Gå til innhold
Arkivverket

[#41075] Halvor Andersen, født i Stange 1815?


Gjest Egil H Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil H Thomassen

Ved ansettelse i postverket oppga Halvor Andersen at han var født i Stange 9.11.1815 som sønn av gårdbruker Anders Halvorsen og Eli Engebretsdatter.Faren er sannsynligvis Anders Halvorsen Nedreberg, døpt på Elverum 17.2.1788. Moren, Eli Engebretsdatter har jeg ikke data på.Kirkeboka for Stange har ikke noe innføring om Halvor Andersen. Hvor kan han ha vært døpt, og hvor drev faren gård?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Er det denne karen som du mener er Halvors far da? LenkeSkal kikke litt i Stangebøkene mine for å se om jeg kan finne noen opplysninger der.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Gunn,Det er de riktige personene, og så langt som jeg har kommet i letingen. Det hadde vært fint om du fant en gårdbruker Anders Halvorsen i Stangebøkene.Mvh, Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, her fant jeg opplysninger om Anders Halvorsen og Eli med sønn Halvor f. Stange.Bind II,s. 466 under Alm Nordre. Anders Halvorsen ( eier fra 1812 ) g. 8/5 1815 m Eli Engebretsdatter fra Ø. Alm , dpt 25/1 1795 .Barn: 1. Halvor f. 9/10 1815, 2.Even f. 30/9 1817, (Begge på Lillehammer i 1844.) 3. Inger Marie f. 14/9 1819Her står det noe som vel ikke stemmer med opplysninger fra 1865 om at Anders Halvorsen bor hos sønnen?I bygdeboka står det at Eli Engebretsdatter g. 2 g. 6/7 1832. m. sersjant Simen Jensen , Refdalseie. f. 1793. Hun har også en sønn , Engebret hvis far er Ole Evensen , Refdalsven.Eli Engebretsdater står det om under Østre Alm. Hun er datter av Engebret Jonsen, korporal f. 1751, d. 1821 g. 1786 m. Anne Olsdatter Såstad . f. 1765. Disse er nevnt med barn her s. 462. Datter Eli barn nr. 4 f. 1795.Med forbehold om rett avskrift fra mine Stange- bøker, av( M. Veflingstad)Her står nevnt litt om skifter og hvem barna var gift med.Si fra om du trenger flere oppslag. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her her du da Eli Engebretsdatter på Alm i 1801 hos foreldre. LenkeHåper noen kan sjekke disse opplysningene i kirkebøker. Lurer litt på det med Anders Halvorsens dødsår? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Takk for nyttig informasjon Gunn. Det kan være feil i bygdeboka når det gjelder Eli Engebretsdatters 2 ekteskap. Anders Halvorsen var på Lillehammer ved FT 1865, og er da oppført som enkemann. Sier bygdeboka noe om hvor lenge Anders Halvorsen eide Alm Nordre?Det eneste jeg i farten kan tenke meg er at det i bygdeboka er kommet inn en forveksling med ei anna Eli Engebretsdatter. Ei med samme navn ble født som husmannsdatter på S.Huseby i 1888.Det er vel bare dødsfalldato for Eli på Alm Nordre i kirkeboka som kan verifisere denne teorien. Hvis ikke skiftene gir opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er tydligvis noe som er feil i bygdeboka. ( eller folketellinga?) Ser nå igjen på s. 462 under Nedre Alm. Der står barn av Engebret Jonsen og Anna Olsdatter nevnt.1. Ales f. 1788, dpt 21/9 , 2.Jon dpt 9/1 1791, neste eier. 3. Jens f. 1793, I 1821 i Kristiania. 4. Eli dpt 25/1 1795, g. 8/5 1815 med Anders Halvorsen . N. Alm. Barn: a. Halvor , b. Even, I Finnmark, C Inger marie f. 1826.Så står det 6/7 1832 g. 2 g. med Simen Jensen Refsdalsveen. f. 1793, En datter Marte Severine f. 1829.Så står oppført 5. barn Marte ( søster av Eli ) dpt 22/1 1797 , død 18/2 1849. 6. Oliv dpt 1799, død 19/7 på Hestnes N. g.m. Ole Kristiansen, ( Snekkersveen) 7. Nils dpt. 18/101801 , i 1821 Jeger ved det ridende Jegerkorps i Kristiania, i 1849 i Nordland. I 1851 i Skjære ved Tromsø. 8. Anne. dpt 18/12 1803, g.m. Anders Larsen Grøtholm ( Råvangen)Skifte etter Ingebret Jonsen 21/9 1821.På s. 466 står det samme opplysninger om ekteskapet mellom Anders og Eli og hennes 2 ekteskap med Simen Jensen, Refsalsveen. 1832.Samt datter Marte Severine.Den 13 /4 1844 er det skifte etter ELI ENGEBRETSDATTER i Vasåssveen . Hun har også en sønn Engebret , hvis far er Ole Evensen.Finner ikke nevnt når Anders Halvorsen døde og heller ikke skiftet etter han.Da må det bli en oppklaring på dette ved hjelp av kirkebøker, er jeg redd. Når døde Anders Halvorsen, og er det samme Eli Engebretsdatter som er enke og gifter seg med Simen Jensen, sersjant, i 6 jul 1832.??Siste barn i 1. ekteskap er nevnt f. 1819, så om dette er rett skulle Anders være død et sted mellom 1819 og 1832 . Håper noen kan oppklare dette for deg.Igjen med forbehold om rett avskrift. Det ble mye å holde styr på her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

