Gå til innhold
Arkivverket

[#41073] Diktaren Åsmund Olavson Vinje


Gjest Kjetil S Eidskard
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjetil S Eidskard

*********** For ei tid sia leita eg etter ein mann fødd i Vinje og flutt hitover til Gjøvdal, Åmli - denne mannen fann eg ikkje . Så istaden - kom eg på å ville sjå etter litt om diktaren Vinje - men du verden så lite å finne - stod han var frå ein fatig husmannsplass og litt til. Legg inn litt av det eg fann - noko må vel vere rektig ? Nå lurer eg på kor han er gravlagd og dato for død i 1870.********************************************* Etterkommere etter ÅSMUND TORJUSEN LOFTHUS Generasjon nr. 11. ÅSMUND TORJUSEN8 LOFTHUS (TORJUS OLSON7, Olav Torjusson Floten6 Hylland, TORJUS ÅSMUNDSON5 FJONE, Åsmund Eivindson4, EIVIND TOVSON3 TVEIT, TOV BJØRNSON2, Bjørn1) ble født 1715 i budde på Hustveit ei tid men for rundt, og døde 1795 i ein husmannsplass Byre. Han giftet seg med (1) TONE IVARSDTR 26 mar 1741. Hun ble født i Som enke g m Åsmund. Han giftet seg med (2) GUVOR TARALDSDTR 21 okt 1761 i Vinje, datter av TARALD STEFFANSON. Hun ble født 08 okt 1719 i dåpsdato i Vinje kyrkj-som enke gm Åsmund, og døde okt 1779 i (kilde: Tidskrift Telemar histl 1980 s24). Han giftet seg med (3) INGEBJØRG ASBJØRNSDTR 04 jan 1782 i 25.okt 1781 ??, datter av ASBJØRN BJØRNSON og JOHANNE GUTTORMSDTR. Hun ble født 1755, og døde 25 okt 1832 i Nedste Li Nesland - tunglynd -TRAGISK DØD.Notater for INGEBJØRG ASBJØRNSDTR: Så litt om ætti til Ingebjørg Asbjørnsdtr ( siste av 3 koner bestefar til diktaren hadde Ho var tenestegjente 27 år og dei blei nøydd til å gifte seg - han var 67, Vekte litt oppstyr. På sine gamle dagar blei ho som enke sturen og nedfor og hengde seg 25.okt 1832 på Nest Lid i Ligardane.) Eg siterar frå Rauland historielag årskrift 1998 side 54: Ein kan starte med Halvor Nedgarden og Sissel Asgautsdotter . Ein son deira var Asgaut Halvorson Nedgarden. Asgaut fekk ei dotter , Liv. som blei gift med Guttorm Salemonson , og dei fekk dottera Johanne Guttormsdtr , gift med Asbjørn Bjørnson. Dette blei foreldra til Ingebjørg Asbjørnsdotter , farmor av A. O. Vinje. Syskinbarnet til Liv, Olav Tarjeison , gift med Sigrid Olavsdtr Edland, hadde sonen Olav som blei gift med Torunn Olavsdotter Nedgarden. Eldste sonen deira var Olav 'Storegut', som blei fødd 1764 og vart borte 1791. Ingebjørg Asbjørnsdtotter og 'Storegut' blei såleis firmenningar. Barn av ÅSMUND LOFTHUS og TONE IVARSDTR er: i. TORJUS ÅSMUNDSON9 LOFTHUS, f. 1742, VÅ -faren budde i Vå 20år; d. 1742. ii. GRO ÅSMUNDSDTR LOFTHUS, f. 1745. Barn av ÅSMUND LOFTHUS og INGEBJØRG ASBJØRNSDTR er: iii. TORJUS ÅSMUNDSON9 PLASSEN, f. 12 mai 1782, LJOSTAD I MO -dåpsdato; d. 1807, døydde ung. 2. iv. OLAV ÅSMUNDSON PLASSEN, f. 21 mai 1786, LJOSTAD I MO,VINJE F 1768?; d. 1864. Generasjon nr. 22. OLAV ÅSMUNDSON9 PLASSEN (ÅSMUND TORJUSEN8 LOFTHUS, TORJUS OLSON7, Olav Torjusson Floten6 Hylland, TORJUS ÅSMUNDSON5 FJONE, Åsmund Eivindson4, EIVIND TOVSON3 TVEIT, TOV BJØRNSON2, Bjørn1) ble født 21 mai 1786 i LJOSTAD I MO,VINJE F 1768?, og døde 1864. Han giftet seg med (1) TORBJØRG GJERMUNDSDTR før 1814, datter av GJERMUND EVJA og MARGIT KJELINGTVEIT. Hun ble født 1787 i Gøytil bustad, og døde 1828 i døydde då diktaren var 10 år gml. Han giftet seg med (2) RAGNHILD HERJUSDTR KÅSA før 1832. Hun døde 1861. Barn av OLAV PLASSEN og TORBJØRG GJERMUNDSDTR er: i. MARGIT OLAVSDTR10 VINJE, f. 1814, VINJE. ii. ÅSMUND OLAVSON VINJE, f. 06 apr 1818, VINJE - døpt 14.april s å -Raulan histl. 