Gå til innhold
Arkivverket

[#41048] Iver Iversen og Maria Erichsdr., gift i Aremark 1812


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Er det noen som har tilgang til kirkebok for Øymark i Aremark for 1812, og kan finne giftermål for Iver Iversen og Maria Erichsdatter? Ifølge Family Search giftet de seg 11.04.1812 i Øymark i Aremark, men hverken scannede kirkebøker eller andre tilgjengelige kilder på nett kan verifisere. Er interessert i alle opplysninger om Iver og Maria (er hun fra Sverige?), men spesielt når og hvor er de født, og hva er fedrenes navn?Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei Britt !Her er det som står ved vielsen/trolovelsen :Ungkarl Iver Iversen Sundtangen og pigen Maria Ericksdatter. Cau. Svend Olsen Vogelsbye og Johannes Iversen Kolstad.Her er trolig Iver ( 10 år )i 1801,på en plass under Vogelsbye : LenkeDe fikk datteren Dorthea 9 aug.1812 med disse fadderene : Xstine, Hans, Svend, Ole og Mari Vogelsbye.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk Rita for litt mer verifikasjon om evt. riktig familie.Beklager sent svar, men ved ren nysgjerrighet oppdaget jeg svar på mitt innlegg. Denne gang fikk jeg nemlig ikke, som vanlig tidligere, mail fra Brukerforumet, hverken om eget innlegg eller om svar på samme. (Hvorfor? Hva har skjedd i forhold til før??)Iallfall er tydeligvis ingen fedres navn oppgitt ved vielsen/trolovelsen til Iver Iversen og Maria Ericksdatter, så jeg er like langt med hensyn til opphav/spesielt om det er rett Iver Iversen eller om Maria muligens er svensk, - finner henne ikke i Aremark/nærliggende kommuner i FT 1801Jeg har funnet datteren Dorthea, f. 1812, på Family Search, VRI, (m/kilde: kirkebok 1745-1814 for Øymark), men har også på Family Search, IGI, funnet barn oppgitt med samme foreldre til følgende øvrige barn (litt mer tvilsom kilde, for enten oppgitt av mormoner-medlem eller viser til KB Aremark 1814-1833):Johannes, f. 1815; Xstine, f. 1819; Iver, f. 1822; Elias, f. 1824; Johan (evt. min ane), f. 1826; og Inger Maria, f. 1829. Antar at alle disse er barn av samme Iver Iversen og Maria Ericsdatter, men kan noen med tilgang til kirkebøker verifisere dette? Evt. med faddere?Mange av de samme fornavnene kommer forøvrig også fram på søk i FS av 'Iver+Mari+Aremark', født både i ettertid og fortid av de oppgitte. Disse er kanskje i samme familie/slekt?Jeg mangler imidlertid fortsatt foreldreparets opphav. Er det noen som evt. kan verifisere fedre til Iver Iversen og hustruen Maria Ericsdatter? Evt. om sistnevnte kom fra Sverige?Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei igjen Britt !Her er barna du nevnte (3),alle født i Øymark :Johannes : f.1815 Engsaasen. Faddere : Johannes,Niels, Tor, Marte, Berte Eng.Xstine : f.1819 Siljestad u/ Fløvig ( Flevig )Faddere : Xstine Andersdatter, Niels Pedersen, Amund Pedersen, Kari Andersdatter Fløvig.Iver : f.1822 Siljestad. Faddere: Sidsel Xstensd.,Johannes Pedersen Knappnæset,Amund Pedersen Fløvig, Kari Iversd. Holtsrøed, Xstine Jonasd.(?)Stangnes.Elias : f.1824 Siljestad. Faddere: Xstine Andersd., Niels Pedersen Fløvig, Jørgen Iversen, Kari Iversd.Holtsrøed, Kari Andersd. Ytterbøl.Johan : f.1826 Siljestad. Faddere: Sidsel Xstensd., Johannes Pedersen Knappnæs, Jørgen Iversen Holtsrøed, Kari Iversd.Solerøed, Else Pedersdatter Fløvig.Inger Marie : f.1829 Siljestad. Faddere: Xstine Eliasd.,Cyprian Andersen, Niels Andersen Ytterbøl, Niels Pedersen Stranda, Niels Fløvig.Jeg skal se om jeg kan finne Maria Erichsdatter som konfirmert.( fant henne ikke som født). Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pettersen-Dahl

