Gå til innhold
Arkivverket

[#41037] Ole Knusen Eken, død på Modum i 1863


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Aller først en stor takk for de skannende kirkebøkene! De gir mange svar, men fortsatt er det 'luker'.....Kjenner noen til Ole Knudsen Eken? Født ca. 1823, som døde 40 år gammel på Modum 26. april 1863 ('husmand', begravd i Snarum kirke 17. mai). Han var gift med Randi Hansdatter (som døde 19. desember 1900, og jeg tar gjerne imot opplysninger om hennes foreldre/bakgrunn, også. Hun skal være født på Modum ca. 1819/1820).Ole og Randi bodde på Hovde (Hovdeeie, i 1865 var hun enke på Hovdesæteren), og jeg har funnet dåpen til de barna jeg vet om, ink. den jeg tror er eldst, Hans-Jørgen, i 1849. MEN jeg finner ikke vielsen, og jeg lurer på om han muligens er fra Fredrikstad. Jeg kan ikke skjønne annet enn at Bernt Knudsen Eken er en eldre bror (frihandel, blind, bosatt på Skuterudflaten sammen med familien i 1865 - født ca. 1818 i Fredrikstad), da Bernt og kona er blant fadderne.Jeg skulle gjerne vite mer om Ole og Randi (datteren Maren, 1859-87, er min oldemor), og håper på hjelp....vennlig hilsen Astrid K. Natvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Vielsen finner du herOLE KNUDSEN Male FamilyEvent(s):Marriages: Spouse: RANDI HANSDR Family Marriage: 06 DEC 1840 Modum, Buskerud, NorwayMessages: Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the marriage date.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Hans Jørgen er nok ikke den eldste. Her er opplysninger fra dødsfallmeldingen til sorenskriveren i Eiker, Modum og Sigdal når Randi Hansd. Hovdehagen dør 19/12 1900, 81 år gammel (alder i parentes når Ole dør i 1863)1.Sønn Kristian, ca 56 år, Kristiania (22)2.Datter Hellene, ca 54 år, Modum (18)3.Datter Anne, ca 52 år, Modum (20)4.Datter Jørgine, ca 50 år, g.m. Olaus Knudsen. Haugsund, Eker (12)5.Sønn Theodor, 48 år, Amerika (7)6.Datter Maren, 47 år, død, men efterlader i egteskab med gjenlevende madn Gullik Hansen.a.Datter Helga Ovidie, 21 år, b. Sønn Hans Jørgen, 19 år, c.Datter Ragna Gustava, 17 år, og d. Datter Olga Randine, 15 år, alle Modum (4)7.Søn Ole, død, (9)8.Søn Hans Jørgen, død, (14)9.Datter Andrine g.m. skibstømmermand Lars Andreas Andreassen, Drammen, (16)10.Datter Karen, død, (1)Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei og takk til dere begge to!Såvidt jeg kan skjønne, er Ole sønn av Knud Olsen Echen og Anne Berntsdtr. Jeg har ikke funnet dåpen hans, men Bernt (Berent), som MÅ være broren, er født 16. februar og døpt 22. mai 1818 i Østre Fredrikstad. Hvis noen vet mer, er det bare å gi tilbakemelding. Ole, født rundt 1823, kan jo være født et annet sted - familien kan ha flyttet.Jeg har funnet dåpen til 9 av de 10 (!) barna til Ole og Randi (de fire eldste visste jeg ikke om, så tusen takk!!) i kirkebøkene, og jeg sjekker fadderne på harde livet, men Kristian (den eldste) har jeg ikke funnet ennå.Ha en fortsatt fin dag, hilsen Astrid K. Natvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

