Gå til innhold
Arkivverket

[#41040] Sogneprest Thomas B. Aurelian, nevø av Niels Hansen Tanche, Sund, Leirfjord?


Gjest Else Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Thorsen

Dette innlegget har forbindelse til denne tråden Lenke, men jeg valgte å legge det inn med en annen tittel.Hittil har jeg ikke sett at det har blitt fremlagt noen dokumentasjon på at Niels Hansen Tanche på Sund var sønn av sorenskriver Hans Carstensen Tanche. I Gerd Karin Lysholms bok 'Jekteskipperen Thomas på Sund i Leirfjord ca. 1625-ca.1685' står det imidlertid at Christianna Thorsdatter, datter av Thor Thomassen og Karen Nielsdatter Tanche, altså Niels Hansen Tanches barnebarn, har fått arv etter Thomas Colsen, sogneprest til Stange menighet, Hedmark (skifte 24.09. 1753-30.04.1756). Nå har jeg ikke funnet noen Thomas Colsen i Stange, derimot var Thomas Boesen Aurelian sogneprest der fra 1713-1753 (Wikipedia). Han var barnebarn av Hans Carstensen Tanche, og dette igjen gjør han til søskenbarn av Christiannas mor Karen Nielsdatter.Er det noen som har sett skiftet? Det er jo mulig at det inneholder flere opplysninger, f. eks. om Niels Hansen Tanche på Sund var helbror eller halvbror til Thomas Boesen Aurelians mor Karen Hansdatter.Opplysningene om at Christianna arvet presten på Stange, ser ut til å være hentet fra skiftet etter Christiannas mann, Niels Larsen, Åkvik, i 1760. Det er også nevnt at Dorthe Thorsdatter er hennes fullsøster, og at de derfor arver likt etter sognepresten. Ingen andre søsken av Christianna og Dorthe er nevnt, men det er jo mulig det er nevnt flere i skiftet etter Thomas Boesen Aurelian.Beklager om alt dette er gammelt nytt, men jeg kan ikke se at dette skiftet har vært nevnt i noen av diskusjonene om denne slekta på internett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er da merkelig at et skifte etter Nils Larsen Aakvik ikke har kommet med i Svein Edvardsens skifter for hverken Herøy eller Dønna 1686-1780. Er det Aakvik i Vefsn eller Tjøtta det er snakk om? Jeg har en ane med det navnet som holdt til på Dønna og var gift med min ane Kirsten Jensdatter som var født ca 1688 og ble gravlagt Dom.3. p. trinit. 1754. Nils kan jo ha giftet seg igjen etter 1754, selv om han må ha vært ganske gammel da. Han kan selvfølgelig også ha flyttet til Tjøtta eller Vefsn etter 1754.Hvem var arvingene etter den Nils Larsen det var skifte på i 1760? Hvis dette har med mine å gjøre så burde sønnen Jens døpt 29.04.1731 være nevnt, og kanskje også sønnen Michel. De andre barna døde før 1760.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Hei. Jeg er ikke lokalkjent, men det står Åkvik i Leirfjord. Det kan ikke være samme person det er snakk om, for denne Nils Larsen skal ha giftet seg med Christianna Thorsdatter i 1747. Han flyttet til Tierstad og døde der i 1759, 48 år gammel. Hans foreldre var Lars Hansen og Anne Larsdatter. Alt dette iflg. G.K. Lysholms bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for den opplysningen. Min Nils er nok også en god del eldre enn han du beskriver. Når skiftet var i Leirfjord syns jeg det er merkelig at det ikke står under Alstahuag. Vet at det ble gitt ut noen skifter hvor Leirfjord 1686-1780 er plassert sammen med Alstahaug 1780-1810, men jeg mener også at det i senere utgaver ble plassert under Alstahaug av Svein Edvardsen(jeg skal ha den senere utgaven mener jeg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Ja, det var litt rart. I boka jeg nevnte står det klart at det var skifte etter ham 04.10.-26.11. 1760, og det er også oppgitt flere opplysninger fra dette skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Skifte etter Nils Larsen er på Kjerstad (i Leirfjord) 1760. Skifter for Alstahaug/Stamnes 1686-1780 av Svein Edvardsen s. 35.Da de to elste sønnene blir døpt Thomas 1747 og Thor 1749 bodde de på Sund (i Leirfjord). etter dette flyttet Nils og Christianna til Kjerstad. Da nr. 3. Karen Tanche blir døpt 1751 bor de på Kjerstad.Nils Larsen og Christianna Thorsdatter giftet seg i Dolstad kirke i Vefsen 29.okt.1747. Der er de barna også døpt.Kjerstad er også skrevet Tierstad/Kierstad.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Else!Har du lest skifte etter sogneprest Thomas Boesen til Aurelian, sånn at man vet hva som står der.Du kan jo også ta kontakt med Gerd Karin Lysholm og spørre om fakta. Det har jeg gjort en gang jeg lurte på noe.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Nei, jeg har ikke lest det. Så at det var lagt ut geistlige skifter fra Hedmark på Digitalarkivet, men det virket som disse årene manglet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Else!Det er jo skifte etter Nils Larsen på Kjerstad 1760 Gerd Karin Lysholm refererer til i sin bok 'Jekteskipperen Thomas på Sund i Leirfjord' og det har hun nokk lest nøye.Jeg har jo tenkt at de som foretok skiftet kunne ha skrevet Colsen i stedet for Boelsen? Det er jo også en forklaring.Nils Hansen Tanche skal være sønn av Hans Carstensen Tanche og Lisbeth Thomasdatter (datter av Thomas Laugesen og Margrethe Olufsdatter)Og er dermed halvbror til Thomas Boesen Aurlians mor.Nils og Christianna er min manns aner.Jeg kommer nok til å lese dette skifte med det bilr ikke riktig enda.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Ja, at det er skrevet feil navn på presten Thomas i Stange er også min teori. Det G.K. Lysholm slriver i boken, der hun refererer fra skiftet etter Nils Larsen, er at skiftet etter Thomas Colsen skal være fra 1753-1756, og det stemmer jo bra med at Thomas Boesen døde i 1753. Jeg så en liste over prester i Stange, og det var ingen som het Thomas Colsen.Det jeg stusser litt på er at det bare er Christianna og søsteren Dorthe (Dorothea) som nevnes som arvinger, men nå er jo dette nevnte i skiftet etter Christiannas mann, og det kan jo hende det bare var disse to som var aktuelle i forhold til dette skiftet. Selv er jeg etterkommer etter deres søster Anne.Det som jeg synes er interessant med dette skifte, er at det sterkt underbygger påstanden om at Niels Hansen Tanche virkelig var sønn av Hans Carstensen Tanche, som jeg aldri tidligere har sett noe dokumentasjon på. Skiftet etter Thomas Boesen kunne jo kanskje også klargjøre hvilken av konene til H.C. Tanche som var Nils sin mor, noe det ser ut til å være uenighet om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Hans Egil Hansen

Jeg tar opp igjen denne tråden da jeg finner det svært interessant.Jeg har akkurat sett på Leth-familine - Nils Hansen Tanche sin første kones familie. Noen hevder at en sorenskriversønn fra Hedemark aldri ville slå seg ned på en gård på Helgeland. Jeg hevder det motsatte - hvis ikke Nils Tanche hadde giftet seg inn i denne familien så var det uklokt av ham. Familien er velstående og det er en familie bestående av handelsmenn og kapelaner. Muligens var også Peder Pedersen Leth onkel til Nils's kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.