Gå til innhold
Arkivverket

[#41093] Folka på Byrestuggu Fron 1801


Gjest Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torkild Knudsen

Jeg lurer på om noen kjenner til disse folka, og slekta deres, som bodde på Byrestuggu 1801 i Fron:Hans Arnesen 58 år 2.gang gift, husmann med jord. Ane Mortensdatter 56år hans kone 1.gang gift. Morten Hansen 21 år deres sønn 1.gang gift, ved arbeide. Kari Endresdatter 30 år dennes kone 1.gang gift. Hans Mortensen 1år deres sønn.Disse folka er noen av forfedrene mine fra Fron. Jeg tror de senere også fikk en sønn John og en datter Anne som flyttet til Molde og kalte seg Ane Mortensdatter Strande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidun Søbstad

Hei,Fant ikke noe på Hans Arnesen og Ane Mortensdatter i Family Search, men i søk på sønnen Morten og kona Kari kom disse tre barna opp:Hans døpt 24/8 1800Joen døpt 25/9 1803Anne født 20/4 1812, døpt 24/4 1812.Det er ganske mange år mellom Joen og Anne.mhv Reidun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Hans Arnesen Byhrestuen dør 26.7.1825, 82 år. Anne Mortensdtr dør 13/3 1814, 67 år Morten Hanssen dør 16.9.1856, 79 år Kari Endresdtr dør 11.7.1856, 85 1/2 år Hans Mortensen d. 6.2.1867,67 år, innerst Byhrestuen. John Mortensen, 20 år, skomakerdreng, utv, til Christiania 1823 Byrestuen er i Sødorp, Nord Fron mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Mange takk for god hjelp begge to. Jeg lurer på om det kunne være sannsynlig at Anne Mortensdatter kan være datter på Alme? og Kari Endresdatter være datter av Endre Åseng i Vågå? Jeg har ikke noen gode holdepunkter for disse hypotesen, men har sett på det som en mulighet. Det var en Anne Mortensdatter Mortensdatter i passende alder på Alme.Er det noen som vet om Endre på Åseng hadde barn etter seg?Det er en stund siden jeg har sett på slekta i Fron, dette pga at det er vanskelig å forske på husmannsfamilier i Fron (kirkebøkerne starter svært seint og bygdebøkerne har med minimalt om husmannsfamilier).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Torkild Knudsen

Det blir oppgitt en temmelig nøyaktig alder på Kari Endresdatter ved begravelsen 11.7 1856. Hun blir oppgitt å være 85 1/2 år gammel noe som tilsvarer at hun må være født helt i begynnelsen av 1771. Nå har det seg også slik at Endre Amundsen Åseng i Heidal (gm Ingeleiv Johnsdatter Kruke) hadde en datter med navnet Kari Endresdatter. Hun var født helt i begyndelsen av 1771. Dette i tillegg til at også navnet John dukker opp (oppkalling av Ingeleiv Johnsdatter Krukes far?) må vel bety at det er forholdsvis sikkert at dette ekteparet er Kari Endresdatter Byhrestuen i Fron sine foreldre. Navnet Endre er helt klart lite brukt i mantallet 1801 for Fron, så dette er vel også en pekepinn i retning av Endre Åseng.Endre Amundsen Åseng finner en visstnok senere på Lo i Fron.Endre Amundsen Åseng var født ca.1730 av foreldre Amund Tordsen Bjølstad og Ingeborg Endresdatter ÅsengIngeleiv Johnsdatter Kruke vet jeg foreløbig ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Wistad

Den Anne Mortensdatter Alme som du nevner i innslag 5 (f.ca 1745) har jeg registrert som gift med Thiøstel Hansen Aasmundstad (Krok). Jon W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Takk til John innlegg 6.Du skulle vel ikke ha noe mere informasjon rundt Anne Mortensdatter gm Tjøstøl Hansen og gjerne også Tjøstøl.For meg er det en kalkulert gjetting å føre opp Anne Mortensdatter Alme som den Anne Mortensdatter 55år og gm Hans Arnesen Byrestuen 1801.Navnet Morten ser ut til å være sjeldent i Fron på denne tiden. Det er derfor garantert ikke mange døpt med navnekombinasjonen Anne Mortensdatter i Fron rundt 1745.Anne Mortensdatter Byrestuen kan selvsagt være kommet utenbygds fra eller være en annen Anne Mortensdatter født i Fron enn den som er datter på Alme.Det jeg lurer på er om du kanskje har flere opplysninger om hvordan det eventuelt dokumenteres at Anne Mortensdatter gm Tjøstølv Hansen Åsmundstad er datter på Alme. Jeg finner ikke ekteparet i mantallet 1801.Kanskje det endelig er mulig å avklare om Anne Mortensdatter Byrestuen kommer fra Alme eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Wistad

Thiøstel Hansen vart født på Åsmundstad i Kvikne ca 1755, faren hadde både Krok i Kvam og Åsmundstad i Kvikne. Thiøstel overtok Krok, men makeskifta med Gulbrand Engebretsen og fekk Koloen i Kvam i 1780. Kona, Anne Mortensdatter, er regisrert død på Koloen 4 sep 1808, men Thiøstels død har jeg ikke funnet (kanskje død før 1799). Barn er ikke regisrert. Jeg er for tida bortreist, og har bare med meg slektsregisteret, dokumentasjonen ligger igjen hjemme. Jon W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkild Knudsen

Mange takk til Jon(9).Jeg er ikke i stand til å finne 2stk Anne Mortensdatter i mantallet 1801. Hvor kan Anne Mortensdatter Koloen ha oppholdt seg på denne tiden?Jeg ser jo at det må ha vært to jevngamle Anne Mortensdøttre i Fron på denne tiden, men jeg finner bare Anne Mortensdatter Byre nevnt i manntallet 1801. Den ene 'Anne Mortensdatter Koloen' er gravlagt 1808 62 år gammel dvs f.ca.1746 og den andre 'Anne Mortensdatter Byre' er gravlagt 1814 67 år gammel dvs f.ca.1747.Jeg har lånt bygdebok for Fron og det er riktig at Anne Mortensdatter Alme oppgies gift med Tjøstøl Hansen Krok (Åsmunstad). Kan ikke se at det står noe om hvordan dette kan dokumenteres. Jeg regner med at det er riktig at Anne Mortensdatter Koloen er datter på Alme, siden hun blir oppgitt som det i bygdeboka, men jeg er ikke overbevist før jeg får se at dette kan dokumenteres.Det blir sikkert mulig å finne ut av dette når skifteprotokollene for Gudbrandsdalen kommer på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Wistad

Jeg er enig i at 'Bygdebok for Fron' ikke er noe sannhetsvitne, dessverre er den befengt med en del feil. Men samtidig er heller ikke folketellinga i 1801 uten feil, spesielt ikke i dette området som var på grensa mellom Vågå og Fron. Vi får vente og sjå om et eventuelt skifte kan bevise det ene eller det andre. Jon W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.