Gå til innhold
Arkivverket

[#41090] Marie Nøttveit født 27. juni 1879. Hordaland?


Gjest Dag Fjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Fjær

Marie Nøttveit født 27. juni ? 1879. Jeg søker etter er opphavet.Marie ble gift med Jakob Edvardsen Nakling (16.08.1879 – 15.08.1931). Begge ble utdannet til lærere (FT 1900 ’Elverums seminar’ Lenke )Jakob ble senere lærer ved Stabekk skole i Bærum. Paret bosatte seg der, fikk 6 barn og har flere etterkommere.I følge FT 1900 er hun født i ’Horsanger SB’. Ved FT 1900 er det bare Marie som benytter etternavnet Nøttveit. Jeg har søkt etter mulige forbindelser i FT 1900 for Horsanger i Hordaland uten å finne noen opplagte kandidater. Ved søking etter garder med navn ’Nøttveit’, finner jeg 9 stykker i Manger, Hordaland, fremdeles uten å kunne plassere Marie.Jeg har dessverre ikke dødsdato for Marie. Jeg kjenner heller ikke til patrynom. Av ukjent årsak er hun i min database oppført som født/fra Voss?! (sikker henta fra internett en gang i verden…)Finnes det noe der ute som kan hjelpe meg med Marie ?Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

HeiDet er vel her snakk om gården Nøttveit i Hosanget prg, Mo sokn, nu Modalen kommune. Dessverre finner jeg henne ikke i bygdeboken der. Det sikreste er vel å se hvem som er oppført som hennes far da hun giftet seg. Mvh. F. Berentsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

På Fam.search finner jeg ei Maria Ivarsdtr. Nottveit f.27.juni 1879 på Voss med foreldre Ivar Ivarson og Synneva Olsdtr. Hun døde 24.sept.1865 (står ikke hvor). Da er nok dette foreldrene i 1875 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=81&filnamn=f71235&gardpostnr=45&personpostnr=345&merk=345#ovre>LenkeHun er ikke nevnt i bøkene om Norske Skulefolk, men broren Andreas f. 5.sept.1873 på Flage i Voss står det endel om. Han tok bl.a. eksamen ved Elverum læreskole 1896.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Problemet er at jeg ikke har peiling på giftemål og dermed heller ikke hennes far. Ad omveier(ikke dokumentert) skal hennes/deres første barn være Solveig (f 26 mai 1908).Ei melding til de på digitalarkivets brukerforum: Jeg ser at jeg har fått svar på min melding, men det er ikke sendt mail! Her er det en mulig feil !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Du må lese innlegget mitt. Jeg viser til foreldrene i 1875, da var ikke Marie født og jeg viser til broren hennes i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Carsten.Beklager min korte melding! Takk for bidraget!Dette ser jo ut som om KAN være mi Marie.Jeg kommer tilbake dersom jeg finner flere opplysninger. Må undersøke litt i kirkebøkene.Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har søk litt i gravstedsregisteret på Nøttveit og Nakling.Fant en del Nøttveit-familie i Bergensområdet. Legger en lenke til et av funnene: LenkeKan det være slektninger?Mannen min har gått på Stabekk vidregående skole i sin tid. spurte han om Nakling-navnet derfra. Han husket kun en lege med det navnet, men jeg ser at det er flere lærere i Bærum som bruker det navnet. Muligens etterkommere.Finner også en del med Nakling Navn i gravminneregisteret DIS. Om du vil se der om du finner noen etterkommere. Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke her til dåpen til Marie Jvarsdatter på Voss: LenkeBroren Andreas ble døpt 19 okt 1873 på Voss i følge samme kilde.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Hei GunnLenka di i (10) var den jeg hadde prøvd på i (1). Når det gjelder slektninger av Marie, har jeg ingen peiling. Jeg prøver å finne anene hennes.Når det gjelder Nakling-folkene, har jeg bra kontroll (slekta kommer fra garden Nakling i nåværende Nærøy kommune i N. Tr.lag). Det 'kryr' av leger og lærere i denne familien!Takk for interessen. Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Det ser ut til at Ivar Ivarson, far til Marie, var frå Mo br.1i Modalen, og ikkje Nottveit/Nøttveit. I 1865 er han losjerande hos sin bror på Mo. Mor og far til Ivar finn du like under Ivar Ivarson. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=27&filnamn=f61253&gardpostnr=405&personpostnr=2773&merk=2773#ovre>Lenke I følge Bygdebok for Mo herad vart Ivar gift i 1869 med Synneva Olavsdtr. Høvik br.1, Eksingedalen. Det må vera ho du finn her, født ca 1846 Lenke Det står vidare at dei budde på/i Turlingen Voss og hadde mangen barn.Foreldre til Synneva var Olav Nilsson Høvik 1821-1844 g.1844 m. Kari Jakobsdtr. Myster 1822-1904. Her er i dei og Nils ,bror til Synneva, med familie i 1900 LenkeFarfar til Synneve var, Nils Olavson Høvik 1791-1873, her i 1801 nederst Lenke Synneva Henriksdtr. Horvei 1785-1861. Farfar til Synneve, Nils Olavson Høvik vart attgift i 1862 og kjøpte i 1869 garden Kvarme på Vossestrand og fekk fire barn til.Far til Ivar Ivarson , var Ivar Knutson Mo f.1789 Lenke gift 1813 med Maria Olavdtr. Eikemo (frå Eikemo i Lindås) og i 1832 g.m. mor til Ivar, Ragnhild Helgesdtr. Øvre Helland, Modalen 1801-1872. Hennar foreldre Helge Gullichsen og Agote Nielsdtr i 1801. Lenke Farmor til Ivar Knutson var, Anna Ivarsdtr. Mo 1765-1843 gift 1788 med Knut Knutson Mo 1759-1841 trulig frå Mo bruk 2. Det var født ein Knut Knutson der i 1759 men bygdeboka skriv ikkje noko om kvar denne Knut blei av, eller kvar mannen til Anna var født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.