Gå til innhold
Arkivverket

[#41115] Har noen kjennskap til Politkonstabel Johannes Mehlum i Oslo


Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg legger ved lenke til f.t. 1900 i håp om at kanskje noen vet noe om hans etterslekt,barn,osv. Takknemlig for alle tips om hvordan jeg kan finne ut hans etterslekt.Han skrev også Mæhlum.Svoger til min oldefar Karl martin Karlsen Moe, f.25.11.1866 på Norderhov.Lenke mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Høyst sannsynlig så fortsetter familien å bo i Kristiania/Oslo. Man vil da kunne benytte seg av adressebøkene, som ble gitt ut fortløpende helt frem til våre dager. Her kan du lese mer om disse: [url="http://www.byarkivet.oslo.kommune.no/OBA/faktaark/f_adressebok.asp>LenkeVed hjelp av adressene man forhåpentligvis finner her, kan man sjekke i de kommunale folketellingene, som i skrivende stund kan benyttes frem til 1946. Her kan man finne mange opplysninger om befolkningen. Her kan du lese mer om disse: LenkeVed hjelp av opplysninger fra disse kildene kan man etterhvert peile seg inn på omtrentlige dødstidspunkt og tilhørende menigheter. Ved henvendelser til menigheten vil man som oftest få riktige dødsdatoer.Ut fra disse datoene er en mulighet å sjekke opp mot dødsannonser i dagsaviser, for å finne etterkommere. Erfaringsmessig så var Morgenposten en mye brukt avis til dødsannonser i Oslo. Ligningsprotokoller for Oslo kan også benyttes. Disse er søkbare på fødselsdato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Tusen takk Thore. Det eneste problemet mitt er at jeg sjelden er i Oslo og derfor ikke har mulighet til å oppsøke Byarkivet.Likevel-takk for nyttige opplysninger. mvh Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Under gravstedsregisteret på Dis gen. side finner jeg registrert to Johannes Mehlum. ( Muligens far og sønn?) Den ene er død i 1988 og den andere i 1940.Legger lenke til den som er død i 1988. LenkeKan hende du finner flere med Mehlumnavn i det registeret? Lykke til med letingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jo, det var som jeg tenkte. Ved landsomfattende søk i gravstedsregisteret fant jeg svært mange med Meheum som etternavn. Flott kilde til også å finne etterkommere!Prøver med en lenke til noen med Mehlumnavn, om det går inn. Her tror jeg du kan finne masse informasjon. LenkeGunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

På den Johannes Mehlum som døde i 1940 står et at han bble begravet i 1962! jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.