Gå til innhold
Arkivverket

[#41065] Hvem var fedrene til barna til Berte Maria Andersdatter, Gruestuen, Nes 1865


Gjest Bjørn Solbrå
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Solbrå

På Gruestuen i Nes, Akershus er registrert i folketellingen 1865 Hans Pedersen, Berte Andersdatter og barna Bernt Hansen, Marie Christiansdatter og Johan Olsen. Hans Pedersen og Berte Marie Andersdatter gifter seg 22 april 1853, sønnen Bernt Ingvard har de fått 20 februar 1852. Så er det en Berte Marie Andersdatter som gifter seg 28 desember 1835 med Christian Olsen Flagstadeie, de får Maren Bolette 2 mars 1837, og det ville jo passet bra hvis de hadde fått en Marie i 1829, men noen Marie har jeg ikke funnet. Dessuten er Berte Marie kalt pige både når sønnen Bernt blir døpt og når hun gifter seg med Hans, og hvis hun hadde vært gift før burde hun vel vært kalt enke?En Ole Amundsen Lund og Berte Andersdatter Brøtereie får en sønn Johan Anders 5 april 1831 ifølge avskrift av kirkeboka, kan dette være den Johan som er med i folketellinga?Et annet problem er Berte Maria sine foreldre, ifølge folketellinga er hun født i Nes 1805, men her er det også vanskelig å finne noen som passer.Er det noen som kan hjelpe?Hilsen Bjørn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Er Marie og Johan Bertes barn? Er de født utenfor ekteskap kan de være døpt et annet sted.Informasjon i folketellingene må tas med en klype salt, spesielt årstall/alder. Prøv med å utvide søkene (både periode og område).- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

I og med at det står 'deres barn' i folketellingen, men patronymene er forskjellige, og Berte og Hans ikke blir gift før etter at Bernt er født, antar jeg at Marie og Johan er Berte sine barn, men ikke Hans sine.Ser forresten at jeg har regnet 10 år feil på Marie sitt fødselsår iht. folketellinga, det riktige må være 1839.Så ser jeg i kirkeboka at Christen Olsen og Berte Marie Andersdatter får en ny datter Maren Bolette 10/7-1839, denne gangen er de bosatt på Mørdreeie, men fadderne er delvis sammenfallende med fadderne til den første Maren Bolette, så dette er vel samme familien? Maren Bolette nr. 2 er konfirmert i 1853, da er hun bosatt på Valstadeie. Kan det være Maren Bolette nr. 2 som har blitt til Marie i folketellinga i 1865?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei Jan FrodeJeg setter umåtelig pris på ditt tilbud om å hjelpe. Jeg står helt fast når det gjelder Wangensteens stamfar, presten Ove Ovesen fra Fredrikstad. Sannsynligvis født ca 1650 (ikke senere)Jeg har flg fakt: Ove Ovesen (Hvid) Wangensteen er min og Arnfrid Mælands stamfar, og vi har delvis full oversikt over hans etterkommere, men kommer ikke videre med hans aner. Han ble født ca 1650, sannsynligvis i Fredrikstad (PÅ FS/IGI står det at han ble født i 1654 både i Vang og i Fredrikstad, men han er ikke født i Vang og i følge en del dokumenter er nok 1650 nærmere sannheten)Sigurd Engelstad har i NST XXIV skrevet om Slekten Wangensteens opprinnelse, men dette er fra 1973, og jeg håper at vi med dagens ”teknologi” kan komme litt videre. I Engelstads artikkel kan man identifisere hans mor, men det er kanskje litt usikkerhet om hans far.Hans mor (?):Ove Ovesen Wangensteen skriver i sin oppgave for kopp- og ildskatten 1689 at hans mor er Magnhild Sl: Ofve Andersøns. Hun nevnes ikke i 1690, og Ove seglet i 1690 med sort lakk, og det betyr sannsynligvis at hun var død. Hun bodde den tiden i Fredrikstad.Hans far (?):Ofve Andersøn er sannsynligvis identisk med rådmannen i Fredrikstad. Beviset på dette er følgende: På et brev datert Vangs prestegård 13 juli 1682, omtrent umiddelbart etter at Ove Ovesen Wangesteens ankomst til Vang (der han var prest i 32 år) hadde han satt et segl med et buemerkemotiv og et navn i omskrift. Av dette er bare .. FE ANDERS.. i behold. Disse bokstavene stemmer ikke med hans eget navn, så det tydelig at det er hans fars signet han har brukt her. Samme signet er brukt av rådmann Ofve (Ove) Andersen som et vitterlighetsvitne på et dokument i 1683. Ove var rådmann i 31 år, og var født ca 1597, og døde senest sommeren 1678.Navnet Hvid:Det er uvisst av hvilken grunn Ove Ovesen Hvid (senere Wangensten) brukte navnet Hvid. Navnet er mye utbredt i Danmark, (og det kan jo hende at hans mor var av dansk herkomst. Det er ingen holdepunkter for at hans far hadde noe med Hvid å gjøre)Navnet Wangensteen:Historien forteller at han tok navnet fordi han ble glad i Vang, men hvorfor Steen? Her er en teori at navnet stammer fra hans mor. Men hvorfor både Hvid og Steen? Er det noen som har mer kjennskap til dette, eller kan komme med gode råd om hvordan komme videre?Mvh Lars Ove (lowangen@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.