Gå til innhold
Arkivverket

[#41012] Fra Ljørdal til Skogn etter storofsen


Gjest Bjørn Even Veie
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Even Veie

Hei, søker mine aner på to utflytta Tryslinger. Ole Olsen F 1779 fra Ljørdalen flytta vel til Skogn etter 1889,da måtte vel foreldra vera med sidan han da var ca. 10 år. I Skogn Historie bind X-2 står det at fleire kjenninger av dei kom til Skogn.Ole vart g. med ei jente fra Trysil, Ane Aagesdtr. f. 1777. Dei vart g. 10-10-1806 på Levanger.Mangler aner på begge desse.Taksam for opplysninger!Kanskje det er noko i Trysilboka? Hilsen B E Veie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Hei, Dette er også mine aner. Anne Aagesdatter har jeg heller ikke registrert aner på - visste heller ikke at hun også skulle være fra Trysil.Men på Ole Olsen har jeg registrert noen aner. Ole var døpt 27 juni 1778 i Trysil, født på Lørdalen av foreldre Ole Olsen Lørdal og Sissel Biørnsdatter Nye Lørdal. Disse var gift 20 mars 1770 i Trysil. Faren Ole vet jeg lite om, utover at var konfirmert i 1763.Moren Sissel var døpt 28 juni 1750 i Trysil. Hun var født på Nye Lørdalen av foreldre Biørn Erichsen Nye Lørdalen (f. ca 1714) og Kirsti Erichsdatter Hammergaard, de ble gift 8. jan 1742 i Trysil.I 1801 bor Kirsti på Nye Lørdalen hos sønnen Børre,hun er da enke.Foreldre til Biørn Erichsen var Erich Peersen Lørdalen og Marte Olsdatter Nes.Gyrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Hei, tusen takk for svar! Når det gjeld Anne Aagesdtr., så kjem vel ho neppe fra Trysil.Ut fra slektsboka eg leste såg det ut som ho var derifrå, men det stemmer vel ikkje.Ein habil slektsforsker fortalde meg at ho antakelig er fra Verdalen.Da kan ein sjå på G Forberegds kartotek, og finne svar på det der. Eg meinte jo at Ole Olsen F 1778 måtte kome i lag med foreldra til Skogn. På 1801 tellinga finn eg noko som stemmer temmeleg bra:På gården Rolie Levanger sokn i skogn:Ole Olsen 56 år og Kirsten Biørnsdtr. 56 år. Begge i 1. ekteskap.Kirsten kan rett og slett vere feil tyding av handskrift? At det korrekte skulle vore Sidsel? I alle fall er det to barn heime: Ole Olsen 23 år. Det stemmer jo heilt, og søstra Martha Olsdtr 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gyrid Jørgensen

Det kan hende du har rett mht paret på Rolie, jeg hadde hittil antatt at Ole Olsen var dragon og tjenestefolk hos Lyth Ørum i Skogn i 1801. En vil sannsynligvis se om moren heter Kirsten eller Sissel da datteren Martha blit født.Hva indeholder foresten G Forberegds kartotek og hvor oppbevares det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Anne Ågesdtr var definitivt ikke fra Trysil - mannsnavnet Åge finnes ikke i Trysil på 1700-tallet i det hele tatt.Hva angår utflyttinga nordover fra Trysil i denne tidsperioden, så har Gunnar Kolstad skrevet om den i Årbok for Trysil. Jeg tror ikke du skal sette flyttinga i forbindelse med Storofsen, men snarere i forbindelse med statlige koloniseringsprosjekt som Osen, Bardu og Målselv. Og det var flere tryslinger som endte opp i Skogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Da må eg få takke for alle innspel om Ole Olsen! Det er veldig bra med fleire innspel-da kan det verta fleire fakta som kjem fram.. Til Lars Løberg: Det stemmer nok det du skriv, det var nok kanskje ikkje Storofsen som var grunnen til at dei reiste. Det ser ut til at familien var i Trysil heilt til i 1798. (Har fått tilsendt meir stoff på e-post): 'Trysil Bygdebok 5 s. 227 under Skaftet ...noe skal tilføyes her: Den aller første brukeren Ole Olsen Lørdalen reiste nordafjells etter at sønnen Ole ble konfirmert i 1798 og før 1801.'Til Gyrid Jørgensen: Det var Ole Olsen F 1745 som budde på Rolie.(Nesset/Levanger).Han var her med kona Sidsel (feiltolka som Kirsten). Men også Ole Olsen jr. står oppført her som 23 år i 1801. Det same gjeld søstera Martha Olsdtr. 5 år.Ole Olsen jr. arbeidet hos Lyth Ørum (i Skogn). Det same gjorde broren hans, Børre som i 1801 var 18 år. Det er likevel meir rett å seia at dette er på Nesset/Levanger.Bergvinan ligg vel på Nesset. På denne tida vart det registrert som Skogn Prestegjeld, Alstadhaug sokn..Oppsumering: (2)-Ole Olsen Lørdal F 1778 Trysil Døpt 27-6-1778 Konfirmert 1798 trysil 1801 på Rolie v. Levanger/ Lyth Ørum/Bergvind. 10-10-1806, Levanger kirke, g. m (3)-Ane Ågesdtr. F ca. 1778 Verdal? Ho døde 17-7-1833 på Mønstersvvet, Skogn. Av nervefeber.(2) -Ole Olsen vart husmann i Grindstuggu under støre i 1810. I 1821 fekk Ole og kona Ane feste på Mønstersveet under Holan. Etter at Ane døde i 1833 , gifta Ole seg på nytt: g.2-16-6-1836 m. Malena Andersdtr. g.3-18-11-1846 m.Ingeborg Anna Eriksdtr. Skårås. (2)-Ole Olsen døde 11-5-1849 på Mønstersvvet.Barn av Ole Olsen (2) og (3) Anne Ågesdtr.: 1.Åge Olsen Rendenaune F23-5-1808 I 1836 på Alnesvald.Gift m. Malena Olsdtr F1806 2.Sigrid Anna Olsdtr. F 20-1-1812 Støresvald. G. m. 14-6-1832-husm. Johan Bendsen Sjåstad F 1809. 3.Oline Olsdtr F 10-9-1816 Støresvald. G.1842 m. Christian Ellefsen Jøråsvald, dei vart Husm.folk under Kåren/Skjele. 4.Cesilia Olsdtr. F 10-9-1816 Støresvald.Ug. i-45 5.Anne Kjerstine Olsdtr.F 18-11-1819 Holanvald. 6.Ole Olsen F 17-11-1823 Mønstersveet.2.Generasjon.(4)-Ole Olsen F 1745 Torgals/Lørdal Konfirmert 1763 I 1787 På gården Bjørnebergskaftet. Omtalt siste gang i trysil 1798 da sønnen (2) ole vart konfirmert.I 1801 på gården Rolie /Nesset/Levanger.(5)-Sidsel Biørnsdtr. Støa. Nye Lørdal. F 5 sønd. i Tref. i 1750.(4)Ole Olsen og (5) Sidsel Biørnsdtr. g.1770. Barn:1.Ole Olsen(2) F 30.12.1778 iflg. Trysil Bygdebok.Døpt 27-6-1778 iflg G Jørgensen. 2.Børre Olsen, F 1783,(18 år i 1801) 3.Sophie olsdtr. F 9-2-1792 4.Marte Olsdtr. F 26-12-1794 (Kan vere fleire, men alle ser ut til å vere født i Trysil).3.Generasjon(10)-Biørn Erichsen. F ca 1714..Nye Lørdal. Biørn Erichsen, g. 8-1-1742 m. (11)-Kirsti Erichsdtr. Hammergård. F ca.1721. I 1801 er Kersti enke, bur hos sønnen Børre på Lørdal Nye.Da er oppg. alder 80 år. Biørn og Kjersti hadde sikkert fleire barn, men det er to som kjem fram her i folketellinga:1. Sidsel Biørnsdtr. F 1750 -(5). 2.Børre Biørnsen F ca. 1760, overtok Lørdal Nye.Takker for all hjelp nok ein gong, Hilsen B E Veie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Haugrud

