Gå til innhold
Arkivverket

[#41022] Trondhjemsborger Mogen Pedersen.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Enl. boken Trondheim før Cicignon, hadde Mogens Pedersen, f. i Ripegården i Tronheim, sitt borgerleie på Lovund i Nordland. - Denne Mogens var svigerfar til Aron Olsen Storch, sk. 1715, som hadde borgerleie på Selnes i Lurøy og var g.m. Matrone Johanna Mogensdr. - Spørsmål; Vet noen om det var flere av Mogens sine barn som blev bosatt i Helgeland ? -- Mogens skulle være sønn av Peder Toresen, som også hadde sitt leie på Lovund. - Kjenner noe til ham, eller har nærmere opplysninger om hans opphav ? - Det antydes av teksten at en enke, Siri Pedersdr. blev g.m. en Anders Olsen i Scholmestergården og at hun var enke e. Peder Thurisen i Sanden (Trondheim) sk. 1673 - og som hadde hus på Tjøtta (i Helgeland). - Noen som kjenner til dette ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Her blev det vel flere spørsmål og kanskje ikke så enkelt å se intensjonen i. - Denne Mogens Pedersen skulle enl. forfatteren av boken, åpenbart være sønn av en Peder Toresen som også hadde sitt borgerleie på Lovund i Lurøy, Helgeland på 1600 tallet. - Ettersom jeg har flere Mogens-barn uten far, mente jeg at det kanskje kunne være en mulighet at noen av disse var barn av denne Mogens Pedersen, da det ihvertfall for noen 'kunne passe'. -- Så har jeg også en Tore som jeg ikke vet farsnavn på og som åpenbart tilhørte denne kretsen av skippere og handlere i området. - Jeg har funnet en Tore på Scar i Herøy som bet. skipperskatt i 1610, men uten å finne noen sammenheng f.ø. - Tore er jo ellers et relativt uvanlig navn i området.-- Denne opplysningen om at enken Siri Pedersdr. blev g.m. Anders Olsen, er vel ment som en antydning om at det kunne dreie seg om samme person. -Altså Peder Toresen og Peder Thurisen , bos. i Trondheim og som hadde hus på Tjøtta. -- Synspunkt ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Alv Edvardsen

Bibliotek er jo en fin ting. - Jeg fant en bok med familien til denne Mogens Pedersen. - Han var åpenbart g. 2. g.g.r. - Først med Marette Tharaldsdr. - Dernest med Kirsten Jørgensdr. - Noen som vet noe om disse ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.