Gå til innhold
Arkivverket

[#41013] Johan Bergstrøm på Kværner


Gjest Bente Borgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Borgen

Hei! Er det noen som vet noe om Johan/Johannes Bergstrøm som i årene 1873 - 1878 var mekaniker på Kværner i Aker? Har ikke tilgang til folketellingen 1875 for Aker. Finner han ikke noen steder, og lurer vel nok på om han opprinnelig kan være fra Sverige.Mvh Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner et par Johan Bergstrøm i 1865 tellingen i Norge. Denne karen har svensk far i alle fall, men jeg vet jo ikke om det kan være rette mannen her i Larvik?LenkeHar du noen flere opplysninger om hans alder eller om han var gift?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er nok en Johan Bergstrøm i Brevik , omtrent samme alder, og svensk far: LenkeDu får se om du kjenner igjen noen av dem?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en Johan Bergstrøm som arbeider ved et spikerverk i 1900, men han er for ung til å ha vært på Kværner i 1875 som du ser.LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Johan Bergstrøm hadde sønnen Oskar Magnus Johansen Strøm f. 01.02.1874 med Marie Laurense Jensdatter fra Eidsvoll. De ble ikke gift. Vi snakker altså om en person som må være født seinest 1856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bente Borgen

Hei, tilbake fra ferie! Tror ikke det kan være noen av dem du Gunn foreslår. I og med at han betegnes som mekaniker på Kværner flere ganger i perioden 1874 - 1878 må han vel finnes i en folketelling eller kanskje også i en oppstilling fra Kværner fabrikk på den tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Bente! Siden du sier 'mekaniker på Kværner flere ganger i perioden' - hva slags kilder er dette? Er det kirkebøker? Er han gift? Har han barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Han står oppført i fattigstyreprotokollene for Aker i fobindelse med barn med pigen Marie Laurentse Jensdatter, fødsel på fødselsstiftelsen. Deretter i forhold til bortsetting av barnet og 'barnebidrag'. Alt fra fattigstyreprotokollene.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette da kan være Marie Laurentse Jensdatter som er ført her som legdeslem på Refstad søndre i 1865. F. ukjendt sted 1853? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Jeg har mye informasjon om Marie Laurentse og hennes familie. Den store nøtten for meg er hvordan finne opplysninger om Johan/Johannes Bergstrøm....... Merkelig at vi ikke finner noe... ? !Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Bente Borgen

Jeg prøver igjen! Kanskje er noen kommet tilbake fra ferie..... noen som vet hvordan jeg skal finne noe mer om denne Johan Bergstrøm på Kværner ..... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

Ettersom han ikke er å finne i 1875-tellinga for Oslo, er det jo mulig at han var bosatt i Aker. Aker er ikke komplett for 1875. Jeg vil vel anta at den er filmet og mulig å låne til ditt lokale bibliotek. Da blir det å gå gjennom tellinga systematisk. En annen mulighet er at han kan stå oppført på lønningslistene for Kverner dersom noe slikt fortsatt er bevart. Byarkivet i Oslo eller Riksarkivet er nok rette instans der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Bente Borgen

Kanskje det er mulig å få liv i denne etterlysningen igjen? Dåpsinnførselen til Oscar i 1874 ble også innført hos Rikshospitalet og der står det at barnefaren var mekaniker Johan Bergtrøm, 17 år. Hvis dette er riktig er han født i 1854. En ung mekaniker på Kverner, altså......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Jeg gjorde et oppslag på FS etter Johan Bergstrøm, Norge, født 1846 /- 2 år. Eneste tilslag:JOHAN BERGSTROMBirth: 30 OCT 1848Christening:Marriage: 06 MAR 1885 Tonsberg, Vestfold, NorwayDeath:Burial:Father: ERIK BERGSTROMMother:Wife OTTEA GUSTANA OLSDR PedigreeBirth: 09 FEB 1846Christening:Marriage: 06 MAR 1885 Tonsberg, Vestfold, NorwayDeath:Burial:Father: OLE OLLSENMother:____________ Denne fyren var matros og fra Umeå, øverst til venstre: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3962&idx_id=3962&uid=ny&idx_side=-51>Lenkeog nr. 6:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg har gjort et søk på Emibas, som er en cd inneholdende personer som emigrerte fra Sverige. Men, som det meste annet, så er den ikke 100 % komplett.Har brukt flg søkerkriterier:Fornavn: Johan Etternavn: Bergström. Utvandret til Norge.Først fikk jeg opp 15 kandidater, som navnemessig kunne passe. Ved en gjennomgang av dem fjernet jeg de som ikke passet i forhold til fødselstidspunkt og emigrasjonstidspunkt. Det jeg da står igjen med er 3 forskjellige kandidater, men om noen av disse er den personen dere leter etter, det vet jeg jo ikke. Egentlig så er også en av disse 3 kandidatene muligens å se bort fra, da han er født i 1824, men jeg tar han allikevel med:Post 749830Bergström, Anders Johan Mästarsven (gift man)f. 2/2 1824 i Hällefors, Örebro län (Västmanland)Utvandrad 1853 från Helgebodafors, Eda, Värmlands län (Värmland) till Drammen, Buskerud fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 431Emibas emigrationsakt: Eda S 1853 005Onormerade namnformer:Destinationsland: Norge Post 763459Bergström, Erik Johan Skräddargesäll (ogift man)f. 31/3 1846 i Fryksände, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 20/11 1874 från Staden, Kristinehamn, Värmlands län (Värmland) till Drammen, Buskerud fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 641Emibas emigrationsakt: Kristinehamn S 1874 005Onormerade namnformer:Destinationsland: NorgePost 1042858Bergström, Johan Leonard Sjöman (ogift man)f. 23/5 1849 i Sundsvall, Västernorrlands län (Medelpad)Utvandrad 27/10 1870 från Sjömän, Sundsvall, Västernorrlands län (Medelpad) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 742Emibas emigrationsakt: Sundsvall Y 1870 011Post 1042895Bergström, Johan Leonard Sjöman (ogift man)f. 23/5 1849 i Sundsvall, Västernorrlands län (Medelpad)Utvandrad 31/7 1872 från Sjömän, Sundsvall, Västernorrlands län (Medelpad) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 742Emibas emigrationsakt: Sundsvall Y 1872 005Som dere ser , sistemann er registrert til Norge 2 ganger.Om noen av disse kandidater skulle være den rette, så virker det for meg som Erik Johan f 1846 i Värmland kan være en kandidat. Men, her er jo bare gjettinger, og det er jo ikke noe særlig sikkert da.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Ja, her ser det ut at det kan være flere kandidater til den mystiske Johan Bergstrøm. Med det vi vet hittil, kan det se ut som om bare en av dem etablerte seg i Norge (på Nøtterø) - i alle fall med navnet Bergstrøm.Bente Borgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Borgen

Jeg tenkte da på Johan Bergstrøm fra Sundsvall, men det er jo langt fra Sundsvall til Oslo, da. Og enda lengre er det jo for Johan Bergstrøm å reise fra Umeå i Nord-Sverige til Vestfold. Nei, dette synes jeg er vanskelig. Jeg finner ham ikke igjen i folketellingen for 1900 heller.Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.