'4. Eli dpt 25/1 1795, g. 8/5 1815 med Anders Halvorsen . N. Alm. Barn: a. Halvor , b. Even, I Finnmark, C Inger marie f. 1826.'Sistnevnte ©, Inger Marie født 1826 er jo datter av Eli og Anders Halvorsen. Så da kan vel det eventuelle dødsfallet til Anders snevres inn til 1826-32.Men det kan jo ikke være feil i folketellingen? De kan vel ikke ha skrevet opp en person der som har vært død i over 30 år? Kan Eli og Anders ha blitt skilt? Eller er det to Eli?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott med din hjelp til kirkebokoppslag, Kenneth! Jeg ser at det står noen fler opplysninger om eierforholdet til Alm Nordre. s. 464 i bygdeboka:Fra 1812 er Anders Halvorsen eier. Han gir føderåd til forrige eier OLe larsen og kone. 4/9 1821 pantsetter Anders Halvorsen gården for 600 spd. til Lars Skillingstad. Ved skjøte 16/4 1825 selger Anders Halvorsen til Jens Svendsen , Hammerstad for 500 spd. Og Jens pantsetter gården til Mikkel Olsen Hammerstad for 2000 spd. I 1847 har Mikkel Olsen overtatt og gir føderåd til Jens Svendsen og kona Guri Olsdatter Ø. Hemstad.Gården har altså et nokså turbulent eierforhold . Hvor Anders flyttet etter 1825 står det ikke noe om.( Muligens dør han nærmeste år etter. ) Det står ingen til om skilsmisse heller. Så da blir det vel å lete etter dødsfall i Kirkebøker. Har heller ikke funnet Anders og sønnene utflyttet til Lillehammer, men håper at lokale krefter kan hjelpe til å oppklare mysteriet med når døde Anders Halvorsen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Dette begynner å bli et interessant mysterium. Det kan være feil i bygdeboka, forveksling av Eli'er eller skilsmisse. Men hvis det var den Eli som var g.m. Anders Halvorsen som fikk en unge utenfor ekteskap med Ole Evensen, så kan det ha vært grunn nok. Men en skilsmisse var så uvanlig i de dager at det burde være nevnt i bygdeboka.Står det noe i bygdeboka om når Anders Halvorsen solgte Alm Nordre og hvor det ble av ham? Hvis FT 1865 er korrekt, så vil dødsfall og skifte etter Anders Halvorsen være på Lillehammer og data finnes ved SA på Hamar. Så jeg må nok en tur til Hamar.Mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har ikke funnet noe om hvor det ble av Anders og familien etter at Anders Halvorsen solgte gården i 1825.Lurer på om dette ikke er den Simen Jensen f. 1793, nevnt som 2. ektemann til Eli , her hos foreldre i 1801? LenkeSkal se om jeg finner noe om han i bygdebøkene. Litt av et mysterie i alle fall. Det skulle vel være mulig å finne vielsen 6/7 1832 mellom Eli og Simen. Her er jo dato skrevet i bygdeboka. Ekteskapet er nevnt to steder, så det er litt merkelig om det er feil her?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, skulle tro det var tankeoverføring! Jeg har prøvd å finne flere opplysninger om Simen Jensen som bor på Søndre Huseby i 1801, men i bygdebøkene er dessverre ikke husmmennens familieforhod tatt med.Skal se om jeg kan finne ekteskapet til Simen Jensen i digitale kilder, om det finnes.Lykke til med et Hamarbesøk.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg Even Andersen som utflytter: LenkeHar ikke hittil funnet Halvor i samme kilde, heller ikke faren Anders. Fortsetter leting.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en Halvor Andersen som kombinert Postmester og bakemester i Lillhammer. Riktignok er fødselsår nevnt 1814, men det kan jo være en feil? Lenke Her står fra 1837. Muligens innflyttet på den tiden?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Gunn: Hvis du ser på FT 1801 for S.Huseby (innlegg 13) hvor du har funnet Simen Jensen, vil du lenger ned på listen se ei Eli Engebretsdatter. Det kan være denne Eli som har skapt problemene?Jeg har fortsatt tro på at FT 1865 for Lillehammer er korrekt, og at Anders Halvorsen var i live da. Han er ikke med på FT 1875, og må derfor være død mellom 1865 og 1875.I kirkebøkene for Stange har jeg på SA Hamar ikke funnet dåpen til Halvor, heller ikke giftemålet mellom Anders og Eli. Men kirkebøkene er ført for dette tidsrommet. Det var foranledningen til denne debatten, og jeg har mottatt mye bra informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, jeg lurte faktisk på det samme da jeg så denne Eli , Kan jo være i passe alder til å være den som ble gift med Simen senere.Det finnes da i alle fall flere Elier i passe alder, så det kan være her det har blitt en forveksling. Håper kirkebøker kan gi deg svaret.Si fra om du ønsker flere oppslag.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.