Gå til innhold
Arkivverket

[#41094] Strandgate 23 i Kristiania i 1875


Gjest Hans Petter Engh
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Petter Engh

I F.t. for 1875 fant jeg mine to ganger tippoldeforeldre i Strandgate 23 Melkehandler Hendrik AUGUST Hansen, født i 1824 og Karen Anne Christiansdatter, født i 1816 i Råde. De flyttet i 1874 ifra Sandefjord til nevnte adresse. Hendrik var sadelmagermester av yrke, men ble melkehandler. Jeg lurer på hva en melkehandler var og om noen har opplysninger om gården Strandgate 23, eierforhold m.v. i 1875?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du sadelmakermesteren med fam. i Sandefjord i 1865. Her står ca fødselsår på dem også.LenkeEn melkehaldler solgte vel melk for bøndene i nærområdet. Litt pussig at sadelmakeren skulle bli melkehaldler, men kona drev kan hende butikken?Gårdens eierforhold kan du muligens få hjelp til å finne ut i Oslo byarkiv. Ved folketellingene står det vel også hvem som var gårdeiere ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I 1865 har du her muligens huseier oppført først på tellingslista, samme mann har underskrevet tellingen for gården. Lenke En oversikt over skjøter og skifter kan du sikkert finne i arkivene. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I adressebøker for Oslo finner du sikkert opplysninger om eierforhold. I Oslo byarkiv finnes disse bøkene: LenkeLykke til med søkingen. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.