Gå til innhold
Arkivverket

[#41014] Ole Hågens Lutne f 1714 i N Odal g 1749 m Maria Pedersd Nordli i Øver-Holtet


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Kjenner noen til Maria Pedersdatter Nordli, gift 2 mar 1749 med Ole Hågensen fra Lutne? Er interessert i å få vite hvilken Nordli det dreier seg om her.Familien er omtalt i Øver-Holtet under Krattebøl på side 552 i Nord Odal bygdebok II.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Hei,jeg tror Maria er en halvsøster av en av mine egne formødre, og at hun vokste opp på plassen Nordli under Nordre Berg i Nord-Odal. Maria ble døpt 14.oktober 1725, moren var enka Anne Sørensdatter og farens navn har jeg i første omgang tolket som Peter Boreen, ungkar bosatt på Nedre Sand. Men du bør absolutt ta en kikk på kirkeboka selv, jeg garanterer ikke at tolkningen er fullstendig riktig, da det er en god stund siden jeg skrev av dette.Anne Sørensdatter hadde tidligere vært gift med Pe(de)r Pe(de)rsen på plassen Øverholen, og hadde 4 barn i dette ekteskapet, men av dem var det bare datteren Barbara, min formor, som levde opp. Anne Sørensdatter ble i 1736 gift med enkemann Tjøstel Askildsen Nordli, og det var vel da hun ble bosatt i Nordli. Senere giftet også hennes datter Barbara seg med Tjøstels sønn Anders Tjøstelsen Nordli.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Lindstad

Det kan også tenkes at Pe(de)r Pe(de)rsen på plassen Øverholen u. Stormoen (16 år i 1701, født i Sverige) er Peder Svenson som giftet seg med Anne Sørensdatter 02. feb 1713 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Det stemmer at Anne Sørensdatter og Peder Pedersen giftet seg 2.februar 1713. Peder var da landdragon. I kirkeboka står det så langt jeg har kunnet tyde det Peder Pedersøn Stormoen, så Svensen må være en feil i IGI. Det kan være at jeg også har notert navnet i forbindelse med 1. og 3.lysing, som var 15. og 29.januar.Det må vel også være lov å anta at Peder Pedersen, som etter alder oppgitt i 1701 og ved begravelse er født enten 1688 eller 1685, trolig var en sønn av Peder Sigfredsøn og Barbara Mattisdatter (ca 1658-1698) som var gårdbrukere på ½ av Nordre Stormoen på 1690-tallet. De kom også fra Sverige, men hadde bodd i Hof før de kom til Nord-Odal. Så det stemmer i det minste svært bra, ikke minst gjennom oppkallingen i Peder og Annes datter Barbara. Og det er vel liten tvil om at dette i virkeligheten var finner, basert på navnene. Kan det være en forbindelse til Sigfredstorpet?Men hvor kom Anne Sørensdatter fra? Struterud var vel bare stedet hun bodde før hun ble gift 2.gang i 1736 – stemmer ikke det? Hun er nok født akkurat for tidlig til å finnes blant døpte i Odal, om hun er født i bygda. Men det var ikke så mange som het Søren. Jeg har saumfart bygdebøkene for Sør- og Nord-Odal etter mulige farskandidater, og har så langt ikke klart å finne mer enn 4 mulige. Av de 4 er det 2 som ikke virker sannsynlige. Men det største problemet er selvsagt at vi ikke veit sikkert om hun virkelig er født i Odalen.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk for videre utdypende tilbakemelding.Når det gjelder IGI hvor Anne Sørensdatter gifter seg med Peder Svenson - kan det vel hende at det står Peder 'Svenskis' e.l. i kib iom at han var født i Sverige - har ikke fått sjekket kib ennå.Til Ole E. Yttri. Som du sier, så kan det nok bli vanskelig å finne ut noe mer om Anne Sørensdatter - siden vi ikke vet om hun er født i Odalen.I ditt innlegg 2 sier du at du har tolket Marias far til Peter Boreen, ungkar bosatt i Nedre Sand. Hvis du går inn på innlegg nr. 39757 - så finner du en teori jeg har om denne Peter, om det stemmer, vet jeg foreløpig ikke. Men - vi hadde jo en sogneprest Boe Nilsen Hegdal i Odalen på denne tiden. Nedre Sand var jo prestens frigård. Kunne Peter være en sønn av ham - Peter Boesen? Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.