Gå til innhold
Arkivverket

[#41051] Slekten Hass/Falk/Hjertland i Alstahaug, Nordland - Navnet Hass?


Gjest Maya Lillemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Tverå

Det er nok ingen bygdebøker fra området. Navnet Hass kan her ha to mulige omrinnelser: Enten er navnet, som her er brukt som fornavn/døpenavn, nedarvet fra forfedre som brukte navnet som slektsnavn. Det kan da være interessant å se om det er en forbindelse til Hass-slekta i Alstahaug og Vefsn: http://www.nose.dk/Norge/hass.html#10Det var også vanlig på denne tida å gi barna flere fornavn/døptenavn, der et av navnene gjerne var et slektsnavn av 'finere' opphav. Vi ser mange eksempler på dette. Man kan m.a.o. ikke fastslå noen sikker slektsforbindelse til familien Hass bare på bakgrunn av at navnet er benyttet.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Anne Margrethe Hass hører til den Hass slekta som Geir har lagt lenke til.Har trøbbel med min Pc så jeg får ikke sjekke hva jeg har.hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Jeg prøver meg uten min Pc.Anne Margrethe Hass Andersdatter er datter av Anders Andreas Sørensen f. 1812 og Lucia Falch Andersdatter 1812 (alderen er fra folketellinga).Lucie Falch Andersdatter er datter av Anders Pedersen (som er etterkommer etter Thomas på Sund)og Anne Margrethe Villasdatter Hass de var brukere på Lading i Leirfjord (hørte til Stamnes sogn)Anne Margrethe Villasdatter Hass er datter av Villas Bing Hass og Licie Andersdatter Falch i den lenken som Geir har lagt inn. De bodde på Skjeggesnes i Alstahaug.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Det vil si at her er du inne i både Hass og Falch slekta i distriktet her. Som fører deg til samme slekten ellers i landet.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.