Gå til innhold
Arkivverket

[#41067] 2 adr i Oslo Grønland og gamlebyen


Gjest Anne Lene Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lene Hagen

Noen som er kjent i oslo ? Jeg søker 2 adresser i Oslo, hvorav i allefall den ene ikke er der lenger, den er revet, til fordel for vei.1. St. Halvardsgate 13. Kan noe forklare meg hvor det huset lå ? Finner ikke noe hus mellom nr 1c og nr 23, så mye må jo være borte. Skulle altså gjerne visst hvor nr 13 lå. Finnes det noe sted der jeg kan finne bilde av huset ?2. Grønlandsleret. Her har jeg ikke noe nr. Fra adresseboken 1898, stod det altså Grønlandsleret Bb, 2 etasje. Var det vanlig adr.angivelse i Grønlandsleret da ? eller ? Her skulle jeg gjerne også ha visst hvor huset lå/ligger og evt finne et bilde.Noen kjente her som kan forklare meg disse to stedene ? Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg kan ellers anbefale deg å låne Else M. Boyes bok om Christiania 1814 til 1905 . Byen og Menneskene ( 1976)Selv har jeg hatt mye glede av hennes bøker.Jeg har en del av Alf Næsheims ' Kristiania i Oslo ( Hovedstadsvandringer med skisseblokk) Der er tegninger av en mengde gamle hus , pluss litt historie om gårdene og mennensker som har bodd der. ( det er 10 bind som vel ikke finnes i bokhandler men sikkert kan lånes på bibliotek)I registeret er nevnt en god del gårder i Grønlandsleiret : 13, 15, 28-30-32, 44, 55-57, Ellers flere bygninger fra området Grønland.Si fra om du ønsker kopier herfra, så sender jeg deg gjerne privat. Håper du får hjelp av eksperter fra området i Brukarforum.Olso Bymuseeum på Frogner, har sikkert også mye bilder og samlinger fra den tiden du søker.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei og god morgen Gunn. Du er hjelpsomheten selv du. Takk for det.Jo, jeg har nok tenkt Oslo Bymuseum, de har sikkert noe. Får se hva folk her vet først.Står det noe om St. Halvardsgate 13 i bøkene ?Det er jo også i nærheten av Grønland.Ellers, ja jeg er jo selvfølgelig interessert i kopier fra bøkene dine når det gjelder Grønlandleret. Problemet så langt er jo at jeg ikke har oe nr på huset,kun bokstav. Kanskje noen vet noe om det, så vi kan peile inn rett hus.Mailen min har du jo, så om du finner noen aktuelle bilder så takker og bukker jeg for det. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Anne Lene! Er du sikker på at det sto Gr.leret Bb, ikke 8b? Det kan jo være lett å blande de to. Jeg har bodd i Grønlandsleiret, og jeg har og masse familie i slektsbasen min som bodde i området, så jeg har jobbet mye med Grønland, aldri sett en slik adresse.Dersom det var en handling i familien i en kirkebok det året, er det jo og mulig å finne ut om det kunne ha vært en tall der?St. Halvardsgate: Gunn sitt råd om Oslo Byarkiv er supert, de har kart, de har branntakster osv . Vegg i vegg ligger Byantikvaren, hvor de har bilder av de aller fleste husene som er blitt revet. Jeg har aldri jobbet med disse bildene, men har hørt av personer i historielaget på VÅlerenga at det skal forefinnes et stort bildemateriale her.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Laila. Tja det er jo det som er hodepinen min her. Har jo heller aldri sett en slik adresse. Nå var jo adresseboken her maskinskrevet, og det stod faktisk en stor og en liten b, og jeg regner jo med som sikkert at det er feil. 8b er jo ikke usannsynlig det. Jeg regner med at du er svært kjent i området. Han som bodde der var baker, men det var kanskje mange bakerier i området. Hva med nr 8 eller nabohus f.eks ?Ellers blir jo Oslo byarkiv mer og mer aktuell ja. Får nok ta meg en tur dit.Det er det jeg sier, det er nå stor kunnskap her på digitalarkivet da. Så tusen takk for all hjelp Laila (og det er ikke første gangen nei som du deler av all din kunnskap både med meg og andre). Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Jeg har et maleri av Knut Fabricius 1951, over Minneparken med St Hallvardskirkeruinen, sett fra vest. På bildet sees bygningene av daværende St Halvards gate 13, mener jeg - omtrent der den lille parken fra år 2000 nå befinner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du igjen får hjelp av Laila! Jeg skal lete gjennom bøkene mine og sende deg kopier om jeg finner noe interessant.Har også sett gjennom folketellingene for 1865/75 og 1900 på hva som står anført der på husnummer i Grønlandsleret. Dert er ført en del med a og b- nummer, men ingen (Bb) som du nevner.Legger inn et hus her fra 1900, Brann og politistasjon, Her var mange utleierom til ansatte,ser det ut til.LenkeHar lest din spennede leting etter Isberg som skulle ha bodd i området. ( Slektsforum) Hadde vært hyggelig om du får hjelp til å finne ut av dette.Flott med anvisning fra Tore om hvor St.Halvards gate 13 kunne ligget.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei Tore. Ja vi var rundt i St. Halvardsgate og tittet. Vi endte opp med at akkurat den parken kunne være stedet huset lå på. Mener du at huset har stått fram til 2000 ? Eller ble det revet før det ?Laila bl.a er vel den som for en tid tilbake hjalp meg med min kjempenøtt Julius Isberg, som jeg til slutt fant viet på Grønland. Han har altså bodd i St. Halvardsgate 13, er min oldefar. Det er så lite jeg vet om han fra før han som gift mann flyttet til Østfold. I 1879 bodde han på den adressen og var politikonstabel på grønland.Vet du tore om dette maleriet ditt er gjengitt i noe bok el.l slik at det hadde vært mulig for meg å kopiere bildet ? I allefall tusen takk for hjelpen. Det er jo så moro å kunne plassere hvor huset lå. Hilsen Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har lett i folketellingene for å finne St.Halvards gate 13, men her fant jeg ikke mye. Finner ikke nummeret i 1865, i 1875 er det nevnt både 12 og 14 men ikke 13. Legger en lenke til nr.14 her: LenkeHar lett i registeret i Næsheims bøker. Der er nevnt St. Halvards gate 2, 27, 28. D.E. F. 29, , 31, 57-59, 73, og St. Halvars plass 3. ( St. Halvards plass i Bind II,s. 26.) Dessverre har jeg ikke bind II.)Fra bind I . s. 80 står det litt om Løkkeanlegget i St.Halvardsgate. samt tegning av Nr. 27. Om du vil kan jeg scanne dette til deg.Lykke til med letingen!Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siden det stod noe på det siste nettstedet om at tidligere navn var St.Halvardstredet, legger jeg inn nr. 13 her fra 1865-tellingen: LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

