Gå til innhold
Arkivverket

[#41046] Martin Svendsby f. 1865 i Modum


Gjest Magne Thorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Thorsen

Martin Svendsby var født 11. nov. 1865 i Snarum/Modum, d. 20.nov. 1948 i Rødenes. Han var gift(senere skilt) med Hanna Krogh f. 28. jan. 1861 fra Søndre Høland. Finnes det opplysninger om hans familie i kilder for Modum ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Dødsfallmelding fra lensmann i Nordre Modum 15/1 1901:Ole Andersen Svensbyeie født 1822 er død.Han etterlater av ekteskap med før avdøde hustru Massi Hansd.1.Datter Ingeborg Marie, 57 år, Sysledalen2.Datter Maren, 54 år, g.m. Svend Andersen3.Sønn Anders, 51 år, Hovde4.Søn Erik, 45 år, Svendsbyhagen5.Datter Randine, 42 år, USA6.Datter Karoline, 39 år7.Sønn Martin, 35 år, SvendsbyOle Andersen er i FT 1865 oppgitt å være født i Hole i 1823, i FT 1875 er han oppgitt å være født i Norderhov i 1822, mens han i FT 1900 er oppgitt å være født i Modum i 1821. Han har bodd på plassen Hølebraaten under Svendsby.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Jeg har funnet en Ole Andersen konfirmert i Hole 15. okt. 1837 som kan være Martins far. Han er f.29. juni 1822 fødested Lia i Norderhov, døpt 6. okt- s.å. Foreldre er Anders Olsen f. i Hole og Ingeborg Engebretsdtr. f. i Lia Nordrehoug. Kan dette gi forklaring til at Ole får oppgitt Hole som fødested i FT 1865,men Norderhov i FT 1875 ? Det siste er antakelig det riktige. Ved konfirmasjonen er bosted oppgitt til Berg-gaarden i Hole. Er jeg på rett spor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Thorsen

Fant giftermålet 15. des. 1844 til foreldrene til Martin i skannet kirkebok for Modum. Ole Andersen Berggården Hole - Svendsby 22 år Pige Massi Hansdtr. 21 år, Brudgommens far: Anders Olsen, Brudens far: Hans Michelsen. Dette gir indikasjon på at jeg trolig er på rett vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.