1998 s56; d. 1870.Notater for ÅSMUND OLAVSON VINJE:Svar frå Statsarkivet Kongsberg 19.1.2006: fødd og døypt som innført . Fadrane var Jens & Astri Moen , Haldor Gjermundsen, Kari Eriksdtr og Ingebor Bjørnsdotter. med helsing Knut Skistad førstearkivar. Barn av OLAV PLASSEN og RAGNHILD KÅSA er: 3. iii. OLAV OLAVSON PLASSEN10 VINJE, f. 30 sep 1832, Vinje krkbk** (kilde Martin Ulvestad bind 2 s 989) til Amerika 1881. Generasjon nr. 33. OLAV OLAVSON PLASSEN10 VINJE (OLAV ÅSMUNDSON9 PLASSEN, ÅSMUND TORJUSEN8 LOFTHUS, TORJUS OLSON7, Olav Torjusson Floten6 Hylland, TORJUS ÅSMUNDSON5 FJONE, Åsmund Eivindson4, EIVIND TOVSON3 TVEIT, TOV BJØRNSON2, Bjørn1) ble født 30 sep 1832 i Vinje krkbk** (kilde Martin Ulvestad bind 2 s 989) til Amerika 1881.Notater for OLAV OLAVSON PLASSEN VINJE: Bøker lånt av Jens Magne Førland: Martin Ulvestad Nordmendene i Amerika bind 2 s 989:Vinje (død) Olav O (halvbroder til Digteren Åsmund Vinje.) udv fra Vinje Pr Telemarken 1881 til St Olav Ottertail Co Minn, hvor han var handelsmand og Postmester i flere aar, senere gaardbr. Sønnen Syver Vinje, blev Læge i 1902 og priktiserede i Hennning Minn til 1912, siden i Grand Forks N Dakota. *** Barn av OLAV OLAVSON PLASSEN VINJE er: i. SYVER OLAVSON11 VINJE, f. ** (blei læge 1902 se Notes faren); d. (sjå krkb dåp under foto album). ************************************ ************************************ Det har fort for å 'usse seg' nå ein legg dette inn her - dersom du vil ha greiare utskrift kan du maile meg på *****eidskard@frisurf.no *** mvh kjetil sigvart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Han døydde uppe på Gran på Hadeland, hjå presten Bang, den 30 juli 1870.Sitert fra 'Aasmund Olavsson Vinje i utval', Nasjonalforlaget A/S Oslo 1930.Han ble 20. juni 1869 gift med Rosa Constance Sophie Enevoldsen som døde i mai 1870. Hadde en sønn med henne, Olav. Om han døde eller levde opp, står det ingenting om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Wikipedia - Lenke har en fin oversikt om Vinje. Men heller ikke her står det noe om barnet. Mener å huske at at det også døde. Hvis noen vet noe mer om dette, er det fint.Fra Wikipedia: 20. juni 1869 giftet han seg med Rosa Constance Sophie Kjeldseth (f. 28. oktober 1836), søster av redaktør G. O. Kjeldseth, som hadde latt seg skille fra lensmann i Rendalen A. T. Enevoldsen. Det var derfor vanskelig å finne noen prest som ville vie dem, inntil sogneprest i Vestre Aker, A. W. Fangen sa seg villig. Om sommeren samme år gjorde Vinje sin siste fottur i Jotunheimen sammen med Sars. I november og desember holdt han syv foredrag i Bergen over estetiske og historisk-filosofiske emner, og i de første månedene av 1870 holdt han foredrag i Tønsberg og Larvik. 19. mars opptrådte han for siste gang i en større forsamling, da han talte for Bjørnsons gjenvalg som formann i Studentersamfundet, men i løpet av møtet ble han kastet ut av motstanderne.12. april 1870 døde hans kone, etter å ha født en sønn. Dette tapet gjorde Vinje syk, og for et par måneder måtte han bo hos sin halvbror ved Kongsvinger. Kort etter at han hadde vendt tilbake, ble han innlagt på Rikshospitalet, men 26. juli reiste han fra Kristiania og tok opphold hos vennen pastor A. Chr. Bang på gården Sjo i Gran på Hadeland. Om morgenen 30. juli ble han funnet død; det viste seg at han hadde hatt en kreftsvulst i underlivet. Han er gravlagt ved Søsterkirkene på Gran.IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er forresten den samme dåpen scannet fra originalkilden (nr. 52): Lenke.Vi ser at det har foregått en 'Nøddåb' forut for stadfestelsen i kirken. Om det skyldes at det var tvil om sønnen skulle overleve, eller om det skyldes moras død i forbindelse med fødselen går vel ikke klart fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arild Kompelien

