Gå til innhold
Arkivverket

[#41083] Kr.Stein-org. - de som dro over til England


Gjest Liv R. Dahle Kokes
 Del

Recommended Posts

Gjest Liv R. Dahle Kokes

Er det noen som kan hjelpe med opplysninger? Min farfar dro over med 'Jan' til Lerwick i okt.-41, men hvor gikk ferden videre?Skotland? England? Finnes det søkbare sider på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Da Kristian Stein ble arrestert og organisasjonen som bar hans navn ble sprengt, ble min far etterlyst av Gestapo i likhet med mange andre. Han unnslapp så vidt, og kom seg ut av Bergen sammen med tre av de beste vennene sine. Akkurat som din farfar ble han fraktet fra en øyene utenfor Bergen til Shetland med fiskeskøyta 'Jan' etter en spennende overfart med motorstopp underveis. Du finner litt info om denne overfarten her: LenkeFor de fleste gikk nok ferden videre til Skottland, og derfra skiltes 'passasjerenes' veier. Min far gikk først rekruttskole i Skottland og havnet til slutt i London. En av vennene hans døde seinere i England, Det samme gjorde fetteren hans, som han møtte i et mørkt skur like før overfarten. En annen av vennene hans ble sendt videre til 'Little Norway' og endte opp som flyver. Etter krigen ble han flykaptein i SAS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv R. Dahle Kokes

Tusen takk begge to! Vedr. innlegg 2: min farfar og din far var altså 'reisekamerater'! Vel og bra håpet jeg på at noen hadde lenker o.l, men dette var over all forventning :) Ang. rekruttskoler o.l, vet du navnet på de, ev. stedsnavn det vil være aktuelt å søke på? Som du ser har vi forsvinnende lite info etter ank. Lerwick.LRDK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Røthe

Jeg tror rekruttskolen kan ha vært i Dornoch, et lite sted langt nord i Skottland. Han har iallfall nevnt at han har vært stasjonert der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.