Gå til innhold
Arkivverket

[#41036] Skifte i Eiker


Gjest Håvard Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnt Hole

Hei,Skifte på Vinsvold 18/12 1837.Thore Larsen er død (24/9 1836, 83 år gammel)Enke Kirsti Andersd.1.Datter Kirsti Thoresd. g.m. Hans A. Skistad2.Datter Ragnild Thoresd., død,a. Søn Thore Hansen Vinsvold, b. Datter Anne Kirstine Rolfsrud, nu ogsaa død, (var g.m. Amund Rolfsrud) Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Takk, Arnt.En annen ting: Fra 1688 fram til etter 1702 får en THOMAS diverse barn på Sanden. Har en teori om at denne Thomas er sønn av Iver Thomesen som står i 1666-mantallet på Sanden.Har du noen kilder, f.eks. skifte etter Iver på Sanden, som kan bekrefte eller avkrefte denne teorien?mvhHåvard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Jeg har ikke funnet noe om Iver Sanden i skifteprotokollene. Det er mulig det kan stå noe i tingbøkene.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Den Thomas Sanden som får en rekke barn på slutten av 1600-tallet heter iflg. skifte etter konen Aase Andersd. 7/7 1734, Tommes Tommesen.Aase Andersd. skal etter alderen oppgitt ved dødsfallet vær født ca. 1656.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Tror du det er en mulighet for at denne Tommes Tommesen er sønn av Thommes på Sanden i 1666 f. ca. 1599?Personlig synes jeg det passer bra aldersmessig. Hvis Tommes Tommesen skulle vært født rundt 1650. Yngre mennesker var jo, som kjent, ikke med i 1666-mantallet.MvhHåvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

13.09.1703 opplyses det at Tomes Sanden er 55 år og født på Hauge. SAKO EMS tb. I-57 folio 229.Fra 1632-1657 nevnes Tomes på Hauge i skattelistene(Tomes Akselsen gift med Mette Børgesdatter bor på Hauge i 1643). Jeg kan ikke si sikkert om Tomes n. 1632-1657 er en eller flere personer. Hvis det var en person var han muligens gift, ihvertfall tre ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Takker for opplysningene, Jan!1) Hvilke kilder kan avkrefte eller bekrefte om Tomes på Hauge n. 1632-1657 er en eller flere personer?2) Førøvrig: Blant de barna Tomes Tommesen Sanden døper på slutten av 1600-tallet ser vi at Peder Hauge er blant fadderne... En bror? Må i så fall være mye eldre enn Tomes.3) Det ene av Tomes Sandens barn døpes Axel. Er vel derfor nærliggende å tro at Tomes Sanden er sønn av ovennevnte Tomes Akselsen og Mette Børgesd.? Jfr. navneoppkalling.Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

9: 1 Alt kildemateriale som dekker nevnte tidsrom, pluss litt senere. Jeg har ikke noe bevis, men jeg tror det er samme person.9: 2 Etter hukommelsen. Tomes Sanden hadde en stebror ved navn Pål på Hauge. Mener hans farsnavn var Pedersen. Løsningen kan da være at Peder Hauge var Tomes sin stefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Olsen

Ok, takk.Men sannsynligheten er vel stor for at Tomes Tommesen Sanden sin biologiske far er Tomes Akselsen på Hauge og at moren er Mette Børgesdatter? Pga Tomes døper en sønn Aksel. Og siden Tomas og Mette bor på Hauge omtrent da Tomes Sanden må ha blitt født.I følge FSW blir Tomes Sanden født ca 1648.Hva tror du om dette, Jan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

At Tomes Akselsen var Tomes Tomesens far ser jeg som ganske sansynelig. Mette kan jeg i farta bare huske og ha vert borti en gang (1643). Ut i fra det så der ville jeg være mer forsiktig. Du bør nok se om du kan finne henne senere også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.