Sønnen Olav ble værende hos Åsmunds bror Olaf på garden Kabberud (mora død 5 dager etter fødselen) til han ble 7 år gammel. Hans helse var dårlig den første tida, men ble pleid av Olafs kone Thea og Åsmunds søster Margit.Sju år gammel kom han til sin onkel Eugen Kjeldseth som var redaktør av Tromsø Stiftstidende. Etter konfirmasjonen fikk han der opplæring som trykker og arbeidet seinere som typograf i Bergen, England og i Hamburg. Ble sjuk 1906, kom tilbake til Norge og døde etter mange års sjukdom i 1932. (Kilde: Tidsskriftet Solør-Odal 4/2000, artikkel av Thor Martinsen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Kommentar til (6)I feltet 'Om og af hvem hjemmedøbt' står: 'hj.døbt den 9de Apr. af Stiftsprovst Essendrop'.I siste feltet står det: 'Daabsbekræftelsen foregik i Vor Frelsers Kirke med Samtykke af Vestre Akers Spr.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

Det at eg ikkje fann fram til Gunnar Olson som kom til Gjøvdal i Aust Agder antageleg frå Vinje - gjorde ingenting for meg. Derimot alt her om vår kanskje aller største diktar Åsmund Olavson (han som 'brøytte veg for mange av dei store')var for meg veldig ineressant . Takk for alle innspel *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

Det at eg ikkje fann fram til Gunnar Olson som kom til Gjøvdal i Aust Agder antageleg frå Vinje - gjorde ingenting for meg. Derimot alt her om vår kanskje aller største diktar Åsmund Olavson (han som 'brøytte veg for mange av dei store') var for meg veldig ineressant . Takk for alle innspel *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

min venn Egil J Tveit har funne meir info om diktarens halvbror Olav: Etterkommere etter Olav Olavson Vinje f: 30 sep 1832 i Vinje ** (Kilde Martin Ulvestad Bind 2 S 989) Til Amerika 1881 d: 19 nov 1911 i Ottertail Co i Minnesota .. gift m Marthea Syversdtr Brenn f: 1844 i ** kilde: Egil J Tveit -(kona og borna) g: i Amerika d: 1909 *** ELLEVE BORN: . 2 Syver Olavson Vinje f: i ** (Blei Læge 1902 ). . 2 Olav Olavson Vinje . 2 Martha Olsdtr Vinje . 2 Ragnhild Olsdtr Vinje . 2 Osmund Olavson Vinje . 2 Signe Olavsdtr Vinje . 2 Eivind Olavsdon Vinje . 2 Dagne Olavsdtr Vinje . 2 Arne Olavson Vinje . 2 Svein Olavson Vinje . 2 Helga Olavsdtr Vinje *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.