Gå til innhold
Arkivverket

[#41077] Storaunet i Skogn N. Trøndelag - Andreas Monsen født rundt 1778.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

I FT 1801 under Storaunet finner jeg Andreas som sønn av Mons Johnsen og Kari Halvorsdatter.Finner også familien i FS.Skulle gjerne vite om det står noe i bygdeboken om hvem Andreas Monsen giftet seg med, og eventuelt om han hadde en sønn Ole født rundt 1827.Leter etter opphavet til Ole Andreassen gift i Tjøtta i Nordland 8 nov 1863 med Inger Dorthea Pedersdatter. I kib står det at Ole var fra Skogn og at faren er Andreas Monsen fra Skogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

En Andreas Magensen/Monsen & Gunille Ellevsdr står reg med disse barna på FS/VRI: De har bl.a. en Ole født i 1823.Andreasdatter, birth: 17 Jan 1817, Skogn, Nord-Trøndelag, death: 17 Jan 1817Parents: Andreas Magensen & Gunille Ellevsdr [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/VR/individual_record.asp?recid=29288263&lds=4&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeEllef, birth: 27 Dec 1817, christening: 18 Jan 1818, Skogn, Nord-TrøndelagParents: Andreas Magensen & Gunnille Ellefsdr LenkeKaren Martha, birth: 16 Sep 1820, christening: 12 Nov 1820, Skogn, Nord-TrøndelagParents: Andreas Monsen & Gunille Ellefsdr LenkeOle, birth: 16 Jul 1823, christening: 21 Sep 1823, Skogn, Nord-TrøndelagParents: Andreas Maagensen & Gunnille Ellevsdr LenkePeder Olaus, birth: 16 Jul 1826, christening: 10 Sep 1826, Skogn, Nord-TrøndelagParents: Andreas Monsen & Gunnild Ellefsdr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I folketellingen for 1875 står at han er født i 1827, så det vel riktig person.I Skogns historie II II under Storaunet, står det ikke stort om Kari Halvorsdtr (som var Mons si 2. kone - gift 28. okt 1773). Om Mons står heller ikke stort, men han fikk bøkselbrev på Storaunet 22. aug 1759. Mons Joensen var før dette dragon og bodde på Voll. Han giftet seg 6. juni med Berthe Larsdtr fra Nordre Voll. Skifte etter henne i 1773. Med henne fire barn: Jon 12, Niels 8, Marithe 11 og Berithe 3,5 (i 1773).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

