Gå til innhold
Arkivverket

[#41025] Haugsund, Eker, Buskerud, hvor er det?


Gjest Per Pedersen Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Pedersen Hansen

I folketellingen for 1900, Aas i Akerhus finner jeg en Marthe Andrea Larsen. Det står at hun er født 1861, Haugsund i Eker, Buskerud. Hvor er Haugsund, og hvilke kirkebøker omhandler dette området? Er Haugsund det samme som Hokksund? Er ikke helt stiv i geografi, så trenger hjelp. Mvh Per Pedersen Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Hei Reidun. Var akkurat borte i et annet stedsnavn også. I folkeketellinga stod det Esberg i Østfold, det er det samme som Eidsberg. Så det høres ganske riktig ut at Haugsund/Hougsund er det samme som Hokksund. Navnene ble vel skrevet på dialekt, eller slik det ble uttalt. Mvh P.P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Haugsund, Hougsund og Hokksund er alle det samme området i Øvre Eiker.Tidligere tilhørte området Milesvigs fjerding.Senere omtalte man område som under Haug i Øvre Eiker.(Haug kirke)Kirkebøker for Hokksund vil derfor ligge under Eiker/Haug.mvhHåvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Grunnen til at man skiftet navn fra Haugsund til Hokksund i skriftlig sammenheng var at Haugsund kunne forveksles med Haugesund.Men eikværingene selv ønsket at kommunesentrumet skulle hete Eiker.Håvard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Hei igjen. Vi skrev innleggene samtidig, så jeg fikk ikke med meg den siste lenken din. Men du har nok funnet den riktige Marthe Andrine/Andrea Larsen som jeg leter etter ja, så mange takk skal du ha. Da hun fikk barn med Hakan Fredriksen, står det både Andrea og Andrine. Mvh P.P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Hei til Håvard også. Mange takk for opplysningene, det er fint at noen sitter foran PC-en i varmen også. Er nesten 30 grader her jeg sitter med vinduene på vidt gap. Skal kanskje ikke klage da, selv om det er litt uvant. Mvh P.P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Ser nesten ut som at jeg må på laksefestival i Hokksund i august, for jeg er veldig glad i både å fiske og spise fisk. Er litt av hvert som skjer på den festivalen. P.P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Er usikker på om laksen i Drammenselva er så veldig sunn å spise.Mye miljøgifter der, tror jeg...Men å fiske den er sikkert veldig morsomtHåvard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Pedersen Hansen

Mange takk for utrolig flott innsats og hjelp til dere begge. Er vel med laksen i Drammenselva som ørreten i Mjøsa, de er vel ikke spesielt sunne å spise noen av dem, selv om det er moro å få dem på kroken. Tror jeg må finne køya snart, øylokka begynner å bli tunge gitt. Ha en god natt begge to. Mvh P.P. Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.