Gå til innhold
Arkivverket

[#41054] Hvem var foreldrene til Ole Olsen Stavenes og Mari Andersdatter i Askvoll?


Gjest Atle Røthe
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Røthe

Under tema 39603 i brukerforumet diskuteres det bl.a. om Anders Olson Kvalstad og Marte Andersdatter er foreldre til den Mari Andersdatter som giftet seg med Ole Olsen Stavenes i Askvoll 14.06.1812. Hvilke opplysninger gir kirkeboka om Ole og Mari med hensyn til alder, føde- og bosteder, foreldre og forlovere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det erdessverre smått med opplysninger ved vielsen: bruden heter Marte Andersdatter Undeset. Det er ikke gitt alder, ikke navn på fedre, ikke forlovere. Jeg har bladd meg bakover i boken for om mulig å finne trolovelsen, men uten hell. Der ville vi ventelig ha fått opplysninger om forloverne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Takk for hjelpen, Yngve! Jeg har likevel et håp om å finne Martes foreldre. I følge folketellingen for 1801 for Askvoll bodde det en 13 år gammel Mari Andersdtr. på gården Unneset med foreldrene Anders Ingvaldson og Nelle Ananiasdtr. på henholdsvis 46 og 44 år. Jeg tror denne jentungen seinere ble gift med Ole Olsen Stavenes. Sistnevnte fikk i 1819 datteren Nille Bertine, som kan være oppkalt etter mormoren sin.Jeg fikk akkurat informasjon i brukerforumet av Johan A. Hansen om at Anders Ingvaldson ble døpt 07.01.1759 på Kvalstad i Svanøy. Faren hans het Ingvald Kvalstad. Nelle Marthe Annaniasdtr. ble døpt 30.12.1760 på Rabben i Svanøy. Faren hennes var Anders Rabben. Anders og Nelle Marthe giftet seg på Svanøy 16.07.1786. Finnes det noe skifte etter Anders Ingvaldson og Nelle Marthe Ananiasdtr. som kan bekrefte om de var Marte Andersdtr. Unnesets foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.