Gå til innhold
Arkivverket

[#41021] Trondhjemsborger Peder Pedersen på Glein i Nordland.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Enl. boken Trondheim før Cicignon, var en Peder Pedersen borger på Gleinsvåg i Helgeland. - (Kanskje blev hans borgerleie overtatt av Gjert Kæboe ? -) Det er skifte etter Peder i 1686 og det nevnes at han hadde en bror Halsten. - Mitt spørsmål er om det er kjennner til om det blev noen etterslekt etter disse i Helgeland ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Min tanke bak dette var da slik; På Scaga i Nesna bodde en Peder Nilsen, f.c. 1656. - Han var g.m. Abelone Halstensdr., sk. 1712. - Deres sønn, Halsten Pedersen blev g.2.m. Johanna Henriksdr., fra Longseth, som jeg mener må være datter- datter av Aron Olsen Storch på Selnes i Lurøy. Altså dr. av Marit Aronsdr., Storch, som var g.1.m. Henrik Olsen, sk. 1715. - J.fr. innlegg 41022. - Nu vet jo ikke jeg om denne Abelones far kunne ha noe å gjøre med denne broren til Peder Pedersen på Gleins -vågen, men det er jo ikke ukjent at det blev inngått giftemål imellom barn fra samme miljø. - Synspunkter ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

P.s. - En søster datter av denne Peder Nilsen i forrige innlegg, blev g.m. sønn av Gjert Hansen Klæboe på Glein. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Prøver en gang til. - Peder Pedersen som hadde hus i Trondheim, sk. 1686, var eier av 'Sygården', nr. 31.a) i boken Tr.h. f. Cicignon. - Huset blev solgt på auksj. i 1796. -- Jeg kan ikke se at denne Peder er nevnt på Glein i Dønna bygdehistorie, så kanskje drev han litt omførselshandel ? -- (Kanskje burde jeg også korrigere meg selv vedr. G. Klæboe. Han hette naturligvis G. Pedersen Klæboe.) -- Men altså; Vet noen om det var noen etterkommere av Peder Pedersen som bosatte seg på Helgeland ? - Jeg har altså enda en 'kandidat'. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.