Gå til innhold
Arkivverket

[#41105] Tydning av Fet kb. 1815-42


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Magne Pettersen

Kan noen hjelpe meg og tyde konfirmant no 20 blant drengene no 20. Ole Jacobsen , hva står det for noe på foreldrene hans ???LenkeMvh. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Mette :DHva vil det si å være i legd da ?? og hvordan kom han i det .. Foreldreløs ??Hvor kan jeg da finne foreldrene hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Ser visst ut til at jeg har blingset litt. Den ovenfornevnte Ole Jacobsen er nok ikke 'min'.. Litt lengre ned på siden så er det en annen Ole Jacobsen..Ole Jacobsen (?) for enken? på Holt (?). Dette er nok min da min Ole er på Holt da han gifter seg i 1831. Kan noe tyde hva de (?) er for noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen MagnePå Ole Jacobsen (gutt nummer 25) står det skrevet følgende: 'Lægd hos Enken paa Holt i Rl'. Foreldre: 'Jacob Hansen Maria Larsdr u Ramstad i Rl'.At han var på 'Lægd' betyr sannsynligvis enten at foreldrene hans ikke hadde råd til å ha han boende hjemme eller de var døde, derfor ble han heller forsørga og hadde oppholdssted på en av legdsgårdene i bygda.'Rl' betyr nok Rælingen og at foreldrene var husmannsfolk under Ramstad i Rælingen. Som du ser av folketellinga for Fet prestegjeld, Rælingen sogn i 1801 var det ei Maria Larsdatter som tjenestejente på gården Ramstad: LenkeHei igjen fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Tusen takk Mette :)Da er det nok min Ole som er hos enken på Holt. Siden han var tjenestedreng der i 1831 da han ble gift..Ble kjempeglad :D igjen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.