Gå til innhold
Arkivverket

[#41103] Glasskovler -blåser, merking av disse.


Gjest Inger M. Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger M. Hanssen

Er det noen som har oversikt over merkinga av glasskovler - glassblåser brukt på fiskegarn. Det er brukt forskjellig merker på de forskjellige glassverk. Feks. F = Flesland.Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Inger Marie Hanssen

Hei! De hadde det vært spennende å se. Er det noen mulighet for å kjøpe en kopi?Jeg skriver om Aasnæs Glassværk og arbeidsfolket der. Og er i forbinndelse med det blitt interessert i merking av glasskavl. Det er komplisert- B f.eks. kan være Biri, Bjørum på Namsos eller Bergen.Aasnæs er enklere. Der har jeg sett hele navnet bruk eller bare AA.Har dessuten H. Trodde det var Holmen glassverk her på Namdalseid, men det var nedlagt før produksjonen av kavl starta.Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Inger M. Hanssen

Ok. Har kontakt med karen bak bestnorweginan. com.Det er egentlig så mye uklart om merking av kavl at jo mer jeg lærer desto mer usikker blir jeg. Dessuten om det er slik at glassblåserne også merka med egne bokstaver, og det begynner jeg å tro på, så blir det veldig usikkert.Er fortsattt interessert i tilfelle det er noen andre som har sikre opplysninger.Vil skrive litt om noe jeg er sikker på.Merkinga B ble brukt av Biri, Bjørum og Bergen glassverk. BV ble også brukt, usikkert av hvem. F. er Flesland glassverk. M for Moss er greit.Aasnæss glasværk her på Namdalseid brukte AA og AAsnæs,H og S, trodde jeg var Holmen og Survigen men de ble nedlagt før produksjonen av glasskavl kom igang.Har hørt om merkinga NN, hva er det?Med vennlig hilsen en forvirret Inger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torun Sørli

som er Namsos Verk? Ser at du har fått klarhet i det meste. Føyer til at det finnes kavl med HV, B.V., CM. Glass fra Larvik er merket Laurvik eller kun L. Utover dette har ikke jeg noen tilføyelser, resten finner du i boken fra bestnorwegian. Finner du bekreftelse på hvor HV, BV og CM kommer fra, vil jeg være veldig glad for å høre fra deg. Beste hilsner Torun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun Sørli

som er Namsos Verk (videre:) som er Namsos Verk? Ser at du har fått klarhet i det meste. Føyer til at det finnes kavl med HV, B.V., CM. Glass fra Larvik er merket Laurvik eller kun L. Utover dette har ikke jeg noen tilføyelser, resten finner du i boken fra bestnorwegian. Finner du bekreftelse på hvor HV, BV og CM kommer fra, vil jeg være veldig glad for å høre fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun Sørli

De to siste innleggene mine fungerte ikke, det ser det ut første linje med tegnene: en N med en liggende V samt teksten som senere fulgte. Dette er herved lagt inn på en ny måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.