Gå til innhold
Arkivverket

[#41085] Holmedal - S&F - aktuelle bygdebøker og kirkebøker, 1760 til 1800.


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Jeg leter etter en person som i følge militærruller for Troms, begynnelsen av 1800-tallet, sier at han er født i Holmedal (og Bergen som kanskje kan oppfattes som Bergen stift).Har allerede gått gjennom bygdebøker for Fjaler og Vik uten entydig resultat. Fant noen navn på gården Nissestad/Nistad som gjorde at jeg måtte undersøke dette nærmere, men det ser ut til å være uinteressant.Hvor kan jeg fortsette søket - hvilke bygdebøker og kirkebøker kan være aktuelle?Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Under 'nyttige lenker' nedst på sida finn du ei oversikt over kyrkjebøker på mikrofilm hos riksarkivet. Når dei gjeld Fjaler (tidlegare Ytre Holmedal), så byrjar kyrkjebøkene i 1755, same året som prestegjeldet Holmedal vart delt. Elles finst det også Holmedal i Kvinnherad i Hordaland.Det hadde vore litt moro å få vite litt meir om denne personen. Kva heitte han, og kor tid var han fødd? Er det nemnt noko gardsnamn? osv.mvh. Torbjørn Igelkjøn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Torbjørn og takk for gode råd. Jeg har sett gjennom kirkebøker slik som de ligger her på nettet.Jeg tenkte at det kunne være nyttige med lokalkunnskap i dette området av Sogn og Fjordane og den har jeg ikke. Jeg synes det er lettere å lete i bygdebøker enn i kirkebøker og derfor ville jeg begynne der med mitt til nå uløste problem - personen som jeg nesten ikke tør nevne ved navn for jeg har temaer om han fra før og jeg er redd at det skal oppfattes som mas.Elling Hansen Høyer blir han omtalt som da han gifter seg første gang i Ibestad. Se tema 16907 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=16907&sok=Inger+Eide&startnr=&antall=&spraak=&nr=55&antinnlegg=14#anker>LenkeJeg har kontaktet Statsarkivet i Tromsø og fått følgende opplysninger fra militærrullene:Militære ruller Troms etter 1800Vi finner kun en person med navnet Elling Hansen i militær rulle for Astafjord tinglag 1804. Han er innerst på gården Marskar – matrikkelnr. 89 (nå gnr. 71 i Skånland kommune). Det heter at han har faaet Jens Rasmussens Brug. Han er 28 år og som fødested er oppført Bergen.I rulle for 1811 finner vi gårdmann Elling Hansen på Opdal – matrikkelnr. 87 (nå gnr. 69 i Skånland). Han er 35 år, med fødested Bergen, han er gift og har to barn. Sønnen Michel Ellingsen er også oppført i rullen – 4 år og født på Marskar. Det heter om Elling Hansen at han er tjenestedyktig, men at han ikke er sjøvant.I 1801-rullen finner vi Elling Hansen som en av fire drenger hos prost Kildahl på Ibbestad. Han er 23 år og som fødested står: Holmedahls Præstegiæld i Bergens Stift. Det heter at han er vel Voxen.Familienavn Høyer er ikke nevnt i noen av de tre rullene.På bakgrunn av disse opplysningene har jeg søkt på ”Døypte i delar av Sogn og Fjordane innanfor perioden 1669-1895” og fant et ektepar Hans og Siri/Sigrid med en sønn Elling - født/døpt 1778 - på gården Nissestad/Nistad:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg trenger noe hjelp når det gjelder lokale forhold - oppsummerer først: Elling H. H. skal være født omkring 1778 i Holmedal prestegjeld og da må en ta ta utgangspunkt i dette. Ser at alderen divergerer med noen år i militærrullene.At han også skal være født i Bergen, kan man tolke som datidens Bergens stift.Jeg har lånt:Fagerheim, Ragnvald og Magne. Fjaler: Gards- og ættesoge. Fjaler: Fjaler Sogelag, 1976. Bd. I - Holmedal sokn.Denne har jeg skummet gjennom uten å finne noe, bør kanskje gå gjennom den på nytt. Jeg har utgaven fra 1994 til hjemlån.Når det gjelder kirkebok for området, er jeg mer usikker. Har funnet: 'Fjaler Kirkesokn Dale, Holmedal og Guddal.Holmedal prestegjeld ble i 1755 delt i Indre Holmedal (Gaular) og Ytre Holmedal (Fjaler fra 1912)'.Videre: 'Ministerialbøker ('MINI') A 1 1755-1778 06 Hele prestegjeldet 2-219 Ført kronologisk 1755-1778 (i rubrikker 1761-1768) Paginert frem til pag. 76, deretter foliert 77-219. A 2 1779-1798 09 Hele prestegjeldet 1-190 Ført kronologisk 1779-1798.”Her ser det ut til at det holder å lete i en samlet ministerialbok – eller?Dette skulle jeg gjerne ha hatt bekreftet av noen som er lokalkjent, føler meg nesten som ”lost in space” i området. Holmedal i Kvinnherad oppfatter jeg som gårder og ikke som prestegjeld. Likefullt ligger vel disse i Bergen stift. Ved søk på nettet finner jeg også omtale av en tidligere Holmedal kirke i Hordaland:Middelalderkirke, nevnt 1360. Denne kirken lå på Holmedal og var en stavkirke som stod frem til 1814. Større reparasjoner foretatt både på 1600 og 1700 tallet. Kirken kom i privat eie i 1724 da den ble kjøpt av Henrik H. Formann, Lyseklostergodsets forvalter.Dette skulle kanskje tilsi at det ikke var noen kirke i den perioden jeg er interessert i – for ”I 1814 ble det bygget ny kirke av daværende eier Haktor Amundsen Tveit. Denne kirken ble bygget på samme sted som den gamle. I 1866 ble den solgt til sognet for 325 daler”.Setter stor pris på innspill.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Igelkjøn