En bror til Bernt?IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 NorwayADOLPH KNUDSENBirth: 27 SEP 1822Christening: 01 NOV 1822 Ostre Fredrikstad, Ostfold, NorwayFather: KNUD OLSEN Mother: ANNE BERNTSDRHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Et par som også heter Knud Olsen og Anne Berntsdatter får døtrene Mari f. 24/7 1825 og Ragne f. 1829 i Sigdal, som er nabokommune til Modum. Kan det være det samme paret?Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette minner meg om en Knud fra en gård i Sigdal som begynte på Ek.... Det var en vi lette etter for lenge siden så jeg husker det ikke så veldig godt. I 1801 var han soldat i Fredriks... . Forloveden kom dit ned og de giftet seg. Her er jeg litt usikker på om forloveden kom fra Sigdal. Mener gårdsnavnet var skrevet litt feil, ev. ved vielsen. De fikk 2 barn der, mener jeg. Flyttet tilbake til Sigdal. Om de fikk barn der husker jeg ikke, men mener de flyttet videre til Blåfarveværket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Leste innlegget ditt litt nøyere og fikk se du hadde skrevet 'blind' og 'Skuterud'. Det vet jeg helt sikkert at vi fant den gangen da vi lette etter Knud, så det ser ut til at det er den samme Knud vi snakker om.Desverre har jeg ikke forbindelse lengere med den damen som har alle opplysningene om denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette blir litt stykkvis og delt, men på FS fant jeg 2 barn til, foruten de 4 som allerede er nevnt. Om du søker med morens etternavn som Bentsdatter får du Hans Jørgen f. 21/10 dpt. 18/11 1820 Ø. Fr.stad og Ole f. 3/12 1815 og dpt. 2/2 1816 Ø. Fr.stad. Ved de andre barna som var nenvt fra før står moren oppført som Berntsdatter.Samme kilde: Knud Olsen Echen og Anna Bentzdt. ble gift 24/11 1815 Ø. Fr.stad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Hei og takk for viktige opplysninger! Jeg har også 'snust' på gården Eken i Sigdal, og etter disse innleggene, vil jeg se nærmere på bygdebøker, kirkebøker m.m.Flott å få bekreftet at Ole hadde flere søsken, og til orientering nevnes at tre av dem var faddere til Anne Olsdatter, døpt 2. april 1843 i Snarum kirke: Marie (Mari) Knudsdatter Skuterud, Bernt Knudsen Eken (Eiken) og Hans Jørgen Knudsen Eiken. Akkurat det med Hans Jørgen var særlig interessant, for mange ble oppkalt etter ham, bl.a. broren til bestemoren min, Hans Jørgen (Gulliksen) Hovde (1881-1965).MEN det dukker opp et annet 'problem'. Det står i Kirkeboka at Ole Knudsen Eken var 40 år da han døde i 1863, og sånn sett kan det stemme med Adolph (forkortet Ole???) som ble født i 1822. Hvis det er korrekt, så var ikke Ole mer enn 18 år da han giftet seg 6. desember 1840 - fullt mulig, javisst, men kanskje ikke så veldig vanlig på den tiden. Da stemmer Ole, født 3.12.1815 og døpt 2/2 1816, langt bedre 'aldermessig på en brudgom', og i såfall var han 47 da han døde. Det er IKKE første gang det står feil i Kirkebøkene, så hvis noen har tilgang til Kirkebok for Modum 1840 (ikke lagt ut på nettet ennå), og funnet evt. alder på Ole og Randi da de giftet seg 6/12 1840, hadde det vært flott!!!!Veldig spennende dette her, og at mange jobbet på Blaafarveværket, og bodde rett i nærheten, er udiskutabelt,vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Siden mitt forrige innlegg, har jeg sjekket litt og funnet ut at EKEN må være gården EIKJE i Sigdal kommune. Et første blikk i bygdeboka (gårdsomtalen) sa ikke mye verken om Knud Olsen Eikje eller sønnen, Ole, så hvis EIKJE får det til å ringe noen bjeller, setter jeg stor pris på det i varmen...vennlig hilsen Astrid K. Natvig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

ja, virker vettugt på meg rent aldersmessig - så får vi se om noen vet mer om Eikje/Eken-tilknytningen, hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg skal prøve å få kontakt med den dama som har disse opplysningene, men jeg lover ingen ting. Jeg har ingen telefon for tiden, og det er ferietid så det kan kanskje ta litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Astrid K. Natvig

Jeg har lagt ut en ny 'etterlysing' på foreldrene til Oles kone, Randi Hansdatter, og i denne forbindelse kan jeg opplyse at Ole var 25 år da han giftet seg i 1840, så opplysningene til Berit Knudsen m.fl. er korrekte (født i 1815 og sønn av de nevnte), og han var følgelig 48 år da han døde i 1863. Dette som en kjapp orientering, hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Astrid.Jeg har ikke glemt det. Jeg har både ringt og sendt brev til denne damen, men har til nå ikke fått noe svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Berit Knudsen

Jeg får ikke kontakt med damen. Jeg har prøvet om igjen og om igjen uten resultat. Så du må nok finne ut av det uten de opplysningene hun har og det er jo synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.