene Asgautsdatter; gift med Embret Eriksen på Svarthus.Håper noen veit noe mer om Asgaut og hans aner og etterkommere.Mvh. M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Vinger I. side 324 Gjermshus nedre: 'Asgaut Gjermshus nevnt som bruker1600-1644, g. antagelig med ei datter på Skulstad i Grue. Neste bruker er hans sønn Hans Asgautsen Gjermshus d. 1729 g.m. Dorte Gudmundsd. Gjermshus øvre 1659-1732'. Det var ikke Hans Asgautsen som døde i 1729, det Hans Hansen, sønn av Hans Asgautsen. Hans Asgautsen ble jordfestet 21/1 1694, 86 år og 6 mnd. gammel. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Hei, og takk for svar!Da veit jeg litt mer om familien hans. Bør jeg forstå deg dithen at det også er Hans Hansen som er gift med Dorte Gudmundsdatter Gjermshus øvre? I følge Sør-Odal bygdebok bind 5 ble Asgaut Gjermshus datter Malene født ca. 1612, og Hans Asgautsen er etter det du skriver født ca. 1608, så da er han vel neppe gift med Dorte født 1659?Mvh. M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Det ble en genersjonsfeil på Gjermshus. Selvfølgelig det var ikke Hans Asgautsen som ble gift med Dorte, det var Asgauts sønnesønn Hans Hansen som ble gift med Dorte Gudmundsd. I Vinger I. side 324 er det 10 barn etter Hans Hansen og Dorte Gudmundsd. Det var ei Berte Hansd. Nedre Gjermshus som ble gift 15/10 1701 med soldat Lars Hansen Snåre. Denne Berte var sannsynlig ei datter av Hans og Dorte. Mvh. Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest M. Nicolaisen

Jeg tenkte meg nok det. Men så har jeg det med å spørre om endel innlysende ting, bare for å være sikker.Igjen, takk for svar! Mvh. M. Nicolaisen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.