Holmedal i Kvinnherad ser ut til å vere eit kyrkjesokn. I Sogn og Fjordane hadde ein frå 1755 prestegjelda Ytre og Indre Holmedal (seinare hhv Fjaler og Gaular). Det er også utgitt bygdebøker for Gaular. Elling kan kanskje like snart vere fødd der.Dei to ministerialbøkene du nemner ser ut til å dekke heile Ytre Holmedal.Eg kjenner ikkje til Høyer-namnet frå Fjaler. Dette ser ut til å vere ei nøtt.mvh. Torbjørn Igelkjøn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk for innspel.Når det gjeld Holmedal i Kvinnherad, ser eg at det finst ei bygdebok for Skånevik som dekkjer gardane Holmestad:Anders Haugland: Skånevikssoga I - Gardar og ætter i Holmedal, utgjeven i 1981.Noko verre blir det å finna prestgjeldet med kyrkjebøker som desse gardane tilhøyrer i 1770 åra. Om ikkje anna går det an å ta kontakt med kommunen eller prestekontoret for å få dei rette opplysningane.Bygebok for Gaular skal eg og låne. Eg innser at eg må leite i kyrkjebøker og bygdebøker for Holmedal i S&F og Holmedal i Hordaland.Det hadde vore morro om eg fann Elling i ei av desse kjeldene, jamvel om eg ikkje er heilt overtydd om at dette kjem til å lukkast.Venleg helsing IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Mulig du kjenner til denne referansen, nose.dk har flg kilde: Tore Meyer: Astafjord Bygdebok 1992-:Elling Hansen HøyerFødt 1778Død 1848Innflytter fra Bergen.[Gift 1° 1803 med Elen Kirstina Nilsdatter (1776 - 1814); Gift 2° 1824 med Anne Sofia Sørensdatter (1790 - 1871)].[Datter: Ingeborg Kirstina Ellingsdatter Høyer Født 1832, Kjeiprød, Lavangen. Død 1904.]Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Ja, jeg kjenner til alt dette og også hans barn i to ekteskap og deres etterkommere. Men Ellings opphav har det vært helt umulig å finne ut av. Jeg skal gå gjennom kirkebøker og bygdebøker som nevnt i innlegg 6 når sommervarmen gir seg noe og ferien er over.Utdrag fra et brev som har stått i 'Lavangsminne 3' og som viser at Elling kom fra Bergenstraktene noe som også de ferske opplysningene fra militærrullene bekrefter:I den tid bodde paa Kjeiprødplads eller Gammelheimet, som det også kaldtes, bergenseren Elling med sin hustru Anne Sofia paa Kraakerøs. Jørgen Normann blev gift med datteren paa Kjeiprødplads, Ingeborg Ellingsdtr'.Man må bare ikke gi opp før alt er undersøkt.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvilken kilde er det som skriver Holmedal prestegjeld? Kan det være en feiltolkning? Som du er klar over er der også Holmedal Sokn i tidl Skånevik, nå Kvinnherad, samt på Askøy og Holmedalsgården i Bergen.En annen ting: Kan Høyer-navnet være etter en fadder? I Bergen var der flere borgere med slektsnavnet Høyer, men ingen Hans. Jeg har funnet en Hans Ellingsen som fikk flere barn på 1780-tallet, men ingen Elling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk for interesse, Arnfrid.I innlegg 3 har jeg kopiert det svaret jeg fikk fra Statsarkivet i Tromsø, Militære ruller etter 1800 - 'I 1801-rullen finner vi Elling Hansen som en av fire drenger hos prost Kildahl på Ibbestad. Han er 23 år og som fødested står: Holmedahls Præstegiæld i Bergens Stift. Det heter at han er vel Voxen'.Dette mente jeg kunne være et utgangspunkt for søk i Bergensområdet. Jeg er jo totalt ukjent med stedsnavn og historiske forhold i dette området av landet. Det er ikke nok å lese kart - derfor opprettet jeg dette temaet i håp om innspill fra noen som er lokalkjente i området.Det finnes for øvrig en Hans Høyer i Bergen - tema 20254 på arkivforum - Lenke men her kom jeg ikke lenger.Det kan jo hende at Høyernavnet villeder mer enn det rettleder den som søker og dette har jeg i mente. Derfor er alle Hans med en sønn Elling født omkring 1778 i Bergensområdet interessante.Holmedal/Askøy er ny opplysning som jeg får se nærmere på, likeledes Holmedalsgården i Bergen.Alle innfallsvinkler tas i mot med stor interesse og takk.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.