..sorry - 38 år i 1865, dvs født ca 1827 (og gift med den samme både i 1865 og 1875 Inger Pedersdtr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Her er ekteskapet:Ole Andreassen Birth: 1827 Levanger, Nord Trondelag, Norway Death: 28 NOV 1900 Vaag,Vevelstad, Tjotta, Nordland, NorwayInger Dorthea Falch Pedersdatter Birth: 29 OCT 1836 Vaag,Vevelstad, Tjotta, Nordland, Norway Christening: 01 JAN 1837 Alstahaug, Nordland, Norway Death: After 1916 Vaag,Vevelstad, Tjotta, Nordland, NorwayMarriage: 08 NOV 1863 Vaag,Vevelstad, Tjotta, Nordland, Norway LenkeJan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Men hvem er Inger Dorthea Falch Pedersdatter datter av? Mi tippoldemor (blir det vel) het Dorthea Falch og var født i Velfjorden - vel ei mil sør for Vaag.(Jan Peter - kjenner du Per Olav W - en god klassekamerat fra folkeskolen i Skogn?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Til Arnstein - ref innlegg nr. 40815 i Debatt når det gjelder Inger D. Falch Pedersdatter.Hvis du har Skogns historie for hånden, ville jeg sette pris på om du kunne se om det står noe om hvem Gunnilde Ellevsdatter under Svendsgaard (FT 1801) var gift med?Tusen takk. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har Slekten FALCH 1 + 2 av Åsvang, og har nå funnet linja til Inger Dorthea Falch Pedersdtr tilbake til fogden Petter Jacobsen Falch.Jeg har bl.a. Skogns historie II II, men den slutter rundt 1801, og der står (under Sveingard) bare at Gunnild var 15 år i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Jeg har kun kommet tilbake til Ingers mor Rebekka født i 1798, og har funnet hennes foreldre i FT 1801 - Lars Pedersen og Doreth Falch Pedersdatter. Jeg regner med at det er hennes slekt som går tilbake til fogden du nevner. Falch-navnet går så ofte igjen i kib for området. Står det tilfeldigvis fødsels- og vigselsår for Lars Pedersen og Doreth i Åsvangs bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Åsvang skriver: 'Dorthea Petersdatter Falch, født i Bærøy 1762, datter av Peter Pedersen Falch, Bærøy, døde på Waag i Vevelstad 4/1 1834. Hun ble gift i Tjøtta kirke 26/12 1790 med Lars Pedersen, født på Waag i 1771, og døde samme sted 26/11 1826. Lars var av en gammel slekt og tilhørte mellomklassen hva økonomi angikk. I 1797 var han ikke snauere enn at han kjøpte gården til odel og eie....(klipp)I deres ekteskap hadde de visstnok 5 barn. Av disse døde 2 gutter som spede. Begge var døpt Peter. Hans 3 døtre arvet gården og medeln. To av disse ble gift og bodde på Waag, mens den tredje ble gift på gården Vistnes.Barn:1. Kiersten Lucia Larsdatter, født 1793, død 1828. Hennes etterslekt ble særs tallrik. Gift på Waag.2. Inger Falch Larsdatter, født 1797, død 1848. Hun ble gift på Vistnes og etterlot en liten slekt.3. Rebekka Falch Larsdatter, født 1798, død 1873. Gift på Waag.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jan Peter: Jeg går ut fra at du har sett det gamle bildet av Wiborg-familien i den forholdsvis nye Skogn Historie X - Midt-Skogn 1, side 362?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Åsvang skriver bl.a. når det gjelder Peter Pedersen Falch 1721-1795 og Lucia Henriksdatter Smith 1716-1788: 'Slekten i Bærøy ble stor. En del vandret ut til Lofoten og Troms, en gren kom til Waag, Vevelstad og forgrenet seg mangfoldig. Både på Waag og Hestun finnes nå slekten nærmest inngiftet på alle gårdene. En annen forgreining av slekta fra Waag finnes på Torvhaugen i Vevelstad. Skuespilleren Alfred Maurstad stammer fra denne forgreningen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk til deg for all din hjelp. Står det tilfeldigvis hvilken Smith-slekt Lucia var av? Jeg har en linje med Schmidt-slekt fra Trøndelagsområdet og nord Norge som går tilbake til Schlezvig-Holstein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Åsvang sier ingen ting om hennes opphav, men Per Nermo har henne på sin side som datter av Henrik Smith og Dorthe Hansdtr Gluckner Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg vil også anbefale å lese boken 'Vær hilset mine bærn' av Øystein Røtvoll Angell. Det er en slektsbok om Petter Dass sine aner og etterkommere(det siste i 7 generasjoner). Da jeg svarte i 2002 hadde jeg kun forsket om slekten Falch for andre, men har i ettertid fått Peters bror Adrian som holdt til på Neppelberg i Nesna som ane.Jeg vil også anbefale artikkelen 'Falcher i flere farvann' fra Norsk Slektshistorisk Tidsskrift hefte 3 for 2002. Det er også en del å finne på Frode Holthes interaktive hjemmeside. I NST 1952 står det en god del om en søster av våre aner Adrian og Peter født ca 1591. Denne søsteren het Inger Jacobsdatter, og sammen med ektemann nr.2 opprettet hun et legat for de fattige i Hedrum sogn. Det står mye om både henne og hennes 2 ektemenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.