Gå til innhold
Arkivverket

[#41035] Berit Sivertsdatter, Kornsve - Skatval.


Gjest Kitty Olsen,
 Del

Recommended Posts

Gjest Kitty Olsen,

Jeg søker opplysninger om Berit Sivertsdatter, Kornsve, Skatval. Hun er trolig f. ca 1809. Hun var gift med Torleif Gundersen (Gunnarsen) Fløtrø. Jeg håper at noen har opplysninger om hennes foreldre og besteforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Her er trolig dåpen (Skatval hørte til Stjørdal da)Beret FemaleEvent(s): Birth: Christening: 21 MAY 1809 Stjordal, Nord Trondelag, NorwayParents: Father: Sivert Larsen Family Mother: Kirsten EriksenMessages: Extracted birth or christening record for the locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Der står det jo Kirsten Ingebrigtsdatter. I bygdeboka for Skatval bind 3 finner jeg på side 188: Sivert Larsen født 1763 og død 18.08.1834. han ble gift den 15.11.1795 med Kirsti Eriksdatter som var født 1770. Hun døde 27.04.1855. Barn:1)Gjertrud døpt 31.10.17952)Lars født 1797 og død samme år.3)Lars født 1798, og var på Endvollan under Auran Indre4)Marit gift med enkemann John Olsen Krøke5)Erik født 05.01.17056)Berit født 1809, og gift med Torleif Gunnarsen FløtrøIallefall far til Sivert Larsen var Lars Sivertsen som ble født 1730 og død 1805. Han var gift 1. gang i 1760 med Berit Larsdatter, men det står spørsmålstegn bak. Så de som skrev bygdeboka har kanskje vært litt i tvil om hva som sto i kirkeboka. Sivert er nevnt som eneste sønn. Disse to familiene holdt til i Auranaune på Skatval.I den gamle Skatvalsboka ble Lars Sivertsen gift 2 med Marit Guttormsdatter Aursjøen i 1801.Det var det jeg kunne finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kitty Olsen

Tusen takk for svaret begge to. Det var jo dette som forvirret meg at i folketellinga for 1801 så står det at Sivert Larsens kone hette Kirsten Ingebrigtsdatter, og i Skatval bygdebok er navnet Kirsti Eriksdatter. Er det noen som har tilgang på kirkebøkene og som kan sjekke Sivert Larsens giftemål, for der må vel konas navn være rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg er nå tilbake fra ferie i Trøndelag, og fikk slått opp i kirkeboka for Stjørdal. Jeg torde ikke å love det før jeg dro til Trøndelag. Her er det jeg fant:Berit Sivertsdatter ble døpt i Skatval kikre 21.05.1809, og foreldre var Sivert Larsen Aurangjerdet og Kirsten Eriksdatter.Ungkarl Sivert Larsen Auran og pige Kirsten Eriksdatter ble trolovet 22.august 1795, og forloverne var Peder Auran og Greis Iversen. I forbindelse med Kirsten Eriksdatter står det noe om Dyvads, men det ser ut som om det er overstrøket. De ble gift 15.11.1795. Barn:1)Gjertrud døpt 6.november 1795 i Skatval kirke. Foreldre Sivert Larsen Aursjøen og Kirsten Eriksdatter.2)Lars født 1797 ifølge bygdeboka, men jeg fant han ikke som døpt.3)Lars døpt 4.søndag etter trinit(01.07)1798.4)Marit døpt i Skatval kirke mellom 16. og 17.p.trinit(mellom 03.10 og 10.10)1802. Kirkeboka var litt vanskelig å lese her.5)Erik født 05.01.1806, og døpt 2. gudstjeneste ? i 1806. Det var sikkert 2. søndag etter 3.Kongersdag, og 3. søndag etter 3.Kongersdag var rett etter i kirkeboka. Så da blir det vel 19.01.1806 som blir dåpsdatoen i Skatval kirke.6)Berit døpt 21.05.1809 i Skatval kirke.7)Gunhild døpt i Skatval kirke 2.pinsedag(18.05)1812.8)Ola født 13.11.1815, og døpt i Skatval kirke 19.11.1815.Trodde kanskje at Sivert først hadde vært gift med Kirsten Ingebrigtsdatter siden Kirsten har fått dette etternavnet i 1801, men slik var det altså ikke. Tenkte å sjekke originalen av folketellingen 1801 som er å finne på mikrofilm på biblioteket på Stjørdal, men fikk ikke tid til det. Prøvde også å finne Kirsten Eriksdatter døpt i perioden 1768-1772, men fant ingen med dette navnet døpt i Stjørdal i denne perioden.Skal se litt nærmere på fadderne til barna i forhold til bygdebøkene for Skatval med tanke på slektninger av Kirsten Eriksdatter, og hvis jeg finner noe legger jeg inn svar her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.