St.Halvards Gade No.13 var den den tidligere St. Halvards Stræde No.15 mens St. Halvards Gade 13B var en del av det tidligere No.13. (Christiania Byes Matrikul 1892).I adresseboken for 1898 eksisterer ikke Grønlands Leret 8 (men det kan selvsagt være en trykkfeil på en persons adresse). Men det er nummer i Grønlands Leret som har Bb som adressepresisering. Hvem gjelder dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Uff, når tunga slår krøll på seg, og tastene skriver noe annet enn jeg tenker.Laila var en av flere som hjalp meg med den umulige Julius. Det var jo mange utrolige hjelpsomme sjeler der.Til Geir. Nå begynner jeg neten å tvile på egen leting, men vi var altså flere som leste at det stod Bb. I allefall den personen det gjeler er: August Hagen, bager, grønlandsleret Bb.Gunn. Har ikke fått studert linkene dine enda, men det skal jeg gjøre nå.Igjen, stor stor takk til dere alle. Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

August Hagen bodde i Grønlands Leret No. 12 Bb. Dette finner du i adresseboken på gateregisteret. Denne adresse står også på personen Hagen, Aug, Bager, Grønl.L. 12 Bb 2et.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen Geir. Har du sett det i den samme adr boken ? Har vi klart å overse 12 ? Men, 12Bb 2 etasje. Hva står b'ene for ? Regner jo med at det i allefall er for en oppgang i huset. Vet du om dette huset står der i dag ?Stor takk for at du løste opp dette for meg, det har vært gjenstand for litt diskusjon og usikkerhet. Et annet spørsmål, navnet Grønlandsleret, hva kommer det i fra ? Henspeliler det mot en leiregrunn ?Et spørsmål til dere som er litt kjent i St. Halvardsgate. Vi fant nr 1c og vi fant nr 23. I mellom der mangler det jo en del hus, men det er ikke så stort område. Var det småbybebygglese der ?Det er jo så mye som er moro å få vite. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

St.Halvards Gade 13 (og 13B) lå ikke mot St.Halvards Gd., men bak første husrekke om jeg ikke tar helt feil. (Mot Bispegt.) Men kontroller dette, jeg er ikke sikker. Rekker ikke mer nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Kan Bb bety bakbygning (=bakgård)?Ifølge karthenvisning på www.telefonkatalogen.no er St. Halvardsgt. 12 ikke-eksisterende i dag.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Ok, takk igjen Geir. Du har kastet lys over mye for meg. Her i Moss har vi enda en nydelig sommerdag. Ønsker deg og alle andre en flott dag i dag. Anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Rettelse (20): Det skal selvsagt være Grønlandsleiret. (Men St. Halvardsgate 12 ser forresten heller ikke til å finnes ;-))Hilsen Torgeir som ofte finner kartreferansene i ovennevnte katalog nyttige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Her er jeg igjen. Raskt: Bb betyr trolig inngang fra gården i oppgang B - dvs. at 12B hadde egen inngang fra gaten.St.Halvards Gate 12 eksisterte, den het tidligere 14 B i Oslo og deretter Galgebjergsgaden No.10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.