Hei, Iver Iversen og Maria Eriksdatter er også mine aner via sønnen Johannes (f. 1815).Den mest sannsynlige Maria Eriksdatter jeg har funnet frem til er følgende:Datter av Erik Aslaksen og Anne Olsdatter. Født 1794 i Øymark i Aremark, døpt 24. august 1794 i Øymark kirke i Aremark, faddere var Mari Joensdatter Botten, Dorthea Olsdatter, Jens Giøttesen, Jens Olsen Giølbo og Anders Aslachsen Erleg.Maria var 1801 bosatt på Enger i Aremark som pleiebarn. Iver tror jeg er sønn av Iver Thordsen og Ingeborg Iversdatter (gift 24. oktober 1773 i Rødenes kirke). Født 1791 på Ahlerud i Aremark, døpt 28. september 1791 i Øymark kirke i Aremark, faddere var Ragnhild Iversdatter, Elsa Brynildsdatter, Niels Nielsen Gjølsjø, Kari Mathisdatter Næther og Brynild Olsen Røsand.Men det er stor usikkerhet rundt begge to.Terje Pettersen-Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Terje, jeg fant Erich Aslachsen og Anne Olsd.Corneliussætret sin datter født 1794, hun ble døpt Mari ( ikke Maria )Fant også Mari Erichsd. konfirmert 1808 Enger 14 år. - Iver Iversen hustru heter MariA Erichsdatter ved sine barns fødsel. - Så det er usikkert (?) om du har funnet riktig Maria.Har foreløbig ikke funnet noen Maria Erichsdatter konfirmert.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tross varmen er det overraskende nok stor aktivitet her på Brukerforumet. Etter jobbedag samt terrasseliv til nylig MÅTTE jeg bare innom for å sjk. om svar på gårsdagens innlegg, og ble helt overveldet over responsen i mellomtiden!TUSEN TAKK til både Rita og Terje for nye innlegg som begge vil bidra sterkt til å finne ut av rett tilknytning til Iver Iversen og Maria Erichsdatters opphav. Jeg må nå via tidligere funn studere materialet nærmere for å finne ut om evt. rett tilhørighet, men det er tydeligvis masse bra informasjon fra dere begge!Rita: Johan Iversen bor 1865 i Gamle Byen i Sarpsborg. Flyttet februar 1856 fra Aremark til Sarpsborg med kone Anne Eriksdtr. (svensk) og barna Jens Edvard (f. 1850) og Johan Christian (f. 1852), (OG Ole Gunerius?) Barna Karoline Mathea og Thorvald Julius er født i Sarpsborg.Terje: Så morsomt at vi er ættlinger i samme slekt! Om du vil, utveksler jeg gjerne informasjon om det vi begge har funnet/finner ut av vedr. felles opphav heretter! Gir selv, og tar gjerne imot informasjon om etterslekt, dog begrenset til avdøde. Min mailadresse er brahman (alfakrøll) online.no .TIL ALLE LESERE; - er det bare meg som ikke lenger får mail fra Brukerforumet om nye innlegg, eller gjelder dette flere? Isåfall, er det noen som vet hvorfor, evt. hva man skal gjøre for igjen å knytte seg til tilbakemeldingsordningen?Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Karl Uttersrud

Jeg ser det begynner å bli noen år siden denne debatten startet. Jeg tror jeg har en god del om Iver Iversens sønn Elias ettersom hans etterkommere forblir her i gamle Øymark kommune, nå Marker. Iver Iversens opphav har jeg fra 1529.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk for at du bryr deg meg å gjenåpne denne debatten, Karl. Flott med de som gir respons med info selv årrekker etterat en debatt tilsynelatende har 'gått i stå' eller er avsluttet.Det er lenge siden jeg selv drev med denne siden av slekten, og har ikke helt oversikt over hvor langt jeg kom dengang, men det ser ut som det stoppet opp ved kun navn på foreldrene til Iver Iversen og Maria Erichsdatter. Jeg har iallfall ikke noe opphav for Iver Iversen helt tilbake til 1529, og jeg finner ang. Elias Iversen at jeg kun har navn på konen og ialt 5 barn, men ingenting mer. Jeg er derfor veldig takknemlig for all videre informasjon. Du må gjerne kontakte meg på mailadr. brahman krøllalfa online.noMvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.