Jeg har lett litt etter Anne Aagesdatter, og finner en meget god kandidat i FT1801 for 1719 Skogn. På gården Wædske indre i Alstahoug sogn finnes en tjenestepige ved navn Anna Aagesdatter - hun er i følge tellingen 23 år, og det passer bra med fødselsår 1777. Jeg har ganske mange reistreringer for Verdal i slektsregisteret mitt, og jeg skal se om jeg kan finne igjen Anne / Anna Aagesdatter der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Even Veie

Hei Ove!' Ja det stemmer at det er Anne Ågesdtr som var på Wæske Indre som vart gift med Ole Olsen F1778. Det hadde vore VELDIG interessant å finna med sikkerhet kven foreldra hennes var! Det tar ei stund før eg kan kikke etter på biblioteket. Det var jo eit spørsmål om kartotekkorta som G Forberegd hadde laga for Verdalen. Dette er vel ei samling på mange tusen navn fra Verdal.Dei er ordna alfabetisk, og er såleis praktisk når ein skal leita etter kandidater for bestemte navn. Så vidt eg veit, er denne samlinga på Verdal bibliotek med kopi også på Levanger. Om den finst fleire stader veit eg ikkje. Det hadde vore svørt moro å finne bindeleddet til Verdal her, da kunne ein sikkert koma seg veldig langt tilbake i tid! Hilsen B E Veie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I Skogn Historie X - Midt-Skogn 1, står under STØRE bl.a.: 'Da eldste datter deres (Ole Olsen og Anne Aagesdatter) vart konfirmert i 1827, bodde Ole og Anna i Mønstersveet. Dette er første gang plassnavnet Mønstersveet kan ses brukt. Familien bodde i Mønstersveet til Anna døde. Den 18/7 1836 var det holdt skifte etter husmannskone Anne Aagesdtr Mønstersveet. Hun etterlot seg mannen Ole Olsen og seks barn. Anne Aagesdtr døde den 17/7 1833 av nervefeber, 62 år gammel. Hun oppholdt seg da på Holumvald. Alt dette tyder på at Ole Olsen og kone fikk seg en plass under Mønsterhaugan, og at de bodde der ca 15 år før Anna døde. Da var yngstemann Ole heime. De tre ugifte jentene var i tjeneste på Weie og på Hestøya...osv'Det jeg lurte på da jeg begynte å skrive dette, var: Lå Mønstersveet under Holan eller under Mønsterhaugan?Men nå ser jeg at det likevel er plassert under Holan i Skogn Historie X - Midt-Skogn 2.Tidligere har man vel ment at Mønsterhaug kanskje hadde med 'monastery' dvs kloster å gjøre. Men nå ser jeg at ordet like gjerne (heller?) kan ha noe med mønstring av militært personell å gjøre.Dette ble på sida, men det er jo på en måte litt 'agurktid'.Forresten; gården som i ft 1801 nevnes som Wædske Indre, blir i Skogn Historie IIA nevnt som